Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Alko alkaa myydä hävikkialkoholia, mutta alennusta ei heru – tästä on kyse

Alko pyrkii vähentämään tuotehävikkiään tarjoamalla myyntiin juomia, joiden pakkaukset ovat viallisia.

Tähän asti Alko on hävittänyt kaikki tuotteet, jos niiden pakkaus on ollut viallinen. Näin on toimittu, vaikka itse tuote olisi ollut sisällöltään moitteeton ja kelvollinen nautittavaksi.

Jatkossa Alkon myymälöihin voi tulla tarjolle tuotteita, joissa on "vaurioitunut pakkaus" -kaulurimerkintä.

– Merkintä kertoo, että pakkaus on vaurioitunut, mutta tuotteen sisältö on täysin kunnossa. Uskomme, että nämäkin tuotteet löytävät ostajansa, sillä yhä useampi kuluttaja haluaa osaltaan olla mukana vähentämässä hävikkiä, Alkon palvelujohtaja Tatu Vanninen kertoo tiedotteessa.

Asiakkaan kannalta hävikkituotteen ostamissa on kyse lähinnä hyvän mielen saamisesta.

Alennettuun hintaan alkoholia ei saa lain mukaan myydä.

– Alennusta tuotteesta ei saa. Sen sijaan haluamme viestiä asiakkaalle, että tuote ei mene hävikkiin, jos hän sen ostaa, Vanninen sanoo.

Etiketti- ja pakkausvaurioisia tuotteita hävitetään Alkossa vuosittain noin 20 000 pakkausta. Tavoitteena on vähentää tätä hävikkiä vähintään puoleen.

Kaiken kaikkiaan juomahävikkiä aiheutuu Alkossa vuosittain satoja tuhansia litroja muun muassa tuotteiden vanhentuessa ja asiakaspalautuksista.

Hävikkijuomia hyödynnetään esimerkiksi biokaasun tuotannossa.

Esimerkiksi vuonna 2020 hävikkiä syntyi yhteensä noin 300 000 litraa.

Suurin osa, eli 68 prosenttia, hävikkiin menevistä tuotteista on panimotuotteita, joiden parasta ennen -päiväys ylittyy.