Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Opiskelijoilleen omistautunut opettaja nappasi voiton ravintola-alan "Oscar-gaalassa" –  Entinen kouluallerginen häirikkö sanoo: "Nyt roolit kääntyivät toisinpäin. Minä puhuttelen rehtoreita"

Ravintola-alan tunnustukset jaettiin eilen Finlandia-talossa. Opettaja-sarjan voiton vei Friisilässä asuva Tero Laukkanen.

Espoolaistunut tunturinpoika Tero Laukkanen piti jo pelkkää ehdokkuuttaan ravintola-alan ammattilaisia palkitsevassa PRO-gaalassa epätodellisena kuullessaan siitä.

Eilisessä palkitsemisgaalassa todistettiin, että itseään kouluallergiseksi häiriköksi kutsuva alan ammattiopettakin voi onnistua.

Laukkanen päivittikin Facebook-profiilissaan:

– Tullekhan "poika kothin" @progaala @turvallisestiyhdessa.

–  Olin niin tunnevyyöryssä, kun pidin puhetta. Itkinkin, kommentoi Laukkanen vielä seuraavana päivänä Länsiväylälle voittoaan.

Palautevyöry häkellytti ja herkisti alalla kollegoidensa keskuudessa arvostettua Laukkasta. Hän kertoo purkaneensa saamaansa palautetulvaa vielä yöllä puoli kolmelta.

Kalamiehenäkin tunnettu Laukkanen on tuttu näky Espoon edustalla. Friisilässä asuva Laukkanen suuntaa merelle aamuvarhaisella kalasaaliin toivossa. Aina, kun se on mahdollista.

– Nyt en ole ehtinyt käydä kalassa, kun oppilaat vievät kaiken ajan. Se on kyllä positiivinen asia.

Laukkanen haluaa osoittaa erityisen kiitoksen Helsingin kaupungille ja entisille sekä nykyisille rehtoreille, että he ovat jaksaneet miestä.

– Kiitos, entiset opettajat. Ei ollut teiläkhän helppoa ollu minun kanssa. Issoin kiitos entisille ja nykysille opiskelijoille. Te olette tulevaisuutemme, Nyt juhlithan, hän kertoi Facebook-profiilissaan.

Poika tuli kotiin ja osat vaihtuivat.

– Nyt minä puhuttelen rehtoreita ja kouluviraston päälliköitä. Roolit ovat muuttuneet toisinpäin, hän hymäilee tyytyväisenä, Laukkanen kommentoi Länsiväylälle.

Laukkanen työskentelee ruokatuotannon opettajana toisen asteen opiskelijoille Stadin ammattiopistossa.

– En pidä itseä minään opettajan perikuvana, päinvastoin. Olen rämpinyt kaikki ojanpohjat, pohti Laukkanen palkitsemisgaalan finalistien esittelyssä tehdyssä haastattelussa.

Laukkasen on oman kokemuksensa mukaan helppoa kohdata aidosti asiakkaansa eli opiskelija.

–  Opiskelija on asiakkaamme, se meidän opettajien pitäisi ymmärtää. Ilman opiskelijoita meillä ei ole työtä, Laukkanen muistuttelee.

Ruokatuotannon opettajalta edellytetään Laukkasen mukaan kykyä esittää kiinnostavasti niin velouté-kastikkeen kuin lohikeiton ydin. Sekään ei riitä nykypäivänä, vaan myynnin ja markkinoinnin osaaminenkin on hallittava.

– Opiskelija päättää, ostaako ajatuksen, syntyykö dialogia ja soppaa. Meiltä loppuu kokki- ja tarjoilijapula, kun asiat on myyty ja markkinoitu oikein, Laukkanen täräyttää.

Kokkien työvoimapula on hänen mielestään itse aiheutettua – sitä eivät ole aiheuttaneet yksin opettajat, vaan kaikki ne alan ihmiset, jotka eivät ymmärrä, saati osaa käsitellä nuoria. Autoritaarinen ote ei hänestä ole tätä päivää.

– Olemme keskustelleet paljon keittiömestareiden kanssa siitä, miten tämän päivän opiskelijaa pitää kohdella ja ohjata. Minulle on sanottu, että ”opiskelijat käyttäytyvät nykyisin niin omituisesti”, mutta minun mielestäni me aikuiset käyttäydymme oudosti nuoria kohtaan.

Nuorella on Laukkasen mukaan oikeus tehdä virheitä, hän on oppimassa työelämän pelisääntöjä.

– Toki täytyy moittia, jos se on tarpeen, mutta hyvällä ymmärryksellä saavutamme parempia tuloksia, Laukkanen latelee.

Tuore Pro-voittaja uskoo esimerkin voimaan: hän on valmis opettamaan ja auttamaan opiskelijoita muulloinkin kuin päivävuorossa.

Tietämystään siitä, millaista työelämässä tänä päivänä on, hän käy täydentämässä työelämäjaksoilla, joilla on päässyt aikoinaan muun muassa Chez Dominiquen keittiöön.

– Sellaisen harjoittelun jälkeen ymmärtää aidosti työelämän pelimerkit. Ymmärrän, millainen on se tunne, etten selviä päivän töistä. Minun on helppo samaistua, kun pienet pekat ja pirjot menevät vastaavalle työssäoppimisen jaksolle, ja pystyn pitämään heidän puoliaan, Laukkanen kuvailee.

Laukkanen onkin sitä mieltä, että koulutusjärjestelmää pitäisi tarkastella kriittisesti.

– Jos opettajat katoavat työpaikalta puoli neljältä, on turha ihmetellä, miksi opiskelijat eivät valitse tutkinnonosaa, jossa tehtäisiin vuorotyötä.

Isolla osalla opettajista ei Laukkasen mukaan ole kokemusta ilta- ja viikonlopputyöstä. Se on kuitenkin bisneksen teon kannalta välttämätöntä.

– Jos joku sanoo, että virka-aika meni, halvaannun. Ei meillä voi olla virka-aikaa käytössä, kun tehtävämme on kasvattaa osaajia. Haluan pöllyyttää näitä asioita – tässä on monella peiliin katsomisen paikka.