Uraraketteja, kuntoutujia ja entisen presidentin tytär... Trendilaji innostaa nyt suomalaisia – "Se on ihmiselle lääke", sanoo valmentaja

Kuntourheilu: Hyvin suunniteltu voimaharjoittelu pitää kropan vetreänä ja tuo toimintakykyä vanhuuteen.

Antti Pollari sanoo, että voimaharjoittelulla on suora vaikutus terveyteen. Jari Kostiainen

Jari Kostiainen

Jos ei ole koskaan tehnyt elämässään voimaharjoittelua, liikkeelle voi lähteä hyvinkin pienin askelin. Aloittaa voi vaikka porraskävelyllä.

Hyvä fyysinen suorituskyky vaikuttaa kokonaisvaltaisesti kestävyyteen, voimaan, nopeuteen, liikkuvuuteen ja tasapainoon.

Kirkkonummelainen Antti Pollari on valmentanut erilaisia liikkujia ja erilaisissa elämänvaiheissa olevia ihmisiä voimaharjoittelun avulla toistakymmentä vuotta. Hänen asiakkainaan on ollut tavallisia työssäkäyviä uraraketteja, nuoria, urheilijoita tai kuntoutuksessa olevia henkilöitä.

– Hyvin suunniteltu voimaharjoittelu tuo jokaiselle lisää toimintakykyä arkeen. Painokkaasti voisi sanoa, että se on ihmiselle lääke, valmentaja Pollari kuvailee harjoittelun positiivisia vaikutuksia.

Antti Pollari kannustaa kaikkia voimaharjoittelun pariin. Jari Kostiainen

Kun valmentaja Pollaria kuuntelee kuntokeskus Gymstonen harjoitusalueella, häntä on helppo uskoa. Liikkeet raskaalla kahvakuulalla näyttävät helpoilta. Keho huokuu terveyttä ja elinvoimaa.

63-vuotias Assi Koivisto-Allonen innostu i voimaharjoittelusta.

Maksimivoiman kehittäminen on tärkeä osa voimaharjoittelua.

– Jos maksimivoimaa ei kehitetä aikuisuuden aikana, ihmisen toimintakyky heikkenee ikääntyessä.

Jos omasta voimaharjoittelusta on aikaa, aloituskynnyksen voi asettaa erittäin matalalle. Pollari suosittelee käyttämään liikunta-alan ammattilaista apuna varsinkin harjoittelun alussa.

– Alkuinnostuksessa levon merkitys unohtuu helposti. Henkilökohtainen valmentaja osaa huomioida myös arjen rasituksen palautumiseen. Alipalautuneena harjoittelu ei ole palkitsevaa eikä kehitä, Pollari tietää.

Maksimivoiman kehittäminen on tärkeä osa voimaharjoittelua. Jari Kostiainen

Ihmiselle on annettu yksi keho, siitä kannattaa pitää hyvää huolta. Säännöllinen voimaharjoittelu ennaltaehkäisee yleisiä työkykyä heikentäviä tuki- ja liikuntaelimistön vaivoja.

Paremmassa kunnossa jaksaa enemmän, ja hyvä kunto vaikuttaa myös mieleen.

Pollari puhuu paljon niin sanotusta minäpystyvyydestä. Hän haluaa luoda asiakkailleen itsenäisyyden tunteen, joka pohjautuu kykyyn suoriutua harjoitteista.

Harjoittelu suunnitellaan tietylle aikajaksolle, esimerkiksi kolmen kuukauden ajalle.

– Asiakkaan sisäistä motivaatiota voidaan parantaa, kun ajanjakson tavoite on sovittu yhdessä ja näkyväksi.

Pollari puhuu paljon niin sanotusta minäpystyvyydestä. Hän haluaa luoda asiakkailleen itsenäisyyden tunteen, joka pohjautuu kykyyn suoriutua harjoitteista. Jari Kostiainen

Painonnostosta ja voimailusta on viime vuosina tullut trendikästä. Viime vuonna saimme lukea iltapäivälehdistä, kun 63-vuotias Assi Koivisto-Allonen innostui voimaharjoittelusta.

Erään artikkelin mukaan hänen kehonsa oli jäykistynyt. Voimaharjoittelun myötä kivut alkoivat helpottua ja liikkuvuus parani.

– Pääsääntöisesti 2–3 kertaa viikossa suoritettu monipuolinen voimaharjoittelu antaa tuloksia pitkäksi aikaa, sanoo Antti Pollari.

Valmentaja Pollari kertoo aktiivisen harjoittelun ulottuvan myös identiteettiin.

– Jos aktiivisesta liikkumisesta on kulunut aikaa, ensimmäiset harjoitukset ja viikot voivat olla ahdistavia. Oppimisen ja osaamisen kehittymisen myötä identiteetti alkaa muuttua ja sitä kysyy itseltään: 'Hei, mikä kiva treeni tänään tehdään', Pollari rohkaisee kotisohvilla viihtyviä.

Voimaharjoittelu

Näin aloitat

1. Mene lähisalille tai etsi verkosta mieluinen harjoittelupaikka.

2. Voit mennä yksin, kaverin kanssa tai pienen ryhmän kanssa.

3. Henkilökohtainen valmentaja on suositeltava.

4. Aloita harjoittelu, kirjaa itsellesi tavoite (se voi olla pienikin) ja seuraa kehitystä.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut