Sähköpotkulaudat ovat leviämässä ensi vuonna Espoossa uusille alueille – Otaniemessä kokeillaan vielä tänä syksynä uutta keinoa, jolla villi pysäköinti yritetään saada kuriin

Liikkuminen: Otaniemessä testataan, onko telineistä apua pysäköintiongelmiin.

Sähköpotkulautojen pysäköintiongelmiin haetaan ratkaisua Otaniemessä toteutettavalla kokeilulla. Arkisto/Johanna Halava
Minna Airamaa

Minna Airamaa

Sähköpotkulautoja nähdään ensi kesänä todennäköisesti yhä laajemmalla alueella Espoossa.

Tällä hetkellä Espoossa toimii kolme sähköpotkulautoja vuokraavaa yritystä, Tier, Voi ja Lime, jotka toimivat Leppävaarasta Otaniemen ja Tapiolan kautta Matinkylään ulottuvalla alueella.

– Palvelutarjonta Espoossa on tänä vuonna kasvanut ja uskon, että ensi kesänä alue laajenee entisestään, sanoo projektipäällikkö Suvi Kajamaa Espoon kaupungilta.

Palveluntarjoajat ja Espoon kaupunki keskustelevat yhdessä etukäteen alueista, joille sähköpotkulautoja viedään.

– Operaattorit päättävät toki itse, lähtevätkö laajentamaan. Kaupungin tavoitteena on kuitenkin edistää sitä, että Espoossa olisi mahdollisimman paljon erilaisia vaihtoehtoisia liikkumistapoja. Mitä enemmän vaihtoehtoja tarjotaan, sitä helpompaa on valita jokin muu kuin tottumukseen perustuva liikkumismuoto, joka usein on yksityisauto, Kajamaa huomauttaa.

Uusista alueista ei ole vielä uutisoitavaa, mutta Kajamaa arvioi, että ne kasvavat nykyisen alueen kylkeen. Yksi tällainen alue voisi olla Kilon ja Keran seutu, jossa lautoja kokeiltiin viime vuonna.

Arvosteluakin keräävästä uudesta liikkumismuodosta tulee kaupungille myös palautetta, jossa lautoja toivotaan uusille alueille.

– Esimerkiksi Westendistä on tullut useita toiveita.

Pitkin kulkuväyliä lojuvat laudat ovat puhuttaneet Espoossa koko muutaman vuoden olemassa olonsa ajan ja palautetta niistä on tullut myös kaupungille.

Ratkaisua ongelmiin haetaan vielä tänä syksynä kokeilulla, jossa Otaniemen metroaseman läheisyyteen tulee kiinteät telineet, johon lautoja voi jättää. Lisäksi Otaniemessä kokeillaan pysäköinnin ohjaamista sovelluksella. Käytännössä operaattoreiden sovelluksiin asetetaan alueellisia pysäköintikieltoja sekä samanaikaisesti korostetaan lautojen pysäköintiin hyvin soveltuvia paikkoja.

Kajamaa ei kuitenkaan näe telineitä ainoana ratkaisuna pysäköintiongelmaan.

– Sähköpotkulautojen toimintalogiikka on olla kelluva, toisin kuin telineisiin jätettävien kaupunkipyörien. Lisäksi telineiden tiheyden pitäisi olla valtava, jolloin tulee pohdittavaksi, onko se järkevää kaupunkitilan käyttöä.

– Perimmäinen ongelma on saada käyttäjät pysäköimään laudat hyvin. Toinen ongelma on, että kaikissa paikoissa käyttäjä ei aina löydä tai ei osaa etsiä hyvää pysäköintipaikkaa, Kajamaa sanoo.

Espoossa astuivat syyskuun alusta voimaan rajoitukset, joilla puututaan sähköpotkulautojen nopeuksiin ja viikonloppujen yökäyttöön. Rajoituksilla pyritään muun muassa vähentämään sähköpotkulaudoilla tapahtuneita onnettomuuksia. Vaikka onnettomuudet ovat keskittyneet Helsingin keskustaan, ne ovat Espoossakin lisääntyneet viime vuosiin verrattuna.

Jorvin päivystyksen apulaisylilääkäri Kimmo Suojanen kertoi Länsiväylälle elokuussa (LV 14.8.2021), että Jorvissa on kuluneena kesänä hoidettu viikoittain sähköpotkulautaonnettomuuksissa loukkaantuneita.

Espoo

Rajoitukset voimaan

Sähköpotkulautoja koskevat rajoitukset ovat astuneet voimaan Espoossa, Helsingissä ja Vantaalla.

Päivisin sähköpotkulautojen uusi nopeusrajoitus on 20 km/h ja öisin kello 00–05 15 km/h.

Sähköpotkulaudat ovat kokonaan poissa käytöstä perjantain ja lauantain sekä lauantain ja sunnuntain välisinä öinä kello 00–05.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut