Aikuiset tarvitsevat nyt niin paljon terapiaa, ettei psykologeja riitä koululaisille – Yli 20 espoolaista koulua on ilman psykologia, ja se näkyy lasten voinnissa

Hyvinvointi: Rekrytointi espoolaiskouluihin takkuillut jo vuosien ajan.

Erityisesti yläkouluikäiset tytöt kertovat ahdistuneisuutensa lisääntyvän runsaan somessaolon myötä, kertoo Espoon opiskeluhuollon päällikkö Terhi Pippuri. Kuvituskuva. Johanna Erjonsalo
Katja Riihola

Katja Riihola

Espoon esi- ja perusopetuksesta puuttuu kymmenen koulupsykologia. Kun yhden koulupsykologin vastuulla on Espoossa keskimäärin kahdesta kolmeen koulua, tarkoittaa tämä sitä, että reilulta 20 koululta puuttuu tällä hetkellä psykologi, kertoo Espoon suomenkielisen opiskeluhuollon päällikkö Terhi Pippuri.

Pippurin mukaan koulupsykologeja ei ole yksinkertaisesti onnistuttu rekrytoimaan Espooseen tarpeeksi. Tilanne on jatkunut samanlaisena jo vuosia.

– Emme voi puhua uudesta ilmiöstä.

Psykologeja puuttuu noin neljännes, sillä Espoon esi- ja perusopetuksessa on 41 psykologivakanssia.

Ammattilaisia on koitettu houkutella monin keinoin, mutta tulokset ovat silti jääneet laihoiksi.

– Tilanne ei tule muuttumaan nopeasti. Olemme hyväksyneet tämän tänä syksynä, ja tarjoamme aluepsykologien konsultointiapua kouluille, joilla ei ole omaa psykologia.

Yksityinen sektori vetää paljon psykologeja.

Eikö Espoo ole koulupsykologeille houkutteleva vaihtoehto vai mistä rekrytointihaasteet johtuvat?

– Psykologien koulutusmäärät eivät ole pystyneet vastaamaan tarpeeseen. Lisäksi yksityinen sektori vetää nyt paljon psykologeja. Korona-aika on lisännyt mielen hyvinvoinnin palvelujen kysyntää ja psykologeille on tarjolla kiinnostavia työtehtäviä, Pippuri vastaa.

Matalan kynnyksen palvelujen riittämättömyys esimerkiksi kouluissa kasvattaa raskaampien palvelujen, kuten lastenpsykiatrian palvelujen kysyntää. Näin sanoi Espoon lastenpsykiatrisen yksikön päällikkö Anu Kivistö Länsiväylän haastattelussa syyskuussa (LV 25.9.2021).

Lain mukaan opiskelijalle on järjestettävä mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti opiskeluhuollon psykologin tai kuraattorin kanssa viimeistään seitsemäntenä oppilaitoksen työpäivänä. Kiireellisessä tapauksessa mahdollisuus keskusteluun on järjestettävä samana tai seuraavana työpäivänä.

Pippurin mukaan määräaika toteutuu 95 prosentissa tapauksista.

Jos omasta koulusta puuttuu koulupsykologi, Pippuri neuvoo puhumaan huolistaan vaikkapa kuraattorille tai opettajalle.

– Ongelmien kanssa ei pidä jäädä yksin. Apua kannattaa hakea rohkeasti. Jos joku asia mietityttää, siihen kannattaa hakea apua varhaisessa vaiheessa, muuten asiat monimutkaistuvat.

Pippuri kertoo, että opiskeluhuolto tekee psykologisista tutkimuksista vain välttämättömät.

– Tutkimuksia tehdään, jos harkitaan esimerkiksi koulunaloituksen lykkäämistä tai yksilöllistä tukea.

Tutkimusten teon sijaan opiskelijahuoltoa pyritään viemään yhteisöllisempään suuntaan.

– Yhteisöllinen työ on vaikuttavinta. Meidän on pidettävä huolta, ettei kukaan kokisi yksinäisyyttä eikä tulisi kiusatuksi.

Pippuri näkee korona-ajan korostaneen koulun merkitystä lasten ja nuorten hyvinvoinnin näkökulmasta.

Korona-aika näkyy myös lasten ja nuorten tilanteissa. Vaurioita jouduttaneen korjaamaan lähikuukausien ja -vuosien ajan.

– Koronatilanne on syventänyt oppimisen ja hyvinvoinnin vajeita. Koronapandemia on voinut lisätä perheiden eriarvoisuutta. Osa huoltajista pystyi jäämään keväällä 2020 etätöihin. Toisaalta on niitä perheitä, joissa pienet koululaiset ovat joutuneet jäämään yksin kotiin.

Pippurin mukaan koulu auttaa parhaimmillaan lapsia ja nuoria tekemään myönteisiä valintoja elämässään. Näitä ovat esimerkiksi säännölliset ateriarytmit, riittävä uni ja hyvinvointia edistävät sosiaaliset suhteet.

– Lapsen hyvinvointi rakentuu arjen kohtaamisissa.

Henkilöstömitoitus tulossa lakiin

Koulupsykologia kohden enintään 780 oppilasta

Lakiin ollaan tuomassa säädökset opiskelijahuollon kuraattorien ja psykologien sitovasta mitoituksesta. Valtioneuvosto antoi asiaa koskevan esityksen 7. lokakuuta.

Koulupsykologilla on tällä hetkellä Espoossa vastuullaan keskimäärin 850 oppilasta.

Jatkossa yhden koulupsykologin vastuulla voisi olla enintään 780 ja kuraattorin vastuulla enintään 670 oppilasta.

Valtio on varannut kymmenen miljoonaa euroa erityisavustusta koulupsykologien ja koulukuraattorien palkkaamiseen vuosille 2021–2022. Espoon saama avustus on 445 000 euroa.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut