Suurlupaus Tuukka, 15, asuu ulkomailla 270 päivää vuodessa – ”Elämäni on kivaa, miksi kaipaisin muuta”

Urheilu: Tuukka Taponen ajaa 12-tuntisia päiviä ja käy koulua. Hän haluaa formuloihin, mutta ajamalla, ei rahalla.

– Ei elämä sen kummallisempaa ole. Siitähän on jo aikaa, toteaa Tuukka Taponen marraskuusta ajetusta suomalaisittain historiallisesta kartingin maailmanmestaruudesta.

Taposesta on povattu Suomen jopa seuraavaa isoa nimeä formula ykköseen, aseteltu 15-vuotiasta nuorta juuri uransa päättäneen Kimi Räikkösenkin ajokenkiin.

Taponen ei vertailuista perusta.

– En ota tuollaisista paineita. Harjoittelen ja ajan niin hyvin kun pystyn, sillä sitten päästään formuloihin tai jonnekin muualle. Minä olen minä, hän toteaa Länsi-Uusimaa-lehden haastattelussa.

Jos jotain yhtäläisyyttä Taposesta ja jäämiehestä pitäisi löytää, se lienee vähäeleisyys ja suoruus. Taponen ei tee itsestään numeroa, ei mahtaile, mutta ajaa todella kovaa ja kypsästi ja kertoo, mitä ajattelee.

Taposen ura on ollut viime vuodet melkoista menestystä, mutta myös hämmentävän kovaa ja ammattimaista työtä vasta murrosiän saavuttaneelle nuorelle.

Vauhti ei minua pelota.

Tuukka Taponen

2,5-vuotiaana autoihin hurahtanut poika aloitti määrätietoisen kisaamisen 6-vuotiaana. Viisi vuotta myöhemmin Kohtala Sports -tiimin perustaja Jussi Kohtala näki lohjalaisessa Taposessa harvinaisen potentiaalin ja otti hänet siipiensä suojiin. Kohtalan kanssa matka on jatkunut myös sen jälkeen, kun italialainen Tony Kart Racing värväsi Taposen vuonna 2020 riveihinsä.

Kohtala ja Taponen viettivät tänä vuonna yli 270 päivää ulkomailla harjoitellen, testeissä ja kisoissa. Kun Kohtala kävi Suomessa muiden kuskiensa apuna, Taponen harjoitteli Tony Kartin mekaanikkojen avulla.

– Nykyinen englantilainen mekaanikkoni Mansel Smith on todella hyvä tyyppi, jonka kanssa ymmärrämme toisiamme tosi hyvin, Taponen kehaisee Länsi-Uusimaalle.

Vuoden 2020 OKJ-luokan Suomen mestaruuden ja MM-hopean jälkeen vuoden 2021 alku OK-luokassa ei sujunut Taposen mukaan hyvin.

– Alkukaudesta oli teknisiä ongelmia, epäonnea ja sössin ajamallakin muutaman. Alku meni suoraan sanoen paskasti, Taponen pohtii.

Tosin hetken mietittyään löytyy myös muutama onnistuminenkin. Ainakin WSK-sarjan ja SM-sarjan voitto maailmanmestaruuden lisäksi.

– EM-kisojen yhdeksäs sija silti harmittaa.

Vuoden 2022 suunnitelmat ovat Taposen mukaan viime vuoden kaltaiset.

 Edessä on vuosi ulkomailla, ilman perhettä ja suomalaisia kavereita. Äiti Satu Taponen ja isä Marko Taponen elävät tietysti poikansa arjessa mukana tiiviisti kotoa käsin.

– Ei minulle ole ollut koskaan vaikeaa olla ulkomailla yksin. Vanhemmat olisivat vaan siinä hääräämässä, etten voisi keskittyä, Taponen nauraa, mutta lisää saman tien, että perheeseen pidetään tiiviisti yhteyttä sähköisesti.

Kisa- tai testipäivät venyvät yleensä 12-tuntisiksi.

– Ei minua haittaa kova työ, kova kisatahti eikä se, etten elä samanlaista elämää kuin muut ikäiseni. Ulkomailla radalla on muodostunut paljon kaveruussuhteita. Elämäni on kivaa, miksi kaipaisin muuta, Taponen pohtii.

Taponen on käynyt yläkoulua pääasiassa etäopiskellen. Kisa- ja testimatkoilla harvat vapaapäivät kuluvat opiskelun parissa. Rehtorin kanssa on sovittu, että niin kauan kuin koulu sujuu, järjestely sopii.

