Ruoka: Norjalainen Oda haastaa pian suomalaisjätit. Ruotsalainen Kavall aloitti jo Helsingissä. Muitakin toimijoita on.
Ruoan verkkokaupan kilpailu kiristyy pian, kun norjalainen Oda aloittaa toimitukset pääkaupunkiseudulla. Vantaalle rakennetusta logistiikkakeskuksesta on viety tilauksia jo testiryhmälle, mutta varsinainen toiminta alkaa ”muutaman viikon kuluttua”.
Onko se tammi- vai helmikuussa, sitä Oda Suomen toimitusjohtaja Tobias Niemi ei ole voinut vielä vahvistaa.
Oda poikkeaa K- ja S-ryhmän verkkokaupoista, koska sillä ei ole lainkaan kivijalkakauppaa.
– Tämän ansiosta pystymme tuomaan lisää kilpailua toimitusnopeuteen ja hinnoitteluun, Niemi sanoo.
Niemi lupaa edellispäivänä tehtyihin tilauksiin lyhimmillään kahden tunnin toimitusikkunan.
Viime talvena myimme paljon myös lumilapioita.
– Asiakas pystyy luottamaan siihen, että tilatut tuotteet tulevat juuri sovittuun aikaan esimerkiksi kello 14–16 välillä.
Pikatoimituksia Oda ei tarjoa.
– Pääasiallinen kohderyhmä ovat lapsiperheet, jotka tilaavat ruokaa pari kertaa viikossa. Ostoskorissa voi olla 35 eri tuotetta, ja muun muassa kalaa, joka vaatii luotettavan tuoreketjun.
Ensimmäisten kolmen kuukauden aikana Oda tarjoaa ilmaiset toimitukset yli 40 euron ostoksille.
– Tämänkin jälkeen on tarjolla ilmaisia kuljetuksia jos hyväksyy laajemman toimitusikkunan. Kotiinkuljetus on korkeimmillaan muutamia euroja. Usein kysytään, tarkoittavatko ilmaiset toimitukset kalliimpia tuotteita. Vastaus on ei. Tavoitteena on, että menestymme ruokakorien hintaa vertailevissa testeissä, Niemi sanoo.
Tuleeko valikoimaan suomalaisille tuntemattomia norjalaisia brändejä?
– Haluamme, että asiakas ajattelee ”tämähän on kuin suomalainen kauppa”. Valikoimassa on isoja ja pienempiä tuottajia ja brändejä. Ajan kanssa voi tulla jotain erikoistuotteita Norjasta.
Odan valikoimassa on noin 5000 tuotetta.

Ruokaostosten kotiinkuljetuksissa tapahtuu nyt muutenkin paljon.
Pikatoimituksiin erikoistunut ruotsalainen Kavall aloitti reilu kuukausi sitten Helsingin Alppiharjussa. Yritys lupaa toimittaa ostokset 10 minuutissa muun muassa Pasilaan ja Kalasatamaan asti. Miten se on mahdollista?
– Ihmiset ovat olleet tästä ihmeissään. Lähetit käyttävät sähköpyöriä, jotka kulkevat noin 25 kilometriä tunnissa. Keskimäärin toimitukset kestävät noin kahdeksan minuuttia. Iso osa asiakkaista asuu parin minuutin päässä, maajohtaja Carl Tilgmann sanoo.
Valikoimassa on noin 2500 tuotetta.
Kavall aikoo laajentua Helsingissä lähiaikoina keskustaan.
Myös Foodora avasi ensimmäisen oman marketinsa vuosi sitten Helsinkiin ja on laajentunut sen jälkeen.
–Perusasiakkaina on kaksi ryhmää: nuoret, jotka tilaavat energiajuomia ja valmisruokaa sekä 1–2-lapsiset pariskunnat, jotka tilaavat ruoanlaittoon muun muassa jauhelihaa, hedelmiä ja vihanneksia. Viime talvena myimme paljon myös lumilapioita. Yli puolella asiakkaista ostos on yli 40 euroa, jonka jälkeen toimitus on ilmainen, sanoo Foodora Marketin senior manager Jarno Lehtimäki.
Foodoran valikoimassa on noin 3500 tuotetta.
– Olemme kasvattamassa valikoimaa supermarket-luokkaan. Jo nyt meiltä tehdään isoja ruokatilