Ilmiö rassaa matkustajia: Juna-asemien näytöt vilkkuvat punaista väriä, huomenna alkava oikeuskäsittely voi muuttaa tilanteen – "Olin aika raivona"

Rantarataa käyttävät junamatkustajat ovat tänä syksynä saaneet totutella jatkuviin junien peruutuksiin. Ilmiö koskee koko pääkaupunkiseutua ja johtuu kroonisesta henkilöstövajeesta. Johanna Erjonsalo

Armi Suojanen

Rautatieaseman aikataululla näkyy paljon punaista. Se tarkoittaa, että junia on joko peruttu tai ne ovat myöhässä aikataulustaan.

Perutuista junavuoroista ja viivästyksistä on tullut Espoon ja Kirkkonummen junaliikenteessä tänä syksynä jokapäiväistä eikä poikkeuksellista, kuten aiemmin.

Ilmiö ei koske vain rantarataa, vaan koko pääkaupunkiseutua.

Perumiset johtuvat pääasiassa VR:n henkilöstövajeesta, jonka syynä eivät ole vain tavalliset sairauslomat flunssan takia.

– Kuljettajia on lähtenyt muille aloille. Koskaan ei ole ollut näin paljon poistumaa, sanoo Rautatiealan Unionin (Rau) puheenjohtaja Tero Palomäki.

Helsingin lähiliikenteessä on veturinkuljettajia noin 250 ja Riihimäellä noin 40. Palomäki arvioi karkeasti, että heistä kymmenisen prosenttia on lähtenyt tai on lähdössä alalta.

Taustalla on työehtojen muutos tänä keväänä. Veturinkuljettajien aiemmin työaikaan kuulunut ruokailuaika on nyt palkatonta työaikaa. Raun Helsingin veturinkuljettajien osaston puheenjohtaja Lassi Narinen toteaa, että muutos kasvatti palkattoman työajan 59 minuuttiin.

– Se toi kolmen viikon työjaksolle periaatteessa 1–2 työpäivää lisää, Palomäki laskee.

Matkustajia perumiset rassaavat.

Länsiväylän sisarlehden Vantaan Sanomien haastattelema Netta Närhi oli myöhästyi äskettäin oikeuden istunnosta peruutetun junavuoron takia.

Närhi oli maanantaiaamuna matkalla Vantaalta Hyvinkäälle, kun hän Tikkurilassa huomasi, että junavuoro oli peruttu.

Seuraavan R-junan lähtöön oli aikaa puoli tuntia. Närhen suunnitelmissa oli ehtiä ajoissa perille ja valmistautua ennen käräjäoikeuden istuntoa. Vuoron perumisen vuoksi aika hupeni junan odotteluun, ja istunto myöhästyi noin 20 minuuttia.

– Olin aika raivona. Että eikö tähän VR:ään voi koskaan luottaa, Närhi kuvailee tunteitaan.

Hän on huomannut, että junat ovat nykyisin ”koko ajan myöhässä” tai ne on peruttu ja silti matkustaja maksaa täyden hinnan.

Noin 250 veturinkuljettajaa on haastanut VR:n käräjäoikeuteen, koska heidän mielestään se on muuttanut vakiintuneita työehtoja yksipuolisesti. Rau tukee jäseniään oikeusprosessissa.

Asian esikäsittely on perjantaina 26. marraskuuta ja varsinainen käsittely alkaa tammikuussa. Lassi Narinen on varsin luottavainen, että oikeuden päätös on heille suotuisa.

Narinen sanoo, että epäsäännöllisistä, 7–12 tunnin työvuoroista ei enää palauduta entiseen tapaan.

– Työvuoroja on raskaampi tehdä. Porukat ovat ihan lopussa.

Narinen kertoo, että myös sairauslomien määrä on kasvanut, varsinkin työssä jaksamiseen liittyvät sairauslomat.

Niin Tero Palomäki kuin Narinenkin myöntävät, että veturinkuljettajien halu tehdä ylitöitä ja siten paikata henkilöstövajetta on hiipunut.

– Porukka ei jousta enää, työilmapiiri on huono, Palomäki toteaa.

Narinen uskoo, että oikeuden päätöksellä työvuoroihin saadaan kevennystä. Sen jälkeen ehkä myös sijaiskärsijät eli junamatkustajat saavat täsmällisempää ja varmempaa kyytiä.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut