Katseet kääntyvät ja autoilijat näyttävät peukkua, kun Helen Karim ajaa avomallisella Lamborghinillään – "Viestit ovat olleet pelkästään positiivisia"

Loistoauto: Katseet kääntyvät ja autoilijat näyttävät peukkua, kun Helen Karim ajaa avomallisella Lamborghinillään.

Lamborghini Huracán Spyder Evo on Italialainen katseenvangitsija. Mistake Media

Mauri Nurmi

Helen Karim on onnellinen nuori nainen. Hän on saanut toteuttaa autounelmansa.

– Lamborghini on enemmän kuin auto. Se on italialainen taideteos, todellinen haaveiden toteutuma, Helen Karim runoilee.

Tapahtumayrittäjänä työskentelevä Karim kurvailee kesäaikana Lamborghini Huracán Spyder Evo -avomallilla. Tukka hulmuten.

– Talvella urheiluauto seisoo tallissa. Nastarenkaat on hankkimatta. Toki auto on nelivetoinen, mutta maavara olematon.

Italialainen autoveistos on huomiota herättävä näky.

– Palautetta tulee runsaasti liikenteessä. Se täytyy tunnustaa. Lamborghini herättää voimakkaita tunteita ja reaktioita. Etenkin kun nainen on ratissa. Miespuoliset pilotit peukuttavat liikennevaloissa ja näyttävät erilaisia käsimerkkejä. Automiehet ovat todella kiinnostuneita tästä laitteesta.

– Viestit ovat olleet pelkästään positiivisia. Suomessa asenne loistoautoja kohtaan on muuttunut viime vuosina selkeästi. Suopeampaa suuntaan. Hienoja urheiluautoja näkyy teillä liikenteessä enemmän ja enemmän, Helen Karim toteaa.

Sitten asiaan. Miltä ajaminen italialaisella härällä maistuu?

– Lamborghinin 620-hevosvoimainen V10-voimanlähde murisee uskomattomalla tavalla. Käynnistyksen jälkeen alkaa huikea sinfonia. 5,2-litraisen moottorin pauke on kuin Formula 1 -autossa, Helen paljastaa.

Ajaminen avoautolla on veret seisauttava kokemus. Jo äänimaailma on aivan uskomaton.

– Etenkin kun ajaa katto alhaalla, niin tunnelma ratin takana on ainutlaatuinen. Kylmät väreet menevät läpi koko vartalon. Autossa istutaan matalalla ja vauhti tuntuu.

– Kun auton ratista kytkee päälle corsa- eli rata-asetuksen, niin siinä vaiheessa Lamborghini muuttuu pedoksi. Moottorin ääni kuulostaa kuin leijonan karjumiselta. Koko auton luonne muuttuu sporttiseksi ja raa’aksi. Vaihtaminen tapahtuu tässä kohtaan käsin rattivaihteella. Normaalisti ajetaan strada-katuasetuksilla ja automaattivaihteilla. Silloin kyyti on kohtuullisen pehmeää.

Suorituskykyä autossa riittää, 620 pollea eli aivan mahdottomasti. Neliveto takaa pidon siirtymisen mustaan asfalttiin. V10-pata vääntää hurjasti jo pienillä kierroksilla. Saati sitten huipputehoilla.

– Kiihtyvyys on tarvittaessa raju, nollasta sataan reilussa kolmessa sekunnissa. Jarrut ovat supertehokkaat. Mutta haluan korostaa, että tällä autolla ei hullutella liikenteessä. Järki päässä kurvaillaan ja nautiskellaan.

Lamborghinin kulutuslukemia Helen Karim ei ole tarkemmin seurannut. Huracán Spyder Evo -avoautolla ajaminen ei kuulu niihin suuriin ekotekoihin, sillä kaupunkiajossa polttoainetankissa käy pyörre. Normaalit arkiajot Helen ajaa Range Rover Sport -katumaasturilla.

– Kesällä Lamborghinin mittariin kertyy parisen tuhatta kilometriä. Mistään arkiautosta ei siis ole kysymys. Kuskina olen reipas ja rivakka. Liikennesäätöjä yritän nöyrästi noudattaa. Sakkoja en ole Lamborghinillä saanut, Helen naurahtaa.

Lamborghini hankitaan vain yhdestä syystä. Autolla halutaan toteuttaa pitkäaikainen unelma.

– Tuon lauseen allekirjoitan täysin. Tämä avoauto on kuin muotimaailman katseen vangitsija.

Auton tiedot

Lamborghini Huracán EVO Spyder

Vapaasti hengittävä 5,2-litrainen V10-moottori.

Neliveto.

640 hevosvoimaa. Vääntö 600 Nm (6 500 r/min).

Tehtaan ilmoittama keskikulutus 14,2 l/100 km.

Huippunopeus 325 km/t.

Kiihtyvyys 0–100 km/t 3,1 sekuntia ja 0–200 km/t yhdeksän sekuntia.

Kuivapaino 1 540 kiloa.

Hinta-arvio Suomessa 500 000 euroa.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut