Espooseen avattiin Suomen neljäs pitsa-automaatti – "Seuraamme, miten asiakkaamme ottavat palvelun vastaan"

Ruoka ja teknologia: Korona-aikana suositulle pitsa-automaatille uusia markkinarakoja.

Niittykummun Lidlin parkkipaikan nurkassa käy tasainen virta.

Kun ranskalaismiehet tarkkailevat tilannetta lähietäisyydellä ja viittovat ympärilleen, ohikulkijoiden kiinnostus herää.

Alkuvuonna muun muassa Länsiväylässä uutisoitiin, että ranskalaiset lanseerasivat Kauniaisiin Suomen ensimmäisen pitsa-automaatin. Niittykummun puinen koppi on Fizza-yrityksen neljäs myyntipiste. Se perustettiin Lidlin kanssa yhteistyössä. Nyt on käynnissä pilotti. Mikäli molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä, yhteistyö jatkuu – ja mahdollisesti laajenee.

Lidlin Digital Innovations Manager Jussi Hulkko vastaa kyselyyn: Fizza on mielenkiintoinen, uudenlainen konsepti, johon Lidl kiinnitti huomiota.

– Testaamme Fizzaa tällä hetkellä Espoon Niittykummussa ja seuraamme, miten asiakkaamme ottavat palvelun vastaan. Pilotin tulosten perusteella arvioimme, laajennammeko yhteistyötä mahdollisesti muiden myymälöidemme yhteyteen, Hulkko kommentoi.

Kylmiä pitsoja myydään jopa kahdeksan kerrallaan.

Pizzat valmistetaan nykyisin Vantaalla, josta ne kuljetetaan myyntipisteisiin. Alkuvaiheessa keskuskeittiö sijaitsi Vermossa Espoossa.

Kokoaminen on käsityötä. Pitsavaihtoehtoja on seitsemän. Seitsemäs vaihtuu kuukausittain. Joulukuuksi on odotettavissa jälleen uutta, Benjamin sanoo. Pizzapohjaa kohotetaan kaksi vuorokautta.

– Se on hyväksi ruuansulatukselle. Kuuntelemme myös herkällä korvalla asiakkaitamme mielipiteitä. Palautteen perusteella vähälaktoosiset pitsat muutettiin laktoosittomiksi.

Teknologianörtiksi tunnustautuva Benjamin esittelee ylpeänä myyntipisteen ideologiaa. Pitsan voi tilata matkapuhelimellaan jo etukäteen. Paikalla tilatessakaan aikaa menee vain muutama minuutti. Pitsojen säilytyslämpötilaa ja menekkiä seurataan digitaalisesti etänä.

Myyntitilastojen perusteella Kauniainen pysyi kärjessä pitkään. Tikkurila ja Espoo kilpailevat Kauniaisten rinnalla jo lähes tasavahvoina, Benjamin sanoo.

Uutta on, että joka viides pitsa myydään kylmänä, varsinkin Kauniaisissa. Benjamin arvelee, että moni ostaa pitsan ja syö sen vasta, kun nälkä tulee. Ilmiö viittaa siihen, että pitsoja tarjotaan myös illanistujaisissa.

– Kylmiä pitsoja myydään jopa kahdeksan kerrallaan.

Benjamin uskoo siihen, että automaattikioskit leviävät vielä eri puolelle Suomea, kuten esimerkiksi Tampereelle, Turkuun ja Ouluun franchise-toiminnan kautta. Hän kertoo olevansa avoin yhteistyöehdotuksille.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut