K-ryhmän ykkösverkkokauppa on nyt Espoossa – kauppias kertoo, miten iso vastuu on uudella "näkymättömällä" työntekijäryhmällä

Espoo

K-Citymarketien Vuoden 2021 verkkokauppa -palkinnon sai kolmatta vuotta peräkkäin Espoon Matinkylässä K-Citymarket Iso Omena. Se on myös K-ryhmän suurin verkkokauppa.

Kauppias Toni Pokela kommentoi Länsiväylälle, että koko henkilöstö otti iloisena ja tyytyväisenä huomionosoituksen vastaan.

– Olemme tehneet tiukasti töitä verkkokaupan kehittämiseksi.

Verkkokaupassa menestyminen edellyttää Pokelan mukaan, että sekä tuotteita keräilevät työntekijät että koko kaupan väki tekevät keskenään yhteistyötä.

– Kommunikaation pitää sujua molempien välillä.

Pokela kiittelee myös esimiehiä, jotka ovat onnistuneet organisoimaan työt niin, että jokainen tietää, mitä tekee ja pysyy sovitussa.

Korona kasvatti Ison Omenan myyntiä verkkokaupan puolella.

Verkkokaupankäynnistä on opittu Pokelan mukaan paljon. Työntekijöiden on kyettävä lukemaan verkkokauppa-asiakkaan käyttäytymistä ja toiveita. Olennaista Pokelan mielestä vastata asiakkaan odotuksiin silloinkin, kun esimerkiksi haluttua tuotetta ei ole saatavalla.

Uutena työntekijäryhmänä verkkokauppaan ovat tulleet keräilijät, jotka tekevät taustalla paljon työtä, mikä ei välttämättä näy asiakkaalle.

– Meidän on mietittävä, kuinka tärkeää asiakkaalle on juuri tietty brändi vai onko kyse pääraaka-aineesta, joka voidaan korvata esimerkiksi jollakin muulla tuotteella.

Verkkokaupan keräilijä ottaakin kauppiaan mukaan ison vastuun valintoja tehdessään, sillä normaalia keskustelua tuotevaihtoehdoista ei verkkotilauksen yhteydessä käydä samalla tavalla kuin kaupan tiskillä.

Keräilijän on tehtävä päätös yksin, ja varmistaa, että mahdollisilta pettymyksiltä vältyttäisiin.

Keräilijän ammattitaitoa osoittaa Pokelan mukaan myös se, että hän hoksaa, jos asiakkaalle on tilausta tehdessä sattunut epähuomiossa virhe.

– Asiakas voi tilata esimerkiksi yhden perunan. Silloin on mietittävä, onko kyse yhdestä perunasta, kilosta vai minkälaisesta määrästä.

Pokela toteaa, että ruuan kotiin kuljetuksessa on erittäin tärkeä vaihe, joka harvoin muistetaan. Kuljettajan ja kaupan välisen yhteistyön ja vuorovaikutuksen on toimittava saumattomasti.

– Kuljettaja on tilauksen kasvot. Hän menee asiakkaiden kotiin saakka, kauppias muistuttaa.

Isoon Omenaan on onnistuttu löytämään toistaiseksi työntekijöitä. Verkkokaupan puolella ei työskennellä hänen mukaansa yöllä, joten työskentelyajat ovat inhimilliset.

– Tällä hetkellä tilanne on, ettei työntekijöitä kuitenkaan ole liikaa. Aistittavissa on, että työntekijäpulaa on tälläkin, kun myös muillakin aloilla, Pokela myöntää.

Isossa Omenassa oman henkilöstön vajetta paikataan vuokratyövoimalla.

Poikkeustilanteet, kuten koronapandemia, haastavat koko alaa, kuten myös Ison Omenan toimintaa.

– Kaikki, mitä emme pysty ennakoimaan, on meille haaste.

Tieliikenneruuhkat ovat yksi esimerkki, mikä on haaste jakeluketjulle. Siihenkin yritetään varautua ennalta.

– Jouluna tien päällä on liikennettä, mikä on jo tiedossa. Senkin pyrimme ottamaan huomioon etukäteen kuljetuksissa.

Mainos: HotLips

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut