Westend Indiansin yleisömäärät kasvoivat koko ajan, ja juuri ennen pandemiaa kaikki kotiottelut olivat lähes loppuunmyytyjä – nyt seuran toiminnanjohtaja arvioi, mistä suosio syntyi
3
Otahallilla pelaavan Westend Indiansin toiminannajohtaja Mika Leiponen houkuttelee heimoonsa jäseniä Suur-Tapiolan alueelta, joka koostuu Haukilahden, Laajalahden, Mankkaan, Niittykummun, Otaniemen, Pohjois-Tapiolan, Tapiolan ja Westendin kaupunginosista. Jari Kostiainen
Katso isompi kuvaOtahallilla pelaavan Westend Indiansin toiminannajohtaja Mika Leiponen houkuttelee heimoonsa jäseniä Suur-Tapiolan alueelta, joka koostuu Haukilahden, Laajalahden, Mankkaan, Niittykummun, Otaniemen, Pohjois-Tapiolan, Tapiolan ja Westendin kaupunginosista Jari Kostiainen
Urheilu: Seurassa halutaan erottautua raikkaalla viestinnällä ja houkutella perheet mukaan.
Jari Kostiainen
Tukholman kauppakorkeakoulun Kjell A. Nordström ja Jonas Ridderstråle havainnoivat jo vuonna 1999 kirjoittamassaan kirjassa ”Funky Business” heimolaisuudesta: ”Nyt alkaa olla myös asenteisiin ja osaamiseen perustuvia heimoja tai klaaneja. Ne muodostuvat ihmisistä, jotka ovat toisilleen tärkeitä riippumatta siitä, missä kukin asuu.”
Toisten jäljittely ei ole ratkaisu. Samanlaisuus haisee. Westend Indians haluaa erottautua.
– Olemme yhdenvertainen heimo, monikulttuurinen yhteisö, jossa ketään ei syrjitä. Urheilullisen ja liikunnallisen toiminnan ohella pyrimme edistämään kestävää kehitystä, toiminnanjohtaja Mika Leiponen kirjailee seuran identiteetin sydäntä.
Leiponen tietää, että monen pääkaupunkiseudun edustusjoukkueen markkinointiviestinnän budjetti on pieni.
– Jos katsot kaupunkikuvaa pääkaupunkiseudulla, ei siellä juuri pääsarjaseurojen mainontaa näy. HIFK:n jääkiekkoa, Jokereita ja HJK:ta lukuun ottamatta kukaan muu ei mainosta ottelutapahtumiaan.
Otahallilla pelaavan Westend Indiansin toiminannajohtaja Mika Leiponen houkuttelee heimoonsa jäseniä Suur-Tapiolan alueelta, joka koostuu Haukilahden, Laajalahden, Mankkaan, Niittykummun, Otaniemen, Pohjois-Tapiolan, Tapiolan ja Westendin kaupunginosista Jari Kostiainen
Rock-bändi Iron Maidenin keulahahmo Bruce Dickinson kiertää maailmalla puhumassa yritysjohtajille mielikuvien johtamisesta. Hänen esityksensä tiivistys on kuin suoraan Leiposen brändikirjasta: ”Älä hanki asiakkaita, hanki faneja!”
– Meille liigajoukkueen tarina vahvistaa koko yhteisön tarinaa, Leiponen uskoo.
Westend Indians nousi salibandyn pääsarjaan seitsemän vuotta sitten.
– Ennen koronaa yleisömäärämme kasvoivat koko ajan. Juuri ennen pandemiaa kaikki kotiottelut Otahallissa olivat lähes loppuunmyytyjä. Mielestäni ottelutapahtumamme oli show’ltaan ja tunnelmaltaan paras. Nyt jännitetään ja toivotaan, että ihmiset palaavat heimon tiipiille.
Mielikuvaa rakennetaan pitkään ja hartaasti. Toiminnanjohtaja tietää mistä puhuu, hänen veljensä perusti seuran 1992 Leiposen ollessa vielä ala-asteella. Pikkuveli on kasvanut seuraan. Harrastustoiminta laajeni, ja Leiponen mietti opiskelun ja seuratoiminnan välillä. Seura voitti.
– Olen ollut pitkään mukana ja vähän kaikkea on tullut tehtyä. Olin kerran kirjoittamassa otteluennakkoa verkkoon, ja silloin tuli mieleen tämä heimo. Siitä se lähti, tämän jälkeen se on ollut koko seuran johtotarina.
Onnistuminen markkinointiviestinnässä on monen tekijän summa. Ottelutapahtumassa on valtava määrä vapaaehtoisia, moni asia vaikuttaa kokonaisuuden onnistumiseen.
– Mikään päälle liimattu ei toimi. Jos jotain lupaa, sen pitää myös näkyä arjessa. Paljon saa töitä tehdä, että se haluttu mielikuva myös toistuu arjessa, Leiponen kertaa ylpeänä.