Vesa Rönkkö osti kolme vuotta sitten käytetyn sähköauton, ja nyt hän jakaa kokemuksensa: "Siihen käyttöön auto on osoittautunut oivaksi välineeksi"

Sähköauto: Vesa Rönkkö aikoo vaihtaa perheen toisenkin auton sähköautoon.

Vesa Rönköllä on sähköautoilusta kolmen vuoden kokemus. Vaikka latausverkosto on vielä vajaa, Rönkkö on ollut sähköautoon tyytyväinen. Ari Lahti

Mauri Nurmi

Sähköautoilun historia Suomessa on sangen lyhyt. Pitkäaikaisia ajokokemuksia ei vielä ole valtavasti.

Vesa Rönköllä on ollut täyssähköauto käytössä kolmatta vuotta. Käyttökokemukset ovat kannustavia.

– Hankin Mercedes-Benzin B-sarjalaisen käytettynä kolmisen vuotta sitten. Auto oli hankintahetkellä kaksi vuotta vanha. Kysymyksessä oli ensimmäisen sukupolven täyssähköauto, eli käytännössä puhutaan ihan erilaisesta laitteesta kuin nykyiset vastaavat ovat, Vesa Rönkkö sanoo.

Täyssähköauton hankinta syntyi hetken oivalluksesta. Rönkkö kokeili sukulaismiehen laitetta, ja ostopäätös syntyi nopeasti.

– B-sarjalainen on pääasiassa vaimon käytössä. Hän ajaa päivittäin lähes 100 kilometriä työajoa tai käy kesämökillä. Siihen käyttöön auto on osoittautunut oivaksi välineeksi.

Kolmen vuoden aikana matkamittariin on kertynyt runsas 60 000 kilometriä.

Täyssähköauto on hiljainen, vaivaton ja tehokas. Mitään teknisiä ongelmia ei ole ollut.

– Kokemukset ovat hyvät. Täyssähköauto on hiljainen, vaivaton ja tehokas. Mitään teknisiä ongelmia ei ole ollut. Ainoat häiritsevät äänet tulevat renkaista, kun nopeudet kasvavat.

Auto ladataan kotona aina yön aikana, kuten älypuhelin, ja sähköautoilija lähtee liikkeelle aina täydellä tankilla. Kun ei ajeta, niin silloin ladataan.

Löytyykö sähköautoilusta negatiivisia puolia tai kehitettävää?

– Latausverkostomme on vielä vajaa. Lisää pisteitä tarvitaan. Aika useasti laturit ovat huonossa kunnossa tai ne ovat kokonaan rikki. Jostain syystä niiden korjaaminen tapahtuu hitaasti, Rönkkö jatkaa.

– Auton käyttövoimaveron suuruus on noin 200 euroa. Yllättäen se on kalliimpaa kuin vastaavalla ladattavalla hybridiautolla.

Ajokantamat ovat kehittyneet vuosi vuodelta. Viisi vuotta vanhan Mercedeksen kantamat ovat huomattavasti pienemmät kuin uusilla vastaavilla täyssähköautoilla.

– Kesäkelillä täydellä latauksella pystyy ajamaan rennosti noin 160 kilometriä. Talvikelillä matka on 130 kilometriä. Sisätilan lämmitys kylmällä kelillä kuluttaa sähköä.

– Näitä kulutuslukemia ei kannata verrata uusiin autoihin, mutta meidän käyttöömme ne ovat olleet riittävät.

Vesa Rönkön laskelmien mukaan sadan kilometrin ajettu matka maksaa sähkön kulutuksena kaksi kolme euroa. Se on huikean edullista.

– Perheen toinen auto on varustettu diesel-padalla. Vuoden sisällä sekin vaihdetaan täyssähköautoon, insinööri lupaa.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut