Koronavirus mullisti ravintoloitsijapariskunnan elämän – nyt asiakkaat tekevät paluuta, mutta palaavatko alaa vaihtaneet työntekijät?

Pandemia: Ravintoloitsijat joutuivat tiukille koronan aikana. Bistro O Matissa ei tingitty tietyistä periaatteista. Se kannatti. Nyt elpymisen merkkejä on jo näkyvissä – ja hymykin on jo herkemmässä.

Ravintoloitsijapariskunta Marko ja Päivi Palovaara odottelee, että kulttuuritapahtumiin alkaa virrata yleisöä ja yritysasiakkaat aktivoituvat koronahorroksesta. Nyt näyttää jo paremmalta. Iines Kotkas

Heli Koivuniemi

Se oli kuin ravihevoselta olisi katkaistu täydestä laukasta jalat, kuvailee ravintoloitsija Marko Palovaara koronapandemian iskua yrittäjän arkeen. Hänen vaimonsa Päivi Palovaara nyökyttelee vieressä. Yhden asian he ovat oppineet: älä usko keneenkään. Älä edes asiantuntijoihin. Keväällä 2020 toitoteltiin vielä, ettei korona Suomeen tule. Tulihan se.

Kirkkonummen Bistro O Matissa käy enemmän asiakkaita, jotka maksavat omalla rahalla. Tapiolan ravintolan toiminta elää enemmän yritysasiakkaista.

– Ei olisi ikinä uskonut, että tätä jatkuu näin pitkään, Palovaarat toteavat.

Kun yritykset muuttivat kokoukset virtuaalisiksi, se vaikutti varsinkin Tapiolan Bistro O Matin asiakasvirtaan. Kotimaiset ja kansainväliset liikeneuvottelut kasvotusten hyytyivät.

Lounaalla käydään, mutta pienempinä ryhminä. Etätyöohjeistuksen vapautuminen näkyy lounailla. Nyt pöydät täyttyvät jo.

Kulttuuripuoli koki totaalisen romahduksen. Konsertit ja teatteriesitykset peruttiin tai siirrettiin. Museot suljettiin. Vaikka koronarajoitukset ovat jo helpottaneet, väki lähtee liikkeelle varovaisesti. Illat Tapiolassa olivat vielä muutama viikko sitten tyhjempiä.

Palovaarat eivät luovuttaneet koronan aikana.

– Ei tässä kikka kolmosia ole tehty. Kun uskoo omaan tekemiseensä ja palvelu pelaa tiukempinakin aikoina, pärjää, he uskovat.

Palvelusta tai ruuan tasosta ei voi tinkiä.

– Taso pitää pitää joka päivä. Vaikka tekisi mieli supistaa listaa ja hoitaa päivät puolella henkilöstöllä, sitä ei pidä tehdä, sillä kaivaa itselleen kuoleman.

Iskuja oli otettava vastaan niin kauan kuin kestää, Marko Palovaara toteaa.

Palovaarat pitivät ravintolansa välillä kiinni. Välillä ne olivat auki. Koronatartunnan ja -altistumisten takia neljä kertaa.

– Yhdellä nuorimmista työntekijöistä todettiin korona kesällä.

Siinä se sitten olikin.

– Jos tartunnat olisivat olleet herkässä, sairastumisia olisi ollut enemmän, he uskovat.

Ja olisihan silloin ollut ikävä laittaa ravintolahenkilöstöä töihin. Palovaarat uskovat, että yhtenä helpottavana tekijänä ovat ravintoloiden ilmanvaihtojärjestelmät, jotka pienentävät riskiä.

Palovaarat toivovat, että ylemmällä päättäjätaholla myönnettäisiin vihdoin, että on tehty virhearviointi.

Alalle se tarkoitti täydellistä shokkia. Työntekijöistä katosi Palovaarojen mukaan puolet. Osa jatkoi kesken jääneitä opintojaan. He ovat myös huolissaan kädentaitoja vaativan ammatin koulutuksesta. Koulutusta on vaikea antaa ja saada etäopetuksena.

– Kahden viikon opiskelujen jälkeen laitetaan kentälle oppimaan.

Se ei tiedä hyvää.

Jotain hyvää koronassakin heidän mielestään oli.

– Kun jotain viedään pois, ja sen saa takaisin, sitä arvostaa enemmän.

Asiakkaat nauttivat. Huulipunat ja korkokengät ovat palanneet. Salin ja keittiön puolella yhteishenki on tiivistynyt entisestään. Tiedonkulku tehostunut.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut