Kun palaat toimistolle, ethän tee työpukeutumisessa näitä virheitä? – Saunalahtelainen tyylikonsultti Tuija Kauppinen kertoo, miten työpaikalle pitää pukeutua: "Lenkkarit käyvät, kun sen tekee tyylikkäästi"

Työelämä: Tuija Kauppinen kertoo, miten työpaikalle pitäisi pukeutua.

Tyylikonsultti Tuija Kauppinen kannustaa laittautumaan töihin myös kotitoimistolla. Päivi Tuovinen
Katja Riihola

Katja Riihola

Tyylikonsultti Tuija Kauppinen on pukeutunut petroolinsiniseen silkkiseen t-paitaan ja mustiin housuihin. Jalassa on korkokengät, niin kuin melkein aina työhön liittyvissä tapaamisissa.

Saunalahtelainen Kauppinen on kouluttanut yritysten henkilökuntaa bisnespukeutumisen saloihin jo kahdentoista vuoden ajan.

Suomalaisten työpukeutumista vaivaa hänen mukaansa liika rentous, ja koronan tuoma etätyö on muuttanut pukeutumista entistä kasuaalimpaan suuntaan.

– Ennen koronaa sanoin, että pukeutukaa töihin ja riisukaa työhaarniska pois kotiin palatessanne.

– Nyt olisi tärkeää herättää luottamusta kotitoimistollakin. Pitäisi pestä hiukset, panna meikkiä, pukeutua vaikkapa kasmirasuun ja laittaa etäpalaverissa kamera päälle, Kauppinen neuvoo.

Kauppinen keskittyy työssään erityisesti keski-ikäisten naisten tyylin kehittämiseen ja bisnestyylin luomiseen. Yritysasiakkaissa on myös miehiä.

On tutkittu, että jos pukeudutaan paremmin, tehdään töitä paremmin.

Työelämässä tulisi näyttää luonnollisella tavalla energiseltä, Kauppinen kuvailee.

– Tyyli ei saisi olla liian kasuaali muttei myöskään överi. Överiä ovat liian hienot korut. Pääntien pitää olla sellainen, ettei rintavako näy. Ja tekoripsistä menee uskottavuus bisneksessä, hän linjaa.

Yhä harvemmat Kauppisen asiakkaista haluavat nykyään pukeutua jakkupukuun tai housupukuun. Yhdistelmäasuja sen sijaan käytetään enemmän.

Kauppisen mukaan kotelomekosta olisi monen naisen luottovaatteeksi.

– Etsin asiakkaalle kotelomekkoa verkkokaupasta, mutten löytänyt sellaista hihallisena. Vain Louis Vuittonilla oli, mutta se maksoi 2 900 euroa, Kauppinen kertoo.

Kauppinen näkee korona-ajan pukeutumiseen tuoman rentouden heijastuvan myös verkkokauppojen valikoimaan.

Moni käyttää työpaikalla lenkkareita. Kauppinen ei tyrmää lenkkareita täysin, mutta naurahtaa itse olevansa korkokenkäanarkisti. Hän toivoo, että yhä useampi nainen valitsisi töihin keskivartaloryhtiä tuovat korkokengät.

– Lenkkarit käyvät, kun sen tekee tyylikkäästi. Streetlenkkareiden pitää olla melko uudet. Ne samat, jolla käydään salilla tai lenkillä eivät käy, hän sanoo.

Parhaimmillaan pukeutuminen lisää uskottavuutta ja luottamusta, Kauppinen muistuttaa.

Tärkeää olisi löytää itselle sopiva tyyli, joka istuu omaan työhön ja tekemiseen.

– Jos halutaan tehdä vaikutus, on tärkeää olla luonnollisella tavalla energinen. Positiivinen energiahan tarttuu toiseen ihmiseen.

Viime keväänä Kauppinen stailasi viisi SOL-yhtiön työntekijää ja heistä otettiin kuvat ennen ja jälkeen stailauksen. Samassa yhteydessä tehtiin myös video, jonka tarkoitus on opastaa uusia työntekijöitä yrityksen pukeutumiskulttuuriin, siihen miten stailata itsensä aamulla, miten käyttää huivia ja minkälaisten housujen ja kenkien tulisi olla.

Kauppisen mukaan henkilökunnan tyylikäs pukeutuminen buustaa osaltaan myös yritysbrändiä.

– Usein minut kutsutaan yrityksiin yhden tyypin takia, mutta paikalle kutsutaan muitakin, kun ei haluta osoitella, Kauppinen paljastaa.

– On tutkittu juttu, että jos pukeudutaan paremmin, tehdään myös töitä paremmin.

Kauppinen kertoo innostuksensa pukeutumiseen ja vaatteisiin heränneen lapsuuden barbileikeistä. Nuorena hän pyrki opiskelemaan muotisuunnittelua, mutta ne ovet eivät avautuneet. Myöhemmin hän kouluttautui pukeutumisneuvojaksi.

– Sen sijaan että suunnittelisin vaatteita, suunnittelen ihmisiä, stailaan.

Minkänäköistä porukkaa työpaikoille palaa, kun lähityöhön ollaan jälleen palaamassa?

– Halutaanko laittautua, kun yhteiskunta jälleen avautuu vai pysytäänkö kasuaalissa. Tässä voi tulla ääri-ilmiö, mutta suomalaiset tuntien kasuaali tyyli pysyy.

Kuka?

Tuija Kauppinen

Saunalahtelainen tyylikonsultti, valmentaja ja puhuja.

Aloitti bisnespukeutumisen kouluttajana vuonna 2009 yrityksensä Tuija K nimissä.

Vei koronavuonna 2020 yrityksensä kansainvälisille markkinoille ja tarjoaa tyylipalveluita naisille verkon kautta ympäri maailman Impact Queens -brändin alla.

Keskittyy verkkokoulutuksissa erityisesti naisiin ja sopivan bisnestyylin luomiseen sekä keski-ikäisten naisten tyylin kehittämiseen.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut