Kansallinen mediatutkimus: Länsiväylä on Espoon ja Kauniaisten luetuin lehti – tavoittaa viikoittain lähes 150 000 lukijaa

Media: Länsiväylä tavoittaa viikoittain lähes 150 000 lukijaa.

Länsiväylän päätoimittaja Heli Koivuniemi. Janne Koivisto / arkisto

Länsiväylä kasvatti viikoittaista lukijamääräänsä lähes 20 000 lukijalla painetussa lehdessä ja verkossa.

Tämä selviää tuoreimmasta Kansallisesta mediatutkimuksesta.

Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella ilmestyvän Länsiväylän kokonaistavoittavuus oli 127 000 vuonna 2020. Nyt se on 146 000. Painetun lehden lukijoiden määrä kasvoi 4 000:lla. Kaikkiaan painettua lehteä lukee nyt 97 000 lukijaa.

Länsiväylä on luetuin lehti Espoossa ja Kauniaisissa.

Päätoimittaja Heli Koivuniemi selittää suurta lukijamäärää sillä, että Länsiväylä keskittyy vahvasti paikallisuuteen.

– Nostamme vahvoja paikallisia puheenaiheita, espoolaista elämäntyyliä ja espoolaisia askarruttavia asioita ja ilmiöitä sekä painetussa lehdessä että verkkosivuillamme esille. Olemme myös havainneet, että espoolaisuus kiinnostaa lukijoita valtakunnallisesti. Se selittää osittain verkkosivujen lukijamäärän kasvun.

Länsiväylän painetusta lehdestä löytyy myös digitaalinen versio. Näköislehden sähköinen versio löytyy Länsiväylän verkkosivuilta tai sovelluksesta, jonka voi asentaa älypuhelimeen.

Paikallisuutisia tarjotaan lehden maksuttomassa uutiskirjeessä, jonka voi tilata omaan sähköpostiinsa. Uutiskirje lähetetään tilaajille iltapäivisin viikon jokaisena päivänä, ja se sisältää päivittäisen koosteen Espoon, Kauniaisten ja Kirkkonummen uutisista.

Länsiväylän paikallisuutisointia voi seurata myös Facebookissa ja Twitterissä.

Länsiväylä on osa Etelä-Suomen Mediaa, joka kuuluu Mediatalo Keskisuomalaiseen.

Etelä-Suomen Median lehdistä suurimmat kokonaistavoittavuudet ovat Helsingin Uutisilla (370 000), Tamperelaisella (191 000), Länsiväylällä (146 000) ja Vantaan Sanomilla (118 000).

Kokonaistavoittavuusluku on lehden keskimääräisen numeron lukijamäärä lisättynä keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versioita käyttäneiden lukijoiden määrällä.

Fakta

Kansallinen mediatutkimus

Kansallinen mediatutkimus (KMT) on mediatalojen yhdessä tilaama tutkimuskokonaisuus.

Tutkimuksen päätilaaja on Media Audit Finland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy.

KMT 2021 -tutkimuksessa on 23 403 vastaajaa ja tutkimuksen kohderyhmä on 15 vuotta täyttäneet suomen- ja ruotsinkieliset.

Lehtien digilukijamäärät saadaan FIAM-mittauksesta, joka tuottaa viikoittain tietoa suomalaisten mediatalojen verkossa tarjoamien palveluiden tavoittavuudesta.

KMT 2021 -tutkimuksessa digilukijamäärät kalibroitiin FIAM viikkotavoittavuuslukuihin viikoilta 14–26.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut