Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Oliko Suomen ilmatorjunta todella ampua alas Adolf Hitleriä kuljettaneen koneen 1942? – "Täyttä puppua", sanoo ilmailuhistorian asiantuntija

Saksan diktaattorin Adolf Hitlerin vierailusta marsalkka C.G.E. Mannerheimin syntymäpäivillä 1942 on kerrottu monta hurjaa tarinaa.

Erään muistelijan mukaan Suomen ilmatorjunta olisi ollut vähällä ampua alas Hitleriä kuljettaneen Focke-Wulf 200 Condor -koneen, koska koneen saapumisesta ei olisi tiedetty.

Toisen legendan mukaan Imatralle Immolan kentälle laskeutunut kone olisi ollut törmätä tehtaan piippuihin.

– Nämä ovat täyttä puppua, sanoo ilmailuhistorian asiantuntija Pentti Manninen.

Manninen on perehtynyt aiheeseen ja kirjoittanut siitä 2009 julkaistun artikkelin. Hän arvioi, että moni tarina on syntynyt tahattomasti ja niitä viljelevät niin veteraanit kuin nuoremmatkin polvet.

Mannisen mukaan Hitlerin 4. kesäkuuta toteutunutta vierailua oli valmisteltu diplomaattiteitse viikkoja. Ensimmäinen yhteydenotto jo 23.2.1942, kun slovakian pääministerin vastaanotolla kenraalisotamarsalkka Wilhelm Keitel ja Suomen asiainhoitaja Tauno Suontausta keskustelivat Mannerheimin syntymäpäivistä.

Manninen muistuttaa, että Hitlerin kone myös harjoitteli vierailua 26.5.1942 lentämällä Immolaan ja sieltä Hitlerin päämajaan Rastenburgiin. Tällöin vierailu oli varma ja ylimmän sotilas- ja valtiojohdon tiedossa.

Ennen lopullista h-hetkeä tieto tuli myös lottien hoitaman ilmavalvonnan tietoon.

– Sen ajan lennonvarmistus toimi aivan samaan tapaan kuin nykyäänkin. Ilmavalvontalotat ovat kirjanneet vihkoihinsa Tallinnan ilmaviestikeskuksen ilmoituksen edellisenä iltana kello 20.45, että nelimoottorinen saksalaiskone saapuu Suomeen. Konetta osattiin odottaa, Manninen sanoo.

Keskellä arvostetuinta Espoota sijaitsee jyhkeä kallio, joka kätki tulenaran salaisuuden 1944 – "Löysimme luolasta konekiväärin ammuksia ja parimetrisiä ammuslaatikoita", sanoo paikalla leikkinyt Heikki Syrjänen

Se on kuitenkin hyvin dokumentoitu fakta, että jykevän Condorin pyöräjarrussa jo nousuhetkellä ilmennyt vika kuumensi jarrurasvat laskussa niin, että pyörän jarrurummun rasva syttyi palamaan.

– Palo saatiin sammutettua, ja mekaanikot korjasivat jarruvian parissa tunnissa, Manninen sanoo.

Suomalaisille sattui myös ikävä, huonosta säästä johtunut kömmähdys koneen saattamisessa.

Huonon näkyvyyden takia kaksi Hitlerin konetta saattamaan komennettua Brewster-pilottia joutui jättämään tehtävän kesken. Malmin kentällä saattajiksi nousseet luutnantti Hans Wind ja kersantti Turo Järvi joutuvat laskeutumaan Vesivehmaan varakentälle.

– Se oli paha etikettivirhe. Suomalaisia koneita oli ilmassa vain kaksi, kun niitä olisi pitänyt olla neljä, sillä Hitlerin konetta oli ennen suomalaisia ollut saattamassa neljä saksalaiskonetta.