Anssi Kela rakennutti itselleen lapsuutensa ihmeauton: "Korona-aikana se oli jonkinlainen pakopaikka arjen haasteista"

Projekti: Haastava projekti kesti reilun vuoden ja edellytti melkoista salapoliisityötä.

Lauluntekijä ja Vain elämää -ohjelman tähti Anssi Kela kertoo, että ihmeauton rakentaminen auttoi häntä jaksamaan korona-aikana. – Korona-aikana se oli jonkinlainen pakopaikka arjen haasteista. Sain vähän muuta mietittävää, hän kertoo. Ari Lahti

Mauri Nurmi

Lauluntekijä ja Vain elämää -ohjelman tähti Anssi Kela on tunnetusti innokas automies. Miehen tuorein hullutus tulee suoraan Hollywoodin tv-maailman huipulta, ihan sieltä 1980-luvulta. Kela nimittäin rakennutti itselleen Ritari Ässän KITT-auton replikan.

– Olin 11-vuotias teinipoika, kun Ritari Ässä -tv-sarja tuli telkkarista. Sarja kolahti todella vahvasti, David Hasselhoff oli huikea supersankari, ja etenkin ihmeauto KITT säväytti. Se oli rakkautta ensi puraisulla, Anssi Kela sanoo.

Anssi Kela joutui metsästämään replikaosia ympäri maailmaa. Ari Lahti

Tv-sarjassa käytetty KITT (Knight Industries Two Thousand) on alun perin Pontiac Trans AM vuosimallia 1982. Telkkariauto oli todellinen superyksilö. Se oli varustettu supertietokoneella ja osasi kommunikoida Ritari Ässän kanssa. KITT:llä oli sarkastinen huumori, ja auto pystyi muun muassa liikkumaan itsenäisesti.

Alkuperäisen tv-auton suunnitteli Michael Scheffe. Myöhemmin versioita rakensi myös legendaarinen George Barris, joka muistetaan myös 1960-luvun Batman-auton tekijänä.

Sarjan kuvauksissa käytettiin noin kahtakymmentä autoa. Niistä viisi säilyi, loput romutettiin sarjan kuvausten päätyttyä. Yksi alkuperäinen KITT on Petersen-museossa Los Angelesissa. Muut ovat yksityisillä omistajilla.

Vielä en ole tehnyt Ritari Ässän autosta biisiä, mutta eihän se mahdoton ajatus ole.

Auton keulalle piti luonnollisesti saada punainen valo, jolla tv-sarjan KITT tarkkaili ympäristöään. Ari Lahti

Anssi Kelan KITT on replika-auto. Ulkoisesti ja sisutukseltaan se muistuttaa mahdollisimman pitkälle esikuvaansa. Muskeliauto murisee hienosti. Laite on varustettu 5-litraisella V8-moottorilla.

Tekniikkaa on paranneltu ja päivitetty nykyauton tasolle. Haastava rakennusprojekti kesti reilun vuoden.

– Löysin vastaavan mallisen ja ikäisen Trans Am -siviilimallin Ruotsista. Auto oli ruosteeton ja hyväkuntoinen yksilö. Näyttelijä David Hasselhoffin roolihahmo Knight Rider eli Ritari Ässä ei tullut alkuperäisestä projekti-Pontiacista mieleen.

– Rakennustyö alkoi kesällä 2020. Väriltään se oli alun perin sininen, mutta tekniikka vastasi pitkälle esikuvaa.

Rokkari halusi rakennuttaa nimenomaan ensimmäisen Ritari Ässä -tuotantokauden näköisen pelin. Sarjan ensimmäinen jakso esitettiin Suomessa tammikuussa 1984 MTV-kanavalla.

– Ostopäätös syntyi nopeasti, sillä KITT-auton aihio piti saada. Korona-aikana se oli jonkinlainen pakopaikka arjen haasteista. Sain vähän muuta mietittävää. Impulsiivinen, mutta onnistunut hankinta, Kela summaa.

Ilman ammattilaisten apua auton valmistuminen olisi ollut haastavaa. Suurena apuna oli vastaavan auton aikaisemmin rakentanut Marko Sand sekä joukko muita autoharrastajia.

Auton KITT-replikaosia jouduttiin metsästämään ympäri maailmaa. Se oli Käpylän Ritari Ässälle melkoista salapoliisityötä netin ihmeellisessä maailmassa.

– Uusia replikaosia löytyy, kun jaksaa kaivaa tietoa. Kiertelin netin kauppapaikkoja ja etsin osia. Näitä KITT-replikoiden rakentajia löytyy ympäri maailmaa. Suomestakin löytyy muutama auto.

– Digitaalinen ohjaamo, koelauta ja KITT-ratti piti saada. Sekä punainen skanneri eli ledivalo vilkkumaan keulalle. Oikeanlaiset vakiovanteet löytyivät autoromuttamolta Kanadasta. Pitkän etsinnän jälkeen, lauluntekijä toteaa.

Anssi Kela ei ole vielä tehnyt Ritari Ässän autosta biisiä mutta ei pidä sitä mahdottomana ajatuksena. Ari Lahti

Nyt auto on lähes valmis. Toki pieniä viilauksia vielä tehdään. Oletko tyytyväinen autounelmaasi ja tähän kulttuuritekoon?

– Ehdottomasti. Tämä auto on kuin pop-taideteos. Pelkkä KITT:n katselu ja fiilistely antaa minulle hyviä fiiliksiä. Luonnollisesti projekti oli suhteellisen arvokas toteuttaa, mutta olen onnellinen tästä autosta. KITT ei ole mikään arkiauto, vaan tällä ajetaan vähän ja harkitusti. Arkiautona perheellä on Peugeotin hybridiversio.

KITT tuo taiteilijalle ja ihmisille iloa.

– Olen saanut valtavasti palautetta sen jälkeen, kun esittelin projektin sosiaalisessa mediassa. Se on herättänyt seuraajissa valtavasti keskustelua. Palaute on ollut pelkästään postitiivistä, Kela todistaa.

– Vielä en ole tehnyt Ritari Ässän autosta biisiä, mutta eihän se mahdoton ajatus ole. Jos jossain tulevassa teoksessa lauletaan mustasta autosta, niin jäljet johtavat sylttytehtaalle.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut