Prisman ja K-Citymarketin ainutlaatuinen yhteispiste hamuaa Kehä III:lla ajavia – "Kehällä kulkee valtava liikennemäärä"

Kilpailevat ketjut perustivat verkkoruuan yhteisen noutopisteen. Vastaavaa ei ole Suomessa aiemmin tapahtunut.

Noutopiste on rakennettu maan tasolle Jumbon P3-parkkihalliin. Lehdistökuva

Mikko Välimaa

Ruuan verkkokaupassa otetaan uusi edistysaskel, kun Jumbon K-Citymarket ja Prisma avaavat tällä viikolla yhteisen noutopisteen kauppakeskuksen parkkitiloihin.

Hypermarketeissa odotetaan, että noutopiste palvelee aluksi etenkin työmatkalaisia.

– Tähän asti olemme toimittaneet verkkokaupasta ruuat kotiovelle. Moni kuitenkin toivoo, että ruuat voi hakea joustavasti itselle sopivaan aikaan. Kehä III:lla kulkee valtava liikennemäärä, ja siitä on nopea asioida noutopisteellä, sanoo Jumbon K-Citymarketin kauppias Sami Hertell.

S-ryhmän kehitysjohtaja Jukka Ranua sanoo, että kilpailevilla ketjuilla ei ole aiemmin ollut vastaavaa yhteistyötä. Jumbossa yhteistyön taustalla oli kauppakeskuksen toive yhdestä noutopisteestä. Ranua arvioi, että yhteinen noutopiste hyödyttää molempia.

– Ennen muuta se on asiakkaiden etu, sillä ruuat saa nopeasti suoraan takakonttiin.

Noutopiste toimi i parkkitasolla P3, Vantaanportinkadun puolella sijaitsevassa entisessä ”pullotalossa”. Paikka vapautui käyttöön, sillä palautuspullojen varastointi ei vie enää niin paljon tilaa kuin aiemmin.

Piste palvelee aluksi arkisin ja lauantaisin. Syksyn aikana toiminta muuttuu ympärivuorokautiseksi, kun tilaan valmistuvat noutolokerikot.

24/7-aukiolon myötä palvelu houkuttanee esimerkiksi lentomatkustajia.

– Silloin perhe voi tehdä ruokatilauksen verkossa vaikkapa Teneriffalta ja noutaa sen kotimatkalla, sanoo Hertell.

Noutopisteen käyttäjäystävällisyyteen on panostettu. Tilauksen saa mukaan jopa muutamassa minuutissa. Asiakkaan ei tarvitse poistua autosta, vaan riittää että ilmoittaa saapuneensa parkkitilaan. Tämän jälkeen henkilökunta tuo tilauksen autolle.

Ruuat tilataan S- ja K-ryhmän omien verkkoruokakauppapalveluiden kautta.

Ruuan verkkokauppa on Suomessa kasvanut etenkin koronan myötä, ja myös ulkomaiset yritykset mielivät apajille. Kesällä norjalainen Oda-ilmoitti, että se alkaa toimittaa ruokaa kotiinkuljetuksina Suomessa. Myös verkkojätti Amazon kertoi viime keväänä investoivansa lisää Pohjoismaihin ja Suomeen.

Jukka Ranua sanoo, että kilpailutilannetta seurataan, ja S-ryhmässä siihen vastataan omien vahvuuksien pohjalta: valikoiman laajuudella, hinnoilla ja monipuolisilla palveluilla.

– Ruuan verkkokaupan myynti kasvoi alkuvuonna 100 prosenttia. Myynti vastaa jo usean hypermarketin myyntiä.

Sami Hertellin mukaan kilpailuun aiotaan vastata panostamalla valikoiman tuoreuteen ja kokoon. Sekä Prisman että K-Citymarketin valikoimassa on kymmeniä tuhansia elintarvikkeita.

Kommentoi

Mainos: Estateguru Finland Oy

Kolme syytä harkita yrityslainan ottamista

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut