"Kun formulan eturenkaat ovat suorassa, niin sitten voi painaa sukan syyläriin" – selvitimme, miltä tuntuu ajaa aitoa F1-autoa, joka kiihtyy nollasta kahteensataan viidessä sekunnissa

Elämys: Williamsin FW29 kiihtyy nollasta kahteensataan viidessä sekunnissa.

Formula-auton kyytiin nouseminen on oma operaationsa, mutta vaivannäkö kannattaa. Jorma Honka

Mauri Nurmi

Täysiverisen Formula 1 -kilpurin koeajo on väkevä kokemus. Pääsimme kokeilemaan Williams-tallin FW29-autoa Alastaron radalla.

Entinen kilpa-autoilija Johan Rajamäki ja Rajamäki Racing Experience järjestävät ajopäiviä Suomessa, Ruotsissa ja Virossa.

– Käytössä on kaksi autoa, jotka on hankittu suoraan perinteisen brittitiimin tehtaalta. Kaudella 2007 Nico Rosberg ja Alex Wurz kilpailivat tällä kalustolla Formula 1 -luokan MM-sarjassa, tiimin puuhamies Tony Svartsjö kertoo.

Elämyspäivä sisältää rata-autoilun teoriaoppia ja turvallisuusasioita, testikierroksia sähäkällä 220-hevosvoimaisella Formula Renaultilla ja päätteeksi viisi kierrosta kuninkuusluokan ratsulla.

– Ykkönen kiihtyy nollasta kahteensataan viidessä sekunnissa. Huippunopeutta löytyy 350 km/t. Moottorina asiakasautoissa käytetään Cosworthin V8-pannua. Tehoa on tarjolla 650 hevosvoimaa, joten mutkista lähdettäessä kannattaa olla hereillä.

Tony Svartsjö perehdyttää auton toimintaan ennen radalle pääsyä. Rasmus Paavola

Televisiossa Formula 1 -autolla kurvailu näyttää helpolta hommalta. Kun itse ahtaudut kilpa-auton ratin taakse ja edessä avautuu Alastaron luonteikas kilparata, mielikuvat muuttuvat nopeasti.

Nyt jännittää.

Ohjauspyörä irti, ja kuljettajaa pyydetään astumaan ahtaaseen ohjaamoon. Ajoasento on todella makaava, mutta tilaa löytyy mukavasti pitkälle pilotille. Onneksi mekaanikot auttavat turvavöiden kanssa.

Auto työnnetään mönkijällä käyntiin ja vauhtiin. Se helpottaa starttia, sillä hiilikuitukytkimen käyttö on amatöörille haasteellista.

Waude. V8-moottorin jylinä on vaikuttava.

Auton kiihtyvyys on järisyttävä, mutta tehokkaat jarrut yllättävät täydellisesti. Hidastuvuus on huippuluokkaa.

– Ykkönen on kunnioitettava laite. Kun formulan eturenkaat ovat suorassa, niin sitten voi painaa sukan syyläriin, Tony Svartsjö opastaa.

Hitaissa mutkissa kannattaa olla varovainen. Williamsin perä karkaa helposti alta, ja leikki saattaa päättyä noloon pyörähtämiseen. Rasmus Paavola

Vaihtaminen rattivaihteilla sujuu ilman kytkintä. Ajaminen tuntuu helpolta, kevyeltä ja suorastaan nautinnolliselta. Vauhti kasvaa kierros kierrokselta. Kauhun tunne on muuttunut riemuksi.

Ajaminen on luonnollisesti hieman varovaista. Moottoria ei uskalla kierrättää tarpeeksi, ja jokaiseen mutkaan jarruttaa aivan liian aikaisin.

Hitaissa mutkissa kannattaa olla varovainen. Williamsin perä karkaa helposti alta, ja leikki saattaa päättyä noloon pyörähtämiseen.

Tehopainosuhde on melkoisen vakuuttava, sillä kilpa-auto painaa vaivaiset 520 kiloa. Tuntuu kuin ratsastaisi raketin kyydissä.

Kierrokset loppuvat nopeasti. Liian nopeasti. Edessä heiluu ruutulippu, ja edessä on katkera paluu varikolle. Räyhäävä moottori sammutetaan, riisun kypärän ja nousen ylös autosta.

Kädet tärisevät edelleen ja selkä tuntuu läpimärältä. Auto on ehjä, eikä pyörähdyksiä nähty.

Tehtävä suoritettu!

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut