Kun korona iski, Jani Valtonen ja Aku Ojala eivät halunneet joutua kortistoon – Niin syntyi kiertävä ruokavaunu, joka on jo tuttu näky Espoon lähiöissä: "Ei ole tarvinnut lähteä juurikaan Espoota edemmäs kalaan"

Yritys: Kiertävä ruokavaunu tuo Espoon lähiöihin Miamin makuja.

Miia Manner

Espoolaisen Jani Valtosen ja Aku Ojalan yhteinen työhistoria ulottuu neljännesvuosisadan taakse. Miehiä yhdistää myös rakkaus Amerikan mantereeseen. Vuosi sitten perustetun yrityksen ideologiana on tarjota street foodia South Beachin tunnelmissa.

– Kun korona iski, niin emme kumpikaan halunneet mennä kortistoon nojailemaan. Olimme haaveilleet Miamin ruokakulttuurin tuomisesta street foodin muodossa vuosia, mutta muut kiireet veivät mennessään, Ojala kertoo.

Inspiraatiota on haettu myös Kaliforniasta. Ojala kertoo, että kävi ajamassa Route 66:n viitisen vuotta sitten ja tutustui samalla muun muassa Santa Monican street foodiin.

– Food truck industry on siellä ihan eri tasolla. Ruuat ovat ravintolatasoa ja tarjolla on kaikkea mahdollista lobsterista lähtien. Suomessa street food -skene on edelleen suurimmaksi osaksi lapsenkengissä, vaikka street foodia on tehty jo kymmenisen vuotta.

Valtonen ja Ojala perustivat Happy Days Bros -yrityksen vuosi sitten toukokuussa ja kävivät Harjavallasta ostamassa vaunun, jota oli käytetty cupcake-kärrynä.

– Rakensimme vaunua meidän tarpeisiin soveltuvaksi muutaman viikon. Teimme grillin, vedimme sähköt sisään ja asensimme jääkaapin ja muun tarvittavan varustuksen. Ja tietysti hoidimme lupa-asiat kuntoon.

Kun korona iski, niin emme kumpikaan halunneet mennä kortistoon nojailemaan.

Aku Ojala

Avausviikonlopun toukokuussa 2020 piti olla pehmeä aloitus, mutta ensimmäisenä päivänä jono oli noin 40 metriä pitkä, seuraavana päivänä vielä pidempi.

– Ensimmäisenä päivänä myimme kaiken kolmessa tunnissa. Valmistelimme yötä vasten seuraavan päivän, Jani Valtonen muistelee avajaistunnelmia.

Rakkaus Amerikan mantereeseen yhdistää yrittäjäkaksikkoa, josta kuvassa Jani Valtonen. Päivi Tuovinen

Kaksikko haluaa panostaa paitsi ruuan laatuun myös viihdyttävään tunnelmaan.

Kirkkaan turkoosin ruokavaunun pienen sisätilan neliöt on mietitty tarkkaan. Pienestä tilasta on Valtosen mukaan myös hyötyä.

– Ravintolakeittiössä ylimääräiset askeleet ovat ajanhukkaa. Vaunussa niitä ei todellakaan tule, mutta ihmettelemme välillä itsekin, miten hyvin homma toimii näin pienessä tilassa, Valtonen naurahtaa.

Miamin ruokakulttuuri on saanut vahvasti vaikutteita Karibian alueelta ja Latinalaisesta Amerikasta ja se näkyy selvästi annoksissa.

– Me lähdimme siitä, että teemme sellaista ruokaa mistä itse pidämme. Meidän päätuote on ollut grillattu flank steak, joka höystetään miamilaisella makumaailmalla. Pihveissä on carne asada -marinadi, kastikkeeksi tulee chimichurria ja dipiksi vielä chipotle-majoneesi, joka valmistetaan aidoista meksikolaisista savuchileistä.

Lähituottajia pyritään suosimaan.

– Teemme kastikkeista lähtien kaiken itse. Ainoastaan briossisämpylät tilataan espoolaiselta Halmeen Leipomolta. Kaikessa pyrimme suosimaan paikallisia lähituottajia, esimerkiksi lihat toimittaa espoolainen Expert Foods.

Ruokavaunun liiketoiminnasta eli liikkuvasta elintarviketoiminnasta tehdään rekisteröinti-ilmoitus toiminnan aloittamisesta kotikunnan elintarvikevalvontaviranomaiselle, ihan samaan tapaan kuin pysyvästä ravintolatoiminnasta.

Lupa-asiat viranomaisten ja kuntien kanssa ovat Valtosen mukaan kohtuullisen yksinkertaisia.

– Saimme luvan nopeasti ja myös täydet pisteet viranomaiselta. Toki tiesimme etukäteen, millaiset vaatimukset pitää täyttää, ja se helpotti prosessia. Espoossa ei esimerkiksi saa olla hiiligrilliä missään liikkuvassa ruokakärryssä, Valtonen sanoo.

Ruokavaunujen kanssa mennään sinne, missä asiakkaat ovat. Kaksikko on kiertänyt Espoossa muun muassa K-Markettien edustoilla, ja siellä on tarkoitus näkyä taas syksylläkin.

Yhteistyö K-Market-kauppiaiden kanssa alkoi puskaradion kautta.

– Puskaradio ja some ovat toimineet hyvin. Ei ole tarvinnut lähteä juurikaan Espoota edemmäs kalaan. Homma toimii täällä hyvin, sillä kaupungissa on paljon lähiöitä, joissa ei ole juurikaan palveluita.

Myyntipaikkojen sijainnit suunnitellaan muutamaa viikkoa etukäteen.

– Lähinnä menemme sinne, mihin ihmiset toivovat meitä.

Ruokavaunun kapasiteetti on noin sata annosta päivässä.

– Menekki vaihtelee päivä- ja paikkakohtaisesti todella paljon. Välillä se on isokin haaste, mutta asiakkaat ovat olleet todella ymmärtäväisiä, jos tavara on loppunut kesken.

Lähitulevaisuuden suunnitelmissa on hankkia toinen ruokavaunu, ja lisäksi kaksikko etsii parhaillaan ravintolatilaa. Visio ravintolasta on jo olemassa.

– Meillä on etsinnässä tällä hetkellä ravintolatila, joka toimisi samalla valmistuskeittiönä. Suunnitelmissamme on Happy Daysin tyylinen moderni diner-ravintola, missä olisi pitkä tiski, mustavalkoinen ruutulattia, avokeittiö ja jukeboxi soittamassa tunnelmaan kuuluvaa musiikkia, Ojala visioi.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut