Höyryveturi Ukko-Pekan turvallisuustilanne arveluttaa: Jo kaksi vaaratilannetta lyhyen ajan sisällä – "Aina potentiaalinen mahdollisuus yhteentörmäykseen"

Raideturvallisuus: Höyryveturi aiheutti lyhyen ajan sisällä kaksi potentiaalista vaaratilannetta.

Ukko-Pekan kotitalli on Kouvolassa.. Arkistokuva vuodelta 2015. Jussi Lopperi

Aapo Siippainen

Espoossa ja Helsingissä kesällä Ukko-Pekka-höyryveturille sattuneet vaaratilanteet johtavat lisäselvityksiin.

Tuorein tapaus sattui viime sunnuntaina, kun Ukko-Pekan kuljettaja ohitti punaisen opastimen ilman lupaa Kivihaassa lähellä Ilmalan seisaketta.

Museojuna oli tulossa Siuntiosta. Samaan aikaan punaisen opastimen suojaavalle raiteelle oli tulossa I-juna Huopalahden suunnasta.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Ukko-Pekka pysähtyi noin 200 metriä ennen vaihdetta ja risteävää raidetta Veturi ajoi Traficomin käsityksen mukaan muutamia kymmeniä metrejä punaisen opastimen ohi.

– Luulen, että opastimia on tulkittu väärin. Seis-opasteen luvattomassa ohituksessa on aina potentiaalinen mahdollisuus yhteentörmäykseen. Tässä ei ajauduttu niin pitkälle, eivätkä junat ajautuneet toistensa tielle, sanoo johtava asiantuntija Jari Nieminen Traficomista.

Ilmalan tapauksesta kertoi ensin Iltalehti.

Samalle höyryveturille sattui samanlainen tilanne sunnuntaina 13. kesäkuuta Espoossa, kun se ohitti punaisen opastimen Tuomarilassa. Myös tällöin samoille raiteille oli tulossa paikallisjuna.

Niemisen mukaan vastaavat turvallisuuspoikkeamat ovat harvinaisia ja niitä tapahtuu koko Suomessa vain noin kerran viikossa. Näissä noin 1–4:ssä on ollut todellinen törmäysuhan vaara.

Traficom on keskustellut viime sunnuntain tapahtumista Höyryveturimatkat 1009 Oy:n kanssa ja pyytänyt siltä selvitystä asiasta.

Ukko-Pekka on ollut kesän aikana kahdessa potentiaalisessa vaaratilanteessa. Onko junalla matkustaminen turvallista?

–  Niin kauan kuin toimijalla on lupa, katsomme että toiminta on turvallista. En lähtisi sanomaan, ettei matkustaminen (Ukko-Pekan vetämällä junalla) olisi turvallista, Nieminen sanoo.

Traficom aikoo selvittää, onko kahden tilanteen välillä syy-yhteyksiä, joihin täytyy puuttua.

– Jos havaitsemme, että turvallisuudessa on puutteita, voimme huomauttaa tai varoittaa. Viime kädessä pystymme poistamaan tai rajoittamaan lupaa. Tämän 1009-junan lupaa on rajoitettu aikaisemmin.

Nieminen viittaa vuoteen 2016, jolloin Ukko-Pekan kuljettajalla ei ollut voimassaolevaa lupakirjaa.

69-vuotias kuljettaja oli tuolloin vuoden liian vanha höyryveturin kuljettajaksi.

Ukko-Pekan toiminta keskeytettiin kesällä 2016 väliaikaisesti.

Länsiväylän sisarlehden Helsingin Uutisten haastattelemat rautatiealan- ja museojunien harrastajat ovat olleet tietoisia ja jopa huolestuneita Ukko-Pekan turvallisuuskulttuurista.

Kouvolalainen Höyryveturimatkat 1009 Oy järjestää yleisöajoja Ukko-Pekka-höyryveturin vetämillä junilla kesäisin.

Yhtiön johto ei halunnut kommentoida asiaa Helsingin Uutisille.

Kommentoi

Mainos: Estateguru Finland Oy

Kolme syytä harkita yrityslainan ottamista

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut