Uudistettuun taksilakiin jäi puute, joka kaihertaa Invalidiliitossa – iso taksiyhtiö haluaisi kuljettajakoulutuksesta pakollista

Taksiyhtiöt joutuvat panostamaan jatkossa vanhusten, vammaisten ja muiden erityisryhmien palveluun, mikäli mielivät voittaa julkisia kyytikilpailutuksia. Pakollista erityisryhmät huomioiva kuljettajakoulutus ei silti ole. Päivi Tuovinen

Mikko Välimaa

Taksialan voimakas vapauttaminen vuonna 2018 sai laajaa arvostelua vammaisilta, vanhuksilta ja muilta erityisryhmiltä.

Laki höllensi taksinkuljettajien osaamisvaatimuksia, ja erityisesti se näkyi erityisryhmien kyydeissä.

Invalidiliiton ja viranomaisten selvitykset paljastivat takseissa turvallisuuspuutteita. Lisäksi monen erityisasiakkaan turvallisuudentunnetta vähensi se, että autoa ei aina ajanutkaan vanha tuttu kuljettaja.

Näitä puutteita on pyritty korjaamaan tämänvuotisella taksilain uudistuksella. Taksiyhtiötä patistellaan nyt myös parantamaan kuljettajien osaamista, mutta erityisryhmien kyytien osalta kuljettajakoulutus on yhä vapaaehtoista.

Invalidiliiton lakimies Elina Nieminen toivoo, että ennaltaehkäisevällä ohjauksella uudet taksimarkkinoille tulevat toimijatkin voisivat antaa parempaa palvelua.

Niemisen mielestä koulutuksen olisi silti syytä olla pakollista.

– Tältä osin emme ole täysin tyytyväisiä lakiuudistukseen. Toivommekin, että erityisryhmien kuljetuksista järjestämisvastuussa olevat tahot edellyttäisivät kilpailutuksissa kuljettajien erityisryhmäkoulutusta, Nieminen sanoo taksiyhtiö Lähitaksin tiedotteessa.

Niemisen mukaan hyvä esimerkki on Kela, joka edellyttää kuljettajien erityiskoulutusta kilpailutuksessaan 2024 alusta alkaen.

Suuriin taksiyhtiöihin kuuluva Lähitaksi aikoo panostaa erityiskoulutukseen jatkossa entistä enemmän. Yhtiö sai äskettäin Traficomilta virallisen erityisryhmien kouluttajastatuksen.

Jatkossa yhtiö aikoo antaa kuljettajilleen yhteensä 21 tunnin, eli vajaan neljän päivän koulutusta, joka pitää sisällään sekä asiakaskohtaamisten harjoittelua että apuvälineiden, kuten pyörötuolin, käsittelyä.

Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen katsoo, että erityiskoulutus pitäisi säätää pakolliseksi kaikille taksinkuljettajille.

– Haluamme omalla esimerkillämme muuttaa asioita, asenteita ja siten myös taksiturvallisuutta, kommentoi Pentikäinen tiedotteessa.

Lähitaksi voitti äskettäin useita Kela-kyytien maakunnallisia kilpailutuksia. Se tarjoaa kyytejä 2022 alusta muun muassa Uudellamaalla. Vantaan ja Keravan alueella se toimii myös vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaisten kyytien tarjoajana.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut