Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

”Sellaista ei ole koskaan aikaisemmin ollut" – espoolainen Anni Hakala on saanut kokea ongelmat, jotka ovat piinanneet lähijunia jo kuukausia, näin VR kommentoi

Junaliikenne: Kuukausia jatkuneet ongelmat ärsyttävät matkustajia.

Huopalahden asemalla junavuorojen myöhästelyt ja peruuntumiset ovat viime kuukausina olleet matkustajille tuttuja. Yhden arkiaamupäivän saldo vajaan tunnin sisällä rantaradalla näytti tältä: Kirkkonummen junat myöhässä 2 minuuttia ja 1 minuuttia, juna Helsinkiin myöhässä 2 minuuttia sekä minuutin, kaksi junaa Helsinkiin ja kaksi Leppävaaraan peruttu.

Espoolainen Anni Hakala kertoo muutama viikko sitten joutuneensa vaihtamaan junan bussiin, koska junavuoro oli peruttu.

– Reittioppaassa sanottiin, ettei vuoroa pystytä ajamaan henkilöstöpulan vuoksi. Sellaista ei ole koskaan aikaisemmin ollut.

Hakala on ryhtynyt ottamaan Reittioppaasta aikaisempaa hanakammin selvää jo ennen matkaa, kulkevatko junat vai eivät.

– Kerran odotin Huopalahdessa junaa puoli tuntia, kun edellinen vuoro oli peruttu.

Puistolassa asuva Mika Frilander kulkee työmatkaansa Helsingistä Leppävaaraan.

Kerran odotin Huopalahdessa junaa puoli tuntia.

– Melkein joka kerta kun tulen Puistolasta, juna on myöhässä. Nytkin. Myös peruuntumisia on ollut, mutta onneksi se ainakaan vielä ole ollut katastrofi, kun junia kulkee niin tiheästi.

Ongelmia vuorojen kanssa on Frilanderin mukaan ollut enemmän aamupäivällä kuin aamulla. Mies arvelee, että vuoron jäädessä kokonaan pois, kyse on kuljettajapulasta. Vastinetta lippurahoille pitäisi kaikesta huolimatta kuitenkin saada.

– Harmittaa, kun lipusta kerta maksaa.

Samaa vuoro-ongelmista sanoo Huopalahdessa junaa vaihtava Vantaan Kivistössä asuva Sini Aaltonen.

– Päivälinjoissa on enemmän myöhästymisiä ja peruuntumisia. Aamulinjat toimivat.

Vuorojen peruuntumisista johtuvat ongelmat liittyvät pääasiassa VR:n kuljettajapulaan. Myöhästymiset puolestaan johtuvat usein ongelmista ratainfrassa, joka on Väyläviraston vastuulla. VR:stä johtuvista peruuntumisista Helsingin seudun liikenne (HSL) sanktioi VR:ää.

Sopimuspäällikkö Tuomo Lankinen HSL:stä sanoo, että sanktiot ja reklamaatiot ovat tällä hetkellä ainoita keinoja, joilla tilanteeseen pystytään vaikuttamaan.

– Meillä on sopimukseen kirjattu, että sanktioimme VR:ää peruuntumisista, jotka johtuvat kuljettajapulasta ja reklamoimme heitä palvelun laadun tasosta.

Syyskuussa HSL peri VR:ltä sanktioita 920 000 euroa, lokakuun sanktiot tulevat olemaan samaa luokkaa. Tilanne on Lankisen mukaan täysin poikkeuksellinen.

– Se ei ole uusi asia, että peruuntumisia on. Yllätyksenä on tullut niiden määrä. Vastaavaa ei ole aikaisemmin ollut, jos puhutaan määristä ja summista euroiksi muutettuna.

Myös junien myöhästymiset ovat Lankisen mukaan tällä hetkellä ”sanktioiden puolella”.

– Maksimitasoilla ollaan, jos junat ovat keskimäärin yli minuutin myöhässä.

Täsmällisimmin tällä hetkellä kulkevat rantaradan junat.

– Sitten seuraavaksi kehäradan ja sitten Keravan kaupunkiradat junat, jotka ovat heikoimpia. Niihin on tulossa pieniä aikatauluviilauksia joulukuun puolivälissä, jotta täsmällisyys paranisi.

Syitä kuljettajapulaan on ollut muun muassa sairastumiset, koronakaranteenit ja -altistumiset. VR ratkoo pulaa parhaillaan rekrytoimalla lisää kuljettajia mahdollisimman nopealla aikataululla, toteaa VR:n lähiliikennejohtaja Anu Punola.

– Kuljettajapulan taustalla on hieman normaalia korkeampi vaihtuvuus ja sairaslomat. Olemme pahoillamme matkustajille peruutuksista koituvasta haitasta.

Ratkaisuksi ongelmaan VR aloitti marraskuun alussa kuljettajakurssin. Seuraava kurssi alkaa alkuvuodesta.

– Ensimmäisellä kurssilla on 12 oppilasta. Tammikuun kurssin osallistujamäärä on vielä auki. Se riippuu siitä, kuinka moni läpäisee soveltuvuustestausvaiheen, kertoo Punola.

Koulutus kestää viisi puoli kuukautta, joten lisää kuljettajia liikenteeseen saadaan viimeistään ensi keväänä.

– Ensimmäiseltä kurssilta valmistuneet pystyvät ajamaan HSL-liikennettä maaliskuun puolivälissä, Punola jatkaa.