Espoolaiselle isälle rapsahti lapsen kaupunkipyörän käytöstä yli 300 euron rapsut – Espoo ja Helsinki eivät osaa sanoa, paljonko lisämaksuja peritään

Kaupunkipyörät: 80 euron viivästysmaksun saa, jos pyörän käyttöaika ylittää viisi tuntia.

Kaupunkipyörän käyttäjälle tulee 80 euron maksu, jos pyörää ei palauteta pyöräasemalle viiden tunnin kuluessa käyttökerran alkamisesta. Sirpa Repo

Mikko Välimaa

Espoossa ja Helsingissä yhä laajemmin käytössä olevista kaupunkipyöristä kertyy käyttäjille viivästysmaksuja, joiden kokonaissummaa ei tunneta.

Länsiväylä yritti selvittää lisämaksujen määrää ja summia, mutta tulos jäi laihaksi.

– Nyt heti ei ole saatavilla erittelyä viivästysmaksujen määrästä. Tavoitteena sinällään olisi kaupungin kannalta, että viiden tunnin enimmäiskäyttöajan ylittämisestä veloitettavia viivästysmaksuja ei tulisi lainkaan, toteavat projektipäällikkö Samuli Mäkinen Helsingin kaupungin liikelaitokselta ja projektipäällikkö Suvi Kajamaa Espoon kaupungilta.

Länsiväylän tietojen mukaan käyttäjiltä on peritty isojakin maksuja.

Espoolaiselle isälle rapsahti äskettäin kerralla yli 400 euron lisämaksu hänen alaikäisen lapsensa lainattua kaupunkipyörän käyttökoodinsa tuttavalleen.

Tuttava ei huolehtinut pyörän palauttamisesta ajoissa, ja isän luottokortilta ehdittiin periä viidesti 89 euron lisämaksu ennen kuin hän huomasi asian.

Isän oltua yhteydessä pyöriä operoivan City Bike Finlandin asiakaspalveluun hän sai anteeksi yhden 89 euron maksun. Ylimääräistä maksettavaa kertyi silti pitkälti yli 300 euroa.

Isä haluaisi tietää, kuinka paljon viivästysmaksuja peritään ja kuinka suuren osan ne muodostavat kaupunkipyörien tulovirrasta.

Kaupunkipyöriä operoi espanjalaisen Moventian ja ranskalaisen Smooven yhteenliittymään kuuluva City Bike Finland, joka tekee pyörillä kovaa tulosta.

Yhtiön viimeisin julkinen tilinpäätös on koronaa edeltävältä vuodelta 2019, jolloin 5,4 miljoonan euron liikevaihto toi sille 1,5 miljoonan euron voiton.

Yhtiön tulos perustuu kuitenkin mainostuloihin. Pyörien käyttäjämaksut menevät kaupungeille.

Mäkinen ja Kajamaa sanovat, että myös viivästysmaksut tilitetään kokonaisuudessaan palvelun tilaajina toimiville Helsingille ja Espoolle.

Viivästysmaksuja aiheutuu yleensä, kun käyttäjä jättää pyörän pyöräaseman lähelle, muttei palauta sitä oikein.

– Asiakkaan on pidettävä huolta siitä, että pyörä ilmoittaa palautuksen olevan OK näytölle tulevalla viestillä, Kajamaa ja Mäkinen toteavat.

Pyörän enimmäiskäyttöaika on 5 tuntia. Jos tämä ylittyy, veloitetaan ensin 80 euron viivästysmaksu. Lisäksi käyttäjältä veloitetaan viidestä tunnista käyttöaikana maksuna kertyneet yhdeksän euroa.

Espoolaisperheen tapauksessa maksuja syntyi, koska käyttäjäkoodi päätyi vääriin käsiin. Mäkisen ja Kajamaan tiedossa ei ole, miten yleistä tällainen on.

–  Kaupunkipyörätili on henkilökohtainen, omia tunnuksia ei ole luvallista antaa toisen käyttöön.

Isä kysyy, olisiko maksujen lähettämistä mahdollista selkeyttää ja nopeuttaa niin, etteivät summat pääsisi paisumaan.

Mäkisen ja Kajamaan mukaan viivästysmaksut veloitetaan käyttäjiltä päivittäin, ja niistä tulee kuitti sähköpostilla.

– Tätä päivittäistä nopeampaa mekanismia meillä ei ole käytettävissä.

Jos kaupunkipyörän jättää kokonaan palauttamatta, on seurauksena 400 euron maksu. Sirpa Repo

Espoon ja Hel si ngin tekemä kaupunkipyöräsopimus jatkuu 2025 loppuun, jonka jälkeen operaattori voi vaihtua.

Espoo on arvioinut maksavansa järjestelmästä 4,7 miljoonaa, eli 585 000 euroa vuodessa. Helsingissä kulut ovat noin 2,4 miljoonaa euroa vuodessa.

Mäkisen ja Kajamaan mukaan ennen koronaa ja Helsingin pyöräverkoston laajennusta yli puolet käyttökustannuksista katettiin käyttäjämaksuilla.

Korona-aikana käyttö vähentyi niin, että yli puolet kuluista maksetaan nyt julkisena tukena.

Koronan hellittäessä osuuden arvioidaan palautuvat 50 prosenttiin, joka vastaa julkisen liikenteen saamaa yleistä verotukea.

– Kaupunkipyörien asema on vakiintunut. Palvelu tulee näillä näkymin pysymään nykyisessä muodossaan sopimuskauden eli kauden 2025 loppuun asti. Uudet kilpailutukset järjestetään niin, että palvelu jatkuu taas 2026.

Palautusongelmat

Valvova viranomainen ärähti vuonna 2020

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) antoi puolitoista vuotta sitten moitteet kaupunkipyöriä tarjoaville Espoon kaupungille ja Helsingin kaupungin liikennelaitokselle (HKL).

Tuolloin kuluttajaviranomaiset olivat saaneet useita valituksia, joissa kerrottiin vaikeuksista palauttaa pyöriä pyöräasemille.

Asemien palautusmekanismi temppuili. Lisäksi käyttäjiä vaadittiin kertomaan ongelmista välittömästi asiakaspalveluun, jota ei ollut kuitenkaan riittävästi saatavilla.

Asiantuntija Matias Kinnunen kertoo, että KKV puuttui asiaan ja viraston tekemän valvonnan jälkeen kaupunkipyöristä ei ole juurikaan viranomaisille valitettu.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut