Asukkaat hiiltyivät Espoossa, kun kadunvarteen ilmestyi yllättäen Paku Ovelle -auto – yhtiön toimitusjohtaja lupaa 500 euroa toimivasta parkkipaikkavinkistä ja esittää toiveen kaupungille

Pysäköinti: Pula kadunvarsipysäköinnistä aiheutti skisman Olarissa. Paku Ovelle -johtaja sanoo, että yhtiön haluna on palvella asukkaita joustavasti. Hän toivoo, että vuokrapakettiautot pääsisivät yhteiskäyttöautojen pysäköintipaikoille.

Paku Ovelle -yhtiön auto ilmestyi kapeaksi kuvaillun Piispanmäenkujan varteen Olarissa muutama viikko sitten. Asukkaat haluavat, että autoa säilytettäisiin jollain lähistön parkkialueista. Lukijan kuva

Mikko Välimaa

Kenellä pitäisi olla oikeus käyttää verovaroin rakennettuja pysäköintipaikkoja Espoossa?

Entä pitäisikö kaupungin edistää vuokrapakettiautoyhtiöiden liiketoimintaa, jos toiminnan tavoitteena on palvella asiakkaita mahdollisimman joustavasti ja vähäpäästöisesti?

Näihin kahteen kysymykseen on törmätty Espoon Olarissa tänä kesänä, kun muuttoautoja vuokraava Paku Ovelle sijoitti paikallisten asukkaiden yllätykseksi yhden autojensa noutopaikoista kadunvarsiparkkipaikalle Piispanmäenkujalle.

Alueen asukas kertoo Länsiväylälle, että ison pakettiauton ilmestyminen tienvarteen harmittaa, sillä kapealla tiellä parkkitilaa on ollut muutoinkin niukasti.

Asukas pelkää, että tiellä sattuu vaaratilanteita etenkin kun talven liukkaat kelit alkavat.

– Viime talvena Postin jakeluauto luisui alas katua ja törmäili kadunvarteen pysäköityihin autoihin, asukas kertoo.

Pakettiauto ei ole Espoon mielestä yleishyödyllinen, vaan välttämätön paha.

Toimitusjohtaja Mikko Erkkilä, Paku Ovelle.

Kadunvarren parkissa on 24 tunnin pysäköintirajoitus.

Asukas ihmettelee, miksi Paku Ovelle ei pysäköi vuokra-autoaan läheisille parkkialueille, joissa olisi enemmän tilaa.

– Tämä on varmaankin heille säästökeino.

Paku Ovelle Oy:n toimitusjohtaja Mikko Erkkilä sanoo, että yhtiö sijoitti vuokra-autonsa noutopisteen Olariin ollakseen lähempänä asiakkaita. Aiemmin yhtiön autoja on pitänyt noutaa asiakaspalvelupisteistä, esimerkiksi 12 kilometrin Lommilasta.

Nyt uusia itsepalvelupisteitä avattu viisi ympäri Espoota ja ne toimivat verkkosovelluksen avulla.

– Olarista on tullut yksi eniten käytetyimmistä pisteistä. Alueella on paljon tarvetta muuttoautolle, Erkkilä sanoo.

Erkkilä huomauttaa, että kadunvarsipysäkkien käyttö on alalla yleinen käytäntö ja sitä soveltavat muutkin yhtiöt.

– Noin puolet yritysten autoista on isommissa pisteissä, kuten huonekaluliikkeiden pihoissa, ja toinen puoli autoista on ripoteltuna pitkin pääkaupunkiseutua erilaisille laillisille parkkipaikoille, kuten kadunvarsille.

Erkkilä vakuuttaa, että kyse ei ole säästökeinosta vaan aidosta hankaluudesta löytää sopivaa parkkitilaa. Hän lupaakin 500 euron lahjakortin vinkistä, joka johtaa hyvän parkkipisteen löytymiseen.

– Maksamme aina hyvistä pisteistä kovaakin vuokraa, jos vain sellaisen löydämme.

Erkkilä sanoo jakavansa huolen pysäköinnin turvallisuudesta. Hän korostaa, että yhtiön pisteet ovat laillisilla paikoilla.