– On aika raskasta käyttää vapaapäivät opiskeluun, mutta totta kai koulu hoidetaan kunnialla, nuori mies toteaa.

Yhdeksännen luokan jälkeen Taponen on jatkamassa pakolliset kaksi vuotta mekaanikkolinjalla Helsingissä, mutta koulunpenkille ei kuski halua jäädä.

Hän luottaa, että ura ja ammatti löytyvät automaailmasta.

– Formulat, GT-autot, oma tiimi, mekaanikon työ – mahdollisuuksia on. Tuossa maailmassa olen elänyt melkein 15-vuotta, joten uskon, että siellä on minulle annettavaa vielä paljon, hän pohtii.

Taposen ajotaidot ovat herättäneet huomiota maailmalla. Hän oli neljän parhaan joukossa, kun Ferrari valitsi omaan junioriakatemiaansa kaksi uutta kuskia. Joukon nuorimpana kuskina Taponen ei tullut vielä valituksi tallin tiimiin, mutta teki vaikutuksen joka muistettaneen.

Taposelle on kuitenkin varmistettu testiajoja F4-radoille myös ensi kaudelle, kuluvaa kautta enemmän. Into F4-testaukseen välittyy kuljettajasta, eikä suotta.

Taponen on päässyt ajamaan legendaarisilla radoilla, kuten Mugellossa, Ferrarin testiradalla Fioranossa ja muilla italialaisilla radoilla,

– F4 on tietysti isompi auto ja sen hahmottaminen radalla vei hetken aikaa, nyt se sujuu jo ihan hyvin. Vauhti ei minua pelota. Samalla tavalla ajan kartingissa 150 km/h tai formulassa 250 km/h. Keskityn ajamiseen, Taponen pohtii.

Vaikka F4 kiinnostaa ennusteli Taponen jo MM-kullan jälkeen tuoreeltaan, että toinen vuosi OK-luokassa voisi olla hyvä ja maltillinen ratkaisu.

– Minä olen niin nuori vielä, ei ole kiire. Eikä minulla ole mahdollisuuksia päästä rahalla oikotietä mihinkään talliin ajamaa nopeammin formuloita. Harjoittelen ajamaan paremmin ja kovempaa ja pyrin sillä eteenpäin. Formula ykkösiin on ajatuksissakin vielä pitkä matka, 15-vuotias analysoi.

Kotiseudullaan ja lähialueella Taponen on tunnettu pitkään itsenäisenä varainhankkijana. Nuori kuski soitti potentiaalisille tukijoille, esitteli, mitä tekee ja pyysi pääsyä audienssille.

Nykyisin tiimi hoitaa kaiken vastuun tukijoiden hankinnassa, erityisesti Taposen lähin auttaja, kannattelija ja myös ystävä Jussi Kohtala.

– Mitä korkeammalle mennään sen suurempia rahamääriä tarvitaan. En pysty sellaisia summia hankkimaan ja Jussikin on sitä mieltä, että minun on parempi keskittyä ajamiseen.

Kausi kartingia maksaa Taposelle noin 350 000 euroa, F4-kaudella puhutaan jo puolesta miljoonasta. Huipulle pääsy ei ole halpaa autourheilussa.

– On ollut hyödyllistä olla mukana hankkimassa yhteistyökumppaneita ja rakentamassa budjettia. Tiedän millaisia summia tällainen projekti vaatii ja olen hyvin kiitollinen kaikesta tuesta, Taponen toteaa.

Taposen kausi sai arvoisensa päätöksen Pariisiin FIA:n vuotuisessa gaalassa joulun alla.

Siellä hän juhli muiden maailman parhaiden rinnalla ja sai oman MM-palkintonsa. Pöytäseurana Jussi ja Sofia Kohtalan sekä äiti Taposen lisäksi juhlaa vietti muun muassa entinen formulakuski Felipe Massa, joka vaati saada myös ”selfien” nuoren lupauksen kanssa.

Suomessa joulun aika kului kouluhommia suorittaessa, mutta myös lomaillessa.

Suomeen saapuessa Taposen toive on ollut kuitenkin ehtiä myös muiden lohjalaisnuorten tapaan ulkojäille.

– Suomessa pitää päästä lämimään ja luistelemaan aina kun on mahdollisuus, nuori mies hymyilee ja nappaa palan Lohjan mitalijuhlista jäänyttä MM-kakkua.

Tämä juttu on julkaistu aiemmin Länsi-Uusimaa-lehdessä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut