Espoolainen taksinkuljettaja tyrmää uuden välitysjärjestelmän: Tunnin työstä voi jäädä käteen pari euroa – "Aivan järjetöntä"

Kulkukeskus välittää taksikyytejä vammais- ja vanhusasiakkaille. Päivi Tuovinen

Mikko Välimaa

Espoolainen taksinkuljettaja sanoo, että vuoden alussa toimintansa aloittanut Länsi-Uudenmaan kulkukeskus on heikentänyt vanhusten ja vammaisten taksipalveluita sekö tehnyt kuljettajien työstä huomattavasti aiempaa hankalampaa.

Kuljettajan mukaan asiakkaat voivat joutua odottamaan kyytiä jopa yli tunnin. Taksiyritysten ja kuljettajien ansioksi jäädä kaikkein lyhyimmistä kyydeistä molemmille vain pari euroa, vaikka työaikaa kuluisi tunti ja ajokilometrejä tulisi toistakymmentä.

Syynä ongelmiin on kankea kyydinvälitysjärjestelmä sekä uudet tavat kyytihintojen määrittelyssä.

Espoon logistiikkapäällikkö Kari Sirviö sanoi Länsiväylässä (LV 2.–3.10.), että kulkukeskusta kesällä vaivannut työvoimapula on korjattu ja keskus kykenee välittämään kuljetustilauksen keskimäärin 12 minuutissa.

Ongelmia on Sirviön mukaan nyt siinä, että osa takseista hylkää keskuksen välittämiä kyytejä.

LV:n haastattelema taksinkuljettaja sanoo, että tällainen väite on yritys kääntää katse muualle.

– Tässä Espoo voi katsoa peiliin. Kaupungille kerrottiin etukäteen uuden mallin toimimattomuudesta. Tämäntyyppistä mallia on jo kerran kokeiltu, eikä se toiminut silloinkaan.

Kuljettajan mukaan ongelmat eivät olekaan kuljettajien syy, vaan huonon järjestelmän.

– Ja ikävä kyllä suurimmat kärsijät ovat yhteiskunnan heikoimmassa asemassa olevat.

Kuljettajan mukaan uudessa järjestelmässä kulkukeskukselle on annettu tunti aikaa etsiä asiakkaan tilaukselle edullisin tarjolla oleva kyyti.

– Kyytiä voidaan tarjota sellaiselle taksille, joka on 10–20 kilometrin päässä tilaajasta. Esimerkiksi Matinkylässä oleva taksi voi saada tilauksen Espoon keskuksesta, jolloin hakumatka on 10 kilometriä.

– Kyyti, jota pitäisi lähteä ajamaan, saattaa olla taas vain 2 kilometriä. Silloin kyydistä muodostuva taksa ei kata hakumatkaa, eikä aikaa, joka tähän kuluu.

Kuljettajan mukaan tällainen esimerkki ei ole edes pahin.

– Kollegani oli Klaukkalassa, ja kulkukeskus tarjosi kyytiä, jonka lähtö olisi ollut Soukassa ja määränpäänä Espoonlahti. Toinen esimerkki oli, kun kollegani oli Soukassa ja kulkukeskus tarjosi kyytiä Itäkeskuksesta. Aivan järjetöntä.

Kuljettaja tyrmääkin väitteet, että kulkukeskus olisi ekologinen kuljetuspalveluiden tarjoaja.

Aiemmin kyytiä tarjottiin kuljettajan mukaan lähimpänä tilaajaa oleville autoille. Silloin taksi tuli paikalle nopeasti.

– Tämä olisi varmasti lääke nytkin. Kyydit olisivat paikallisempia, eikä hakua tarvitsisi suorittaa pomppimalla kaupunginosasta toiseen.

Kuljettaja kertoo, että hän sai kesällä vastailla iäkkäille mummoille ongelmista, kun nämä odottivat turhautuneina kyytiä kauppakeskuksen edestä.

– On käsittämätöntä, että 80–90-vuotiaat ja ikänsä veroja maksaneet mummot tai kaikkein heikommassa asemassa olevat vammaiset laitetaan tällaiseen.

Kuljettaja hämmästelee, että pari euroa tuovan kyydin hylkäämisestä uhkana on sanktio.

– Tuskin logistiikkajohtaja, Espoon kaupunki, tai kukaan mukaan tekee talkootyötä elääkseen. Ongelman ydin ei kuitenkaan ole hinnat vaan kohtuuttoman pitkät kyydin odotusajat sekä kohtuuttomat hakumatkat.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut