Lukija lähetti kuvan Lidlin parkkipaikalta ja kummasteli, miksi ketju ei avaa kauppaa himottuun paikkaan Espoossa – kysyimme kehitysjohtajalta, mistä kiikastaa

Ruokakauppa: Lidl avaa ensi vuonna myymälät Espoon Olariin ja Bemböleen. Ketju haluaisi laajentua myös Tapiolaan, mutta sopivaa liikepaikkaa on vaikea löytää.

Päivittäistavarakauppaa harjoittava kauppaketju Lidl aikoo avata kaksi uutta myymälää Espooseen ensi vuonna. Myymälät sijoittuvat Bemböleen sekä Olariin.

– Olarissa uusi Lidl tulee kauppakeskus Länsikeskukseen. Bemböleen rakennetaan puolestaan uusi liiketila aivan Kehä III:n tuntumaan, kertoo Lidlin kiinteistö- ja kehitysjohtaja Virpi Kaikkonen.

Tarkkaa myymälöiden avaamisaikaa ei tällä hetkellä vielä ole. Bembölessä varsinaisen myymälän rakentaminen on juuri alkamassa ja maanrakennustyöt saatu tehtyä.

Kaikkosen mukaan Lidl etsii jatkuvasti uusia liikepaikkoja myös muualta Espoosta, sillä kasvava kaupunki tarjoaa houkuttelevia mahdollisuuksia.

– Meitä kiinnostaa esimerkiksi Leppävaara, jossa on tällä hetkellä yksi Lidl, sekä kasvava Tillinmäen-Saunalahden alue.

Myös Tapiola on alue, johon Lidl Kaikkosen mukaan kernaasti laajentaisi myymäläverkostoaan.

Kysyntää asiakkaiden puolelta tuntuisi olevan, sillä Länsiväylän toimitusta pyydettiin äskettäin selvittämään, aikooko Lidl avata myymälän Tapiolaan tai opiskelijoiden suosimaan Otaniemeen.

Lukija kertoi asioivansa Laajalahden Lidlissä ja harmitteli, että kauppa usein ruuhkainen.

Onko Lidl aikeissa tulla Tapilaan, Virpi Kaikkonen?

– Tapiola kiinnostaa meitä ehdottomasti, sillä alueella on paljon väestöä. En sulje pois myöskään Otaniemeä. Tällä hetkellä meillä ei ole kuitenkaan meneillään olevaa myymälähanketta näillä alueilla, Kaikkonen sanoo.

Kaikkosen mukaan uusien kauppapaikkojen löytämisessä monen yksittäisen tekijän on osuttava kohdalleen.

Paikan on oltava saavutettavissa mieluusti useilla eri kulkuvälineillä ja ennemmin myös jalan. Toisaalta Lidl edellyttää myymälälle noin 1 000–1 400 neliön tilaa.

– Emme halua tinkiä kaupan neliömääristä, sillä se tarkoittaisi, että tuotteiden hintoja pitäisi pienissä kaupoissa nostaa. Haluamme pitää saman hintatason kaikissa myymälöissä, Kaikkonen perustelee.

Monen palapelin osasen sovittaminen on haasteena myös Tapiolassa.

– Se tarkoittaa jatkuvaa jalkatyötä ja olemme keskusteluissa myös Espoon kaupungin suuntaan, Kaikkonen kuvailee tilannetta.

Kaikkonen sanoo, että Lidlin laajentumishaluja rajoittaa pääkaupunkiseudulla osaltaan kaavoitus, sillä uusille myymälöille annetaan usein vain 400–700 neliön kivijalkatiloja eikä pysäköintipaikkoja ei. Se rajaa Lidlin pois kilpailusta. Kaikkosen viesti päättäjille on mahdollistaa laaja kilpailu.

– Kauppapaikkoja kaavoitettaessa sijainteja pitäisi tutkia myös siitä näkökulmasta, mitä asiakkaat aidosti tarvitsevat, hän sanoo.

Saavutettavuus

Auto on monille yhä tärkeä

Vaikka liikkumisen tavat ovat Espoossa runsastuneet metron ja pyöräilyn myötä, on yksityisauto edelleen monelle tärkein väline kauppareissulla.

Tästä todistaa osaltaan Länsiväylän lukijan lähettämä kuva Laajalahden Lidlin pysäköintialueelta. Lukijan mukaan kauppakeskus Brediksen edessä olevat pysäköintipaikat ovat usein varattuja ja kauppakeskuksessa sijaitseva Lidl tupaten täynnä.

– Brediksen parkkiin mahtuu tietysti aina, kun siinä on iso parkkikenttä ja useita liikkeitä, mutta Lidlin ja Tokmannin edessä olevat paikat ovat aina täynnä, lukija kertoo.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut