Esport Oilersissa pelaavat veljekset söivät nuorempana mitä sattuu, mutta nyt he vannovat terveellisen ruoan nimeen, ja se myös näkyy: "Ensi kaudella meitä ei tönitä pallosta pois"

Urheilu: Esport Oilersissa pelaavat Kainulaisen veljekset Rasmus ja Justus vannovat terveellisen ruoan nimeen.

Esport Oilersin Rasmus (vas.) ja Justus Kainulainen tietävät, että oikea ruokavalio auttaa jaksamaan. Jari Kostiainen

Jari Kostiainen

Esport Oilers hävisi viime kevään salibandyn finaalissa Tampereen Classicille suoraan neljässä pelissä.

– Kotiin Tampereelta tultiin alahuuli väärinpäin. Täksi kaudeksi päätettiin, että voimaa on saatava lisää. Lihasvoimaharjoitteita on kesäharjoitteissa siis ollut aiempaa enemmän, Rasse Kainulainen, vanhempi veljeksistä valistaa.

Kun urheilija hankkii voimaa, ruokavalion ja levon merkitys kasvaa.

– Enää ei muutenkaan syödä huonosti, nuorempana syötiin mitä sattuu. Muutama vuosi on tosi tarkkaan seurattu, miten ja milloin syödään. Ensi kaudella meitä ei tönitä pallosta pois ja ollaan valmiimpia painimaan maalin edessä ja kulmissa, Justus Kainulainen tiivistää.

Veljekset ovat muuttaneet Espooseen Hollolasta, ensimmäiset F-liigapelit kirjattiin Lahden LASB:n riveissä. Molemmat ovat tyrkyllä maajoukkueeseen joulukuun kotikisoihin.

Poikien päivät ovat täynnä ohjelmaa; Rasse on kouluavustaja ja Justus on Helsingin yliopistolla opettajakorkeakoulussa.

– Pyrin katsomaan, että lautasella olisi aina sopivasti hiilareita ja proteiinia. Viimeisen vuoden aikana olen jättänyt lihan vähemmälle ja siirtynyt enemmän vegeruokavalioon, Rasse kertoo.

Urheilija tarvitsee ruokaa usein, aamun startti on tärkeä.

– Ensin pari lasia vettä, sitten smoothie ja kahvin jälkeen aamutreeneihin, Rasse listaa.

Oilers on järjestänyt aamuharjoituksiin puuroa ja pientä naposteltavaa.

– Treenien päätteeksi meillä on maalikilpailu, häviäjä maksaa lohileivän, Rasmus nauraa.

Tasainen ruokailurytmi jatkuu läpi päivän aina iltaan asti.

– Vegepohjainen lounas syödään melkein aina kello 10.30. Yhden maissa kotona proteiinijuoma, ennen illan harjoituksia välipala – paistettu muna, ruisleipä kurkulla ja tomaatilla sekä kahvi.

Viimeinen isompi ruoka on iltaharjoitusten jälkeen. Rasmuksen paistinpannulla tirisee usein mifu-pohjaista kasvisruokaa, Justuksella kana tai liha. Kumpikaan veljeksistä ei pidä energiajuomista. Juomaksi urheilijoille maistuu parhaiten vesi tai maito.

Kun urheillaan kaksi kertaa päivässä muun arkiliikkumisen lisäksi, tärkeää on löytää itselle hyvä ruokarytmi. Koskaan ei saisi syödä liikaa kerralla.

– Koneeseen pitää saada tasaisesti energiaa koko päivän. Olen oppinut, että tosi paljon pitää syödä. Pelipäivinä ruoan kanssa on tärkeää syödä salaattia. Hyvä salaatti varmistaa, että jaksaa painaa myös viimeisessä erässä, Justus ohjeistaa tulevan opettajan varmuudella nuoria urheilijoita.

– Jos jostain syystä jää ruoka tai välipala väliin, polttoaine loppuu heti, velipoika täydentää.

Molempia pelaajia ruoanlaitossa yhdistää helppous ja nopeus.

– Ei tässä arjessa mitään gourmet-ruokaa ennätä tehdä, eikä myöskään kaivata, molemmat veljekset nauravat yhteen ääneen ja matkaavat aamutreenien jälkeen kohti lounasta mailareppu olkapäillä.

Kokeile

Justuksen kanapasta

300 g hunajamarinoitua broileria

1 purkki ruokakermaa (10 % rasvaa)

penne-pastaa

Paista broileri pannulla. Lisää kerma & hauduta. Keitä pasta ohjeen mukaan.

Rassen vegechili

300 g mifu-suikaleita

chilipaprika

ruokakerma

makaronia

Paista mifu-suikaleita ja chiliä pannulla. Lisää kerma. Keitä makaroni. Lisää kypsät makaronit mifu-seokseen.

Tarjoile molempien ruokien kanssa vihreää salaattia, kurkkua ja tomaattia.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut