Joka kymmenes takapenkillä istunut ei käyttänyt turvavyötä. Törmäyksen sattuessa he vaarantavat muidenkin hengen paiskautuessaan etupenkkiläisten päälle.
Turvavyötä käyttävät henkilöauton etupenkeillä miltei kaikki.
Tulokset perustuvat Liikenneturvan vuosittain tekemiin seurantoihin turvavyön käyttöstä henkilöautoissa.
– Takapenkillä matkustavat turvavyöttömät vaarantavat itsensä lisäksi myös auton muut matkustajat. Törmäyksen sattuessa ilman turvavyötä istuvat takapenkkiläiset tulevat etupenkillä istuvien päälle, muistuttaa tiedotteessa Liikenneturvan koulutusohjaaja Pasi Pohjonen..
Hän kehottaa laittamaan turvavyö aina saman tien kiinni riippumatta auton tyypistä, ajonopeudesta tai matkustuspaikasta.
Tarkkailuissa 97 prosenttia auton etupenkillä olleista matkusti turvavyö kiinnitettynä taajama- ja maantieolosuhteissa.
Kuski voi varmistaa, että auto ei liiku metriäkään ennen kuin kaikilla on turvavyö kunnolla kiinni.
Pohjonen on tyytyväinen, koska turvavyön kiinnittäminen on itsestäänselvyys lähes kaikille autoa kuljettaville. Vaikka turvatekniikka kehittyy jatkuvasti, on turvavyö edelleen yksi auton tärkeimmistä turvavarusteista, ellei jopa tärkein.
– Turvavyön auki jättämällä voi tehokkaasti nollata kaikki ne hyödyt, joita nykyautojen turvatekniikka tarjoaa. Esimerkiksi turvatyynyt voivat olla jopa hengenvaarallisia, jos turvavyö ei ole kiinnitetty, Pohjonen sanoo.
Hänen mukaansa muukaan turvatekniikka ei toimi alkuunkaan suunnitellusti, jos kuljettaja tai matkustaja ei pysy törmäyshetkellä penkissä.
Vuonna 2019 Onnettomuusinstituutin (OTI) mukaan liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä henkilö- tai pakettiautossa matkustaneista lähes puolet ei käyttänyt turvavyötä.
Heistä joka kolmas, 21 henkeä, olisi tutkijalautakuntien arvion mukaan voinut selvitä onnettomuudesta hengissä turvavyötä käyttämällä.
– Kuski voi varmistaa, että auto ei liiku metriäkään ennen kuin kaikilla on turvavyö kunnolla kiinni. Puuttuminen on välittämistä. Turvavyö pelastaa riippumatta siitä, ajetaanko taajama- tai maantienopeuksia, Pohjonen korostaa.
Onnettomuuden sattuessa riski loukkaantua moninkertaistuu jo taajamanopeuksillakin, jos turvavyö ei ole kiinni.
Jos kolari ajetaan 50 kilometrin tuntinopeudella, ihmisen törmäyspaino on jo 40-kertainen. Eli 80 kiloa painavan törmäysvoima kilogrammoiksi muutettuna olisi 3 000 kiloa.
Jos nopeutta on 30 kilometriä tunnissa, törmäyspaino on noin 14-kertainen.