– Olarissa automme on saanut yhden parkkisakon. Se johtui kuitenkin siitä, että asiakas oli palauttanut auton väärään paikkaan, Erkkilä kertoo.

Asukkaat pelkäävät, että tiellä sattuu onnettomuuksia, kun talven liukkaat kelit alkavat. Lukijan kuva

Erkkilän mielestä vuokrattaviin muuttoautoihin pitäisi soveltaa samoja pysäköintiehtoja kuin viime vuosina yleistyneisiin yhteiskäyttöautoihin.

Espoossa, kuten Helsingissä ja Vantaallakin, yhteiskäyttöautoille on annettu hyviä pysäköintipaikkoja muun muassa juna-asemien läheltä. Erityiskohtelu koskee kuitenkin vain henkilöautoja.

Erkkilän mielestä tilanne on nurinkurinen.

– Yhteiskäyttöhenkilöauto nähdään yleishyödyllisenä kulkuneuvona ja sille myönnetään maksuton, keskeisellä paikalla oleva paikka, jota kaupunkilaisten rahalla mainostetaan. Pakettiauto taas ei ole kaupunkien mielestä yleishyödyllinen, vaan välttämätön paha, jos sitäkään.

– Samat ihmiset tätä (meidän) palvelua tarvitsevat, mutta isot autot halutaan mieluummin pitää katujen varsilla kuin helposti saavutettavilla yhteiskäyttöautopisteillä.

Espoon kaupunkiliikennepäällikkö Johanna Nyberg sanoo, että vuokrapakettiautoja ei ole hyväksytty yhteiskäyttöautoiksi, sillä niiden niihin liittyvä bisnes poikkeaa yhteiskäyttöautojen toimintaperiaatteista.

Yhteiskäyttöautojen tunnus on rajattu henkilöautoihin, sillä palvelun tarkoituksena on vähentää oman auton omistamisen tarvetta. Pakettiautoissa omistamisen tarve on aina ollut vähäisempää.

– Yhteiskäyttöautot ovat jaettuja resursseja hyödyntävä kulkumuoto. Liikenteen palveluistumisen myötä tarve oman auton omistamiseen vähenee. Yhteiskäyttöauton voi ottaa käyttöön silloin, kun sitä tarvitsee. Yhteiskäyttöautopalveluiden yleistyminen ja kehittäminen Espoossa tukee kaupungin kestävän liikkumisen tavoitteita, Nyberg listaa yhteiskäyttöautojen periaatteita.

Nyberg muistuttaa myös, että kadunvarsipysäköintiä määrittää Espoossa vuonna 2003 viimeksi täydennetty linjaus. Sen mukaan kadunvarsipysäköinnin pitää perustua todettuun tarpeeseen eikä sillä voida kilpailla kiinteistöjen oman pysäköintitarjonnan kanssa.

– (Muutto)pakettiautoyritykset ovat tervetulleita keskustelemaan kaupungin kanssa heidän yritystoiminnastaan, tarpeistaan ja ehdotuksistaan Espoon kehittämiseksi. Maankäytön ja liikenteen suunnittelu on kokonaisuus, jota tulee peilata kaupungin linjauksiin ja tavoitteisiin, Nyberg sanoo.

Yhteiskäyttöautot

Leppävaarassa tuli ruuhkaa

Yhteiskäyttöautoja tarjoavat pääkaupunkiseudulla monet yritykset, jotka ovat sopineet autojen pysäköinnistä kaupunkien kanssa.

Espoossa yhteiskäyttöautojen pysäköinti on sallittua enimmäkseen ”liikkumisen hubeissa”, eli juna-asemien ja metroasemien lähellä.

Kaupunkiliikennepäällikkö Johanna Nybergin mukaan yhteiskäyttöautoistakin tulee kaupungille palautetta, ja kaupunki ohjaa yhtiöiden toimintaa.

– Esimerkiksi kun Leppävaaran saattoliikennepaikka täyttyi yhteiskäyttöautoista, sovimme yritysten kanssa autojen siirrosta ja kierron nopeuttamisesta, jotta myös saattoliikenteelle jäisi riittävästi tilaa.

Kommentoi

Mainos: Estateguru Finland Oy

Kolme syytä harkita yrityslainan ottamista

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut