Mullistava ennuste: Sähkölentokoneiden liikenne Suomesta Viroon muuttuu yhtä jatkuvaksi kuin metron kulku – jokaiseen kaupunkiin oma lentokenttä?

Lentoliikenne: Sähkölentäminen Tallinnaan muistuttaa pian nykyistä metroa, sanoo Janne Vasama.

Sähkölentokoneyhdistyksen puheenjohtaja Janne Vasama tähyää jo toiveikkaasti taivaalle. Tämän vuosikymmenen lopussa ilmassa saattaa olla useita sähkölentokoneita. Anton Soinne

Jari Pietiläinen

Lentäminen mullistuu Suomessa jo lähivuosina merkittävästi, arvioi Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen puheenjohtaja Janne Vasama.

Kun maassamme on tällä hetkellä vain yksi ainoa sähköä käyttävä lentokone, jo 2030-luvulla niiden määrä voidaan Vasaman mukaan laskea jo kymmenissä.

– Tuleva muutos on nopea, sillä sähkölentokoneiden sertifiointi on jo aloitettu. Sitä tehdään heti jo suunnitteluvaiheessa, vaikka lentävää prototyyppiä ei vielä olisikaan. Jo vuosina 2026–2027 yhä useampi lentää sähköisillä pienkoneilla, Vasama kertoo.

Kun tulevat sähkölentokoneet tarvitsevat nousu- ja laskeutumiskenttiä, niitä ei ole tarpeen rakentaa läheskään yhtä massiiviseksi kuin nykyisiä lentokenttiä.

– Kiinteäsiipisille sähkökoneille on varattava noin kilometrin mittainen kiitorata. Ja pystysuoraan nouseville laitteille riittää Helsingin kokoisessa kaupungissa tuollaiset kymmenkunta kenttää, joilla voidaan hoitaa yli puolet nykyisenkaltaisesta tieliikenteestä, Vasama laskee.

– Oivallinen paikka kentälle olisi Pasilan asemalle raiteiden päälle, koska siellä se ei vie juurikaan tilaa. Muualle Uudellemaalle sopiva määrä voisi olla esimerkiksi yksi kenttä kaupunkia varten.

Sähkölentokoneiden ansiosta matkustaminen Tallinnaan sujuvoituisi melkoisesti.

– Sähkölentokoneet voivat kulkea Suomen ja Viron välillä lähes keskeytyksettä, joten se liikennöinti muistuttaa paljon nykyistä metroa, Vasama visioi.

Hänen mukaansa matkustaminen suuremmilla kiinteäsiipisillä koneilla on lähitulevaisuudessa jopa halvempaa kuin nykyään pyörätakseilla kulkeminen.

– Olen varma siitä, että sähkölentokoneista tulee jatkossa lähes autonomisesti lentäviä. Onhan jo nykyisissäkin lentokoneissa autopilotit, joiden varassa lennoista valtaosa hoituu.

Sähkölentokoneiden aikakaudella lentäminen nopeutuu muun muassa sen ansiosta, että koneet ovat pieniä ja ketteriä. Paikkamäärät ovat ainakin alussa muutamasta matkustajasta pariinkymmeneen kutakin konetta kohden.

– Vaikka nopeudet eivät vedä vertoja suihkukoneille, sähkökoneiden operointi kentällä on hyvin ketterää.

Sähkölentokoneyhdistyksen puheenjohtaja Janne Vasama toivoo, että sähköinen lentäminen yleistyisi Suomessa nopeasti. Anton Soinne

Vasama toivoo, että etenkin suurilla kaupungeilla olisi nykyistä enemmän halua ottaa sähkölentäminen kehityskohteekseen.

– Sähkölentämistä ei voi sysätä tulevien lentokoneyritysten niskaan, koska se olisi sama asia, jos jokainen bussifirma rakentelisi tuonne katuvierille ja maanteille omanlaisiaan linjuripysäkkejä.

– Yhteiskunnan tulee suunnitella ilmailuverkosto samalla tavalla kuin se suunnittelee muitakin liikennemuotoja.

Hän korostaa, että kyse ei ole science fiction -ajattelusta, vaan nopeasta, todenmukaisesta kehityskulusta.

– Melko varmasti jo 2040-luvulla on taloja, joiden katoilta nousee sähkölentokoneita.

Kuka?

Janne Vasama

Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen puheenjohtaja vuodesta 2017.

60-vuotias yrittäjä, asuu Keravalla.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut