Espoon kärkipäättäjä varoittaa toistamasta Länsimetron epäonnistumista – suhtautuu avoimesti ja kriittisesti ratikkayhteistyöhön Helsingin kanssa

Ratikat: Espoo haluaa lisäselvityksiä seudullisesta raitiotieyhtiöstä.

Espoosta tulee raitiovaunukaupunki, kun rakenteilla oleva raidejokeri yhdistää Helsingin ja Espoon itäosat. Raidejokerista huolimatta Espoo ei ole ainakaan toistaiseksi lämmennyt yhteiselle raitiotieyhtiölle Helsingin ja Vantaan kanssa. Johanna Erjonsalo

Mikko Välimaa

Espoon kaupunginhallituksen väistyvä puheenjohtaja Markku Markkula (kok.) suhtautuu avoimesti, mutta samalla myös kriittisesti Helsingin ajamaan seudulliseen raitiotieyhtiöön.

Espoo ei ole toistaiseksi ollut halukas lähtemään hankkeeseen, jossa Helsingin kaupungin liikenne­liikelaitos (HKL) yhtiöitettäisiin. Uuteen yhtiöön tulisi omistajaksi myös Vantaa, joka parhaillaan suunnittelee omaa ratiotietä.

Markkulan mukaan yhtiöittämishanke otetaan Espoossa tarkasteluun, kun kesän vaaleissa valitut uudet luottamushenkilöt ovat järjestäytyneet.

HKL:n johtokunnan puheenjohtaja Minna Salminen (sd.) sanoi aiemmin Länsiväylälle, että hän toivoo kuulevansa uusien espoolaispäättäjien näkemyksen hankkeesta.

Markulan mukaan pelkona on, että uutta yhtiötä ei rakennettaisi puhtaalta pöydältä, vaan sitä jäisivät rasittamaan vanhat rakenteet.

– Vanhat rakenteet ja henkilöt jäisivät yhtiöön, jolle tulisi vain uusia maksumiehiä Vantaasta ja Espoosta, Markkula tiivistää epäilyksensä.

Hän varoittaa myös toistamasta Länsimetron valmistelussa tehtyjä virheitä. Länsimetro-projekti kallistui ja viivästyi rajusti, kun Espoo yritti tehdä ensin liikaa itse virkamiesvetoisesti.

– Mikäli uusi seudullinen yhtiö perustetaan, sen tulisi olla organisaatioltaan joustava ja siinä pitäisi olla heti vahvaa ammattiosaamista, Markkula sanoo.

Markkula muistuttaa, että pääkaupunkiseudulle on valmisteilla myös paljon eri raidehankkeita, ja espoolaisten on katsottava tarkkaan kokonaisuutta.

Markku Markkulan mielestä yhteinen raitiotieyhtiö pitäisi rakentaa puhtaalta pöydältä, jos sellaisen perustamiseen päädytään. Johanna Erjonsalo

Esitys HKL:n yhtiöittämisestä on parhallaan HKL:n johtokunnan käsittelyssä. Minna Salmisen mukaan päätöksenteko asiassa vaatii mahdollisesti useita kokouksia ja voi kestää 1–2 viikkoa. Mikäli johtokunta päättää yhtiöittämisestä, etenee asia Helsingin ja Vantaan luottamuselimiin.

Salmista yhtiöittämisessä askarruttavat etenkin yhtiön avoimuus- ja henkilöstökysymykset.

– Haluamme tietää, voidaanko päätöksenteossa jatkossakin noudattaa julkisuuslakia, jos osakeyhtiöön päädytään. Oma näkemykseni on myös, että henkilöstön työehdoista ei voida tinkiä, valittiinpa mikä malli tahansa.

Esitykseen kuuluu, että HKL:n metroliikenne jäisi alkuvaiheessa uuden yhtiön ulkopuolelle ja liitettäisiin yhtiöön myöhemmin.

Työntekijät ovat arvostelleet yhtiöittämistä sekä suoraan päättäjille suunnatuissa viesteissä että sosiaalisessa mediassa.

Ylen uutisten mukaan HKL:n noin 1 200 työntekijästä puolet allekirjoitti adressin, joka kyseenalaistaa yhtiöittämissuunnitelmat.

Instagram-palvelusta löytyvä paatepysakkiratikka_metro-tili vaatii puolestaan "stoppia" yhtiöittämiselle. Tilillä noin 1 550 seuraajaa.

Uuden yhtiön olisi pohjaesityksen mukaan tarkoitus aloittaa toimintansa tammikuussa ensi vuonna.

Ratikkasuunnitelmat

Uusia reittejä jopa kymmeniä kilometrejä

HKL:n yhtiöittämistä on perusteltu seudullisilla raitiotiehankkeilla.

Uusia reittejä on suunniteltu muun muassa Vantaalle, jonka ratikka kulkisi Helsingin Mellunmäestä Helsinki-Vantaan lentokentälle. Kaavailuissa on myös Tuusulanväylän ja Vihdintien raitiotiet Helsinkiin sekä Helsingin Kumpulasta Espoon Otaniemeen kulkeva tiederatikka.

Nykyinen raitiotiejärjestelmä käsittää Helsingin kantakaupungin, jossa verkoston laajuus noin 50 kilometriä. Rakenteilla olevan raidejokerin myötä verkosto kasvaa 25 kilometriä ja ulottuu Espoon itäosaan.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut