Krempat ja kivut laittoivat Johannan kärsimään jo nuorena, kunnes Pilates muutti suunnan – "Köpötin kolmikymppisenä kuin mummo"

Liikunta: Lihastasapaino ja kehon-hallinta vievät monet kivut pois.

Pilatestunnilla vahvistetaan heikkoja lihaksia, venytetään kireitä lihaksia ja opetellaan liikkumaan ja käyttämään kehoa oikein. Mia Lagström

Mia Lagström

Liikunnan tärkeydestä puhuttaessa esille nostetaan yleensä aerobinen kunto ja lihaskunto ja niiden kehittäminen. Venyttely ja lihashuolto tuppaavat sen sijaan jäämään vähemmälle huomiolle. Hyvä lihastasapaino ja kehonhallinta ovat kuitenkin kaiken perusta, josta kaikki liike lähtee.

– Pilates ei ole liikuntalaji, vaan siinä opetellaan, miten keho toimii. Pilateksen tehtävänä on opettaa ihminen käyttämään kehoaan oikein, pilatesohjaaja Johanna Pyyhtiä kertoo.

Pilates sopii ihan kaikille niin huonokuntoisille kuin ammattiurheilijoille. Mia Lagström

Pyyhtiä toimi aiemmin vuosia liikunnanohjaajana. Pikkuhiljaa hänen paikkansa kipeytyivät. Tuli erilaisia kremppoja ja kiputiloja nilkkoihin, polviin, lonkkiin, selkään.

– Köpötin kolmikymppisenä eteenpäin kuin mummo. En saanut selkääni suoraksi. Kärsin kivuista vuosia, kunnes löysin pilateksen ja kehonhallinnan. Kehonhallintalajeja on toki muitakin, kuten jooga tai taistelulajit.

Pyyhtiä ei ihmettele, miksi ihmisillä on tänä päivänä jos jonkinlaisia niska-, hartia- ja selkävaivaa.

– Liikkumattomuus ei ole ihmisen perusolotila. Ihmistä ei ole tehty istumaan.

Pyyhtiän Pilates-salilla Hyvinkäällä pilatespatjat ovat vähän korkeammat kuin tavalliset liikuntapatjat. – Teetätin nämä paikallisella puusepällä. Korkeammalla alustalla on selkä-, polvi- ja lonkkavaivaisenkin helpompi olla ja liikkua. Tuista saa kiinni, mikä helpottaa liikkeiden tekemistä, Pyyhtiä sanoo. Mia Lagström

Pilateksesta on todettu olevan suurta apua erilaisissa kehon kiputiloissa. Kun lihastasapainon saa kuntoon, pysyvät kivut ja krempat poissa. Aina ei toki tarvitse olla kyse kivuista. Pilatestunneilla käy myös eri lajien, kuten tenniksen tai golfin harrastajia, sillä hyvä kehonhallinta ja lihastasapano tukevat muita lajeja.

– Pilatestunnilla opetellaan tekemään asioita eri tavalla kuin ennen. Opettelemme käyttämään kehoamme niin kuin sitä kuuluu käyttää.

Pikkuhiljaa keho myös kuntoutuu. Kireät lihakset venytetään ja heikot lihakset vahvistetaan. Pyyhtiän mukaan voima ja vastavoima ovat kehossa tärkeitä, esimerkiksi jos etureidet ovat vahvat, mutta takareidet heikot ja kireät, vääntyy selän asento vääräksi.

Pilateksessa kaikki liikkeet lähtevät hyvästä ryhdistä ja lihastasapainosta. Mia Lagström

Varsin tärkeä asia on myös hyvä ryhti. Nykyisin se ei ole enää itsestäänselvyys; pää taipuu eteenpäin, paino on lanteella, selkä kiristyy.

– Ei ihme, että töpötetään eteenpäin. Pilateksessa kaikki liikkeet lähtevät hyvästä ryhdistä ja lihastasapainosta.

Pilateksessa tärkeää on myös se, että liikkeet tehdään täsmälleen oikein. Kun jokaisen ihmisen keho ja liike ovat hieman erilaisia, on yksilöohjaus tärkeää. Pyyhtiä järjestää yksityistunteja ja 2–3 hengen pienryhmätunteja pilateslaitteilla. Mattotunneille otetaan maksimissaan 10 henkeä.

– Ensimmäinen kerta on aina yksityistunti, hän korostaa.

Pilates

Kehohallintatekniikka

Saksalainen Joseph Pilates kehitti pilateksen 1900-luvun alussa. Pilates on kehonhallintatekniikka, jonka avulla vahvistetaan keskivartalon syviä lihaksia ja opetellaan liikkumaan oikein.

Pilateksessa tärkeää on tehdä liikkeet oikein. Pilates kannattaakin aloittaa ammattitaitoisen pilatesohjaajan avustuksella. Pilatesryhmiä löytyy erilaisia niin aloittelijoille ja pidempään pilatesta harrastaneille.

Kommentoi

Mainos: Estateguru Finland Oy

Kolme syytä harkita yrityslainan ottamista

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut