Legendaarinen F1-päällikkö Sir Frank Williams muistelee suomalaiskuljettajia lämmöllä ja nostaa esiin uniikin MM-vuoden 1982 – "Se todistaa, kuinka hyvä Keke oli kuljettajana"

Haastattelu: Legendaarinen F1-päällikkö Sir Frank Williams luotti suomalaiskuljettajiin.

Maailmanmestarit Keke Rosberg ja Nico Rosberg Monacon katuradalla näytösajossa mestaruusautoillaan toukokuussa 2018. Mercedes-Benz

Mauri Nurmi

Tapasin hyväntuulisen formulalegendan Williamsin tehtaalla Grovessa Iso-Britanniassa.

Päärakennuksen kulmahuone eli tallipäällikkö Sir Frank Williamsin työpaikka on hyvin pelkistetty tila. Siellä huokuvat moottoriurheilun historian värit.

Kohtaaminen toteutui muutama vuosi sitten ennen epidemia-aikaa. Viime syksynä Formula 1 -talli myytiin amerikkalaiselle sijoitusyhtiö Dorilton Capitalille. Legendaarinen kilpatalli ei ole enää Williamsin perheen kontrollissa.

Williams Grand Prix Engineering Limited -talli voitti valmistajien F1-maailmanmestaruuden kaikkiaan yhdeksän kertaa ja kuljettajien tittelin seitsemän kertaa. Se on sarjan historian kolmanneksi menestynein kilpatalli.

Tallin perustaja Sir Frank Williams tunnettiin todellisena työnarkomaanina. Hän viihtyi tehtaalla seitsemän päivää viikossa aamukymmenestä iltakahdeksaan. Kilpatalli ja sen pyörittäminen olivat tärkeintä Williamsin elämässä.

Sir Frank on sidottu pyörätuoliin. Hän halvaantui ajettuaan ulos tieltä Etelä-Ranskassa 1986. Paul Richardin radalla ajettujen testien jälkeen oli kova kiire lentokentälle.

Muistot maastanne ovat hienoja. ihan hymyilyttää.

Tammisen kirjoituspöydän takana istuu lämminhenkinen vanhan liiton moottoriurheilumies. Kuninkuusluokalle tyypillisestä diivailusta ei näy merkkiäkään. Sir Frank puhuu hiljaisella äänellä.

Aloitamme keskustelun seinällä roikkuvasta taideteoksesta. Kyseessä on tallin ex-kuljettajan Ayrton Sennan taulu. Kolminkertaisen maailmanmestarin kuolema oli Frankille paha kolaus.

Mainitsen, että olin paikalla Italiassa Imolan radalla vappuna 1994, kun brasilialainen menehtyi. Kepeästi alkanut keskustelu vakavoituu kuin veitsellä leikaten, ja Williams muistuttaa mustasta viikonlopusta.

– Se oli hirveä viikonloppu. Ayrton Senna oli voimakas henkilö ja varsin poliittinen persoona. Olen varma, että hänestä olisi tullut ajouransa jälkeen Brasilian presidentti. Niin mikäli Senna olisi saanut elää, Frank Williams avaa.

Tallipäälliköltä kysytään usein, miksi suomalaiset kuljettajat menestyvät niin hyvin Formula 1 -luokassa.

– Vastaukseni on yksinkertainen. Te ajatte kuusi kuukautta vuodessa lumella ja jäisillä teillä. Täällä päin Isossa-Britanniassa lunta ei enää edes nähdä. Tarjolla on talvella pelkästään mustaa jäätä.

Keskustelu siirtyy nopeasti Suomeen. Tuhansien järvien maa on hänelle tuttu paikka jo 1960-luvulta.

– Muistot maastanne ovat hienoja. Ihan hymyilyttää. Kilpailin Suomessa kauan sitten, taisi olla vuonna 1966. Ajoin Formula 3 -autolla, pienillä resursseilla, yhden miehen tiiminä.

– Muistan Keimolan, kilparadan omistajan Curt Lincolnin ja hänen kauniin Nina-tyttärensä. Hän oli naimisissa Formula 1 -kuljettaja Jochen Rindtin kanssa. Kuolemansa jälkeen itävaltalaisesta tuli maailmanmestari vuonna 1970. Me muut kuljettajat olimme kateellisia Jochenille. Tämän jälkeen olen ollut paljon tekemisissä suomalaisten kanssa, Sir Frank toteaa.

Tallin väreissä on kilpaillut vuosien varrella kolme suomalaista pilottia: Keke ja Nico Rosberg sekä Valtteri Bottas.

Millaiset ovat muistonne Williamsin historian toisesta F1-maailmanmestarista Keke Rosbergista?

– Hän oli kova tyyppi, mutta ihmisenä hieman hankala tapaus. Keke ei ollut hurmaava persoona kilparatojen ulkopuolella, mutta hänen ajotaitonsa olivat huikeat. Rosberg pystyi tekemään autolla märällä radalla uskomattomia temppuja. En unohda niitä koskaan. Keke oli loistava kilpa-autoilija.

Keke Rosbergin MM-kausi 1982 oli erikoinen vuosi turboautoja vastaan. Vapaasti hengittävällä Ford Cosworthin V8-koneella varustettu Williams FW08 ei ollut sirkuksen nopein auto, mutta voititte maailmanmestaruuden?

– Se todistaa, kuinka hyvä Keke oli kuljettajana. Vuosi oli uniikki. Tuolloin meillä oli oikea auto oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan. Lisäksi kuljettaja ajoi loistavasti ja hoiti koko sarjan voittamisen todella komeasti. Se oli shokkihoitoa turbotalleille.

Keken poika, vuoden 2016 maailmanmestari Nico Rosberg kilpaili Williams-tallin väreissä neljä kautta vuosina 2006–2009. Onko isässä ja pojassa mitään yhteistä?

– Nico on persoonana hieman hurmaavampi. Heillä on samanlainen aggressiivinen ja määrätietoinen luonne. Luonnollisesti molemmat ovat hengeltään kilpa-autoilijoita. Rosbergit vaativat paljon ja aina parasta, Sir Frank vertaa.

Nykyinen AMG Mercedes -pilotti Valtteri Bottas kilpaili Williams Formula 1 -tallissa neljän kauden aikana vuosina 2013–2016. Tätä ennen nastolalainen toimi tiimin testikuljettajana.

Valtteri Bottas on ilmiselvästi Sir Frankin suosikkipoika. Suomalainen oli erityisen pidetty kaveri Williamsin henkilökunnan keskuudessa.

– Vietimme paljon aikaa yhdessä tässä huoneessa ja tehtaalla. Keskustelimme paljon elämän eri asioista. Ei pelkästään kilpa-ajamisesta. Valtteri on hiljainen kaveri eikä koskaan tunkeillut. Hän on täydellisesti omistautunut lajille sekä omille tavoitteilleen. Päättäväinen tyyppi. Hän ei ollut kiinnostunut tiimin sisäisestä politikoinnista, Frank Williams arvioi.

Myös Valtteri Bottas muistelee yhteisiä keskusteluja suurella lämmöllä.

– Sir Frank oli valtavan kiinnostunut Suomesta, luonnosta ja meidän sotahistoriastamme. Kertasimme useaan kertaan talvisodan vaiheita ja sankaritekoja. Frankin kanssa saattoi keskustella aiheesta kuin aiheesta, Bottas sanoo.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut