Auton käyttötarkoitusta avaavan kyselytutkimuksen perusteella korona-aika on vaikuttanut suomalaisten näkemyksiin, Kamuxin tiedotteen (9.9.) mukaan.
Käytettyjen autojen vähittäiskauppaan erikoistuneen Kamuxin kyselytutkimuksen perusteella korona-ajan seurauksena sukulaisten ja ystävien luona vierailut sekä mökkimatkat ovat kasvattaneet merkitystään.
Edelleen – aiempien tutkimusten tavoin – ostokset ja asioiden hoito sekä ajo työpaikan ja kodin välillä ovat yhä auton tärkeimmät käyttötarkoitukset.
Auton käyttöä sukulaisten ja ystävien luona vierailuun pitää erittäin tärkeänä 41 prosenttia vastaajista, mikä on kuusi prosenttiyksikköä enemmän kuin vuotta aiemmin toteutetussa kyselytutkimuksessa.
Myös automatkat mökille tai kakkosasunnolle koetaan aiempaa laajemmalla joukolla erittäin tärkeiksi.
Tätä mieltä olevien osuus on vuodessa kasvanut viidellä prosenttiyksiköllä.
– Pandemia-aika on selkeästi vaikuttanut suomalaisiin siten, että kotoa hetkeksi pois lähteminen on koettu aiempaa merkityksellisemmäksi, Kamuxin aluepäällikkö Pekka Luokkanen sanoo yhtiön tiedotteessa.
Jos pitää valita mökkimatkan ja sukulaisvierailun väliltä, saattaa kotitalouden naisilla ja miehillä tulla asiasta keskinäistä väittelyä.
Naisvastaajista sukulaisten ja ystävien luona vierailua autolla pitää erittäin tärkeänä 51 prosenttia, kun miehistä näkemyksen jakaa vain hieman yli kolmannes, Kamuxin tiedotteessa kerrotaan.
Kamuxin Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus toteutettiin verkkokyselyihin erikoistuneen Bilendin toimesta tämän vuoden alkupuolella.
Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen kuului 1 005 vastaajaa.