Liikenneministeri Timo Harakka haluaa edistää autoilun sähköistymistä – "Tarkoitus ei ole vähentää autoilua vaan tehdä siitä puhtaampaa"

Liikenneministeri: Tarkoitus ei ole vähentää autoilua vaan tehdä siitä puhtaampaa.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka kertoo olevansa aika pinttynyt Volvo-mies, vaikka nykyään alla onkin Hyundai Ioniq -hybridi. Suvi-Tuuli Kankaanpää

Mauri Nurmi

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka, mikä on oma suhteenne siviiliautoiluun?

– Ajokorttini täytti elokuussa 40 vuotta. Olen aika pinttynyt Volvo-mies, mutta nykyään alla on Hyundai Ioniq -hybridi. Aion vaihtaa sen ensi talvena täyssähköiseen.

Ministerillä on luonnollisesti virka-auto ja oma kuljettaja. Ajatteko omaa autoa omalla ajalla?

– Ajan kyllä, sillä tykkään autoilusta silloinkin, kun se ei ole ihan välttämätöntä. Virka-auton sijaan kuljen myös paikallisjunalla ja säiden salliessa pyörälläkin ja ministeriöiden väliset lyhyet matkat kävelen. Näissä hommissa saa aivan liian vähän ulkoilua ja liikuntaa.

Millainen kuljettaja Timo Harakka on ratin takana?

– Yritän olla tarkkaavainen ja turvallinen. Vastuullani on myös uusi liikenneturvallisuusstrategia, jossa pitää löytää keinoja kohti nollavisiota – ei yhtään liikennekuolemaa tai vakavaa loukkaantumista. Liikenneturvallisuus on paras aloittaa itsestä ja läheisistä.

Uusien autojen kaupassa on menossa melkoinen myllerrys. Hybridit ja täyssähköautot valtaavat myyntilukuja. Millaisena näette tilanteen?

– Suunta on selkeä: Suomi on hyvällä tiellä liikenteen sähköistymisessä. Yhä useampi uutena ostettu auto on ladattava. Sähköauton ostaja saa hankintatuen ja autoveron poiston. Myös etanoli- ja kaasukonversioiden tuki jatkuu. Tavoitteena on saada lisää vähäpäästöistä tarjontaa käytettyjen autojen markkinoille. Tähän kannustetaan muun muassa työsuhdeautojen verotusta muuttamalla – työsuhdeautot ovat tyypillisesti käytössä 1–3 vuotta ja saapuvat sitten vähän käytettyjen autojen markkinoille.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka uskoo, että liikkuminen ja liikenne vilkastuvat, kun yhteiskunta avautuu pandemian jälkeen. Suvi-Tuuli Kankaanpää

Millaisena näette mahdollisuuden siirtyä päästöttömiin tai vähäpäästöisiin autoihin Suomessa?

– Koko ajan parempana. Ladattavien autojen hinnat lähestyvät hiljakseen polttomoottoriautojen hintoja. Luin juuri Iltalehdestä kehuvan arvion alle 20 000 euron täyssähköautosta. Kannattaa huomioida myös käyttökustannukset. Sekä sähköllä että biokaasulla ajaminen on halvempaa kuin bensiinillä tai dieselillä ajaminen. Kun uudet sähköautot siirtyvät käytettyjen autojen markkinoille, ne tulevat entistä useampien saataville.

Pitäisikö yksityisautoilua vähentää valtion puolesta jollain keinoilla?

– Selvää on, että henkilöautoilla kuljetaan myös tulevaisuudessa. Tarkoitus ei ole vähentää autoilua vaan tehdä siitä puhtaampaa. Varsinkin kaupunkiseuduilla kannustamme myös vaihtoehtoihin: kävelyyn, pyöräilyyn ja joukkoliikenteeseen. Liikenteen erilaiset palvelut lisääntyvät koko ajan.

Kun ladattavien hybridien ja täyssähköautojen määrä kasvaa, miten pystymme varmistamaan infran niiden lataamiselle?

– Valtio tukee merkittävillä summilla niin yksityisen kuin julkisen latausverkoston laajenemista. Kauppaketjut ovat jo satsanneet useisiin satoihin latauspisteisiin, koska mahdollisuus ladata auto vaikka ruokaostoksia tehdessä on hyvää asiakaspalvelua. Huolehdimme siitä, että kaikkialla Suomessa on latausmahdollisuus kohtuullisin välimatkoin – ja samalla sähköautojen toimintasäde jatkuvasti kasvaa.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan vastuulla on uusi liikenneturvallisuusstrategia, jonka tavoitteena on nolla liikennekuolemaa ja vakavaa loukkaantumista. Mauri Nurmi

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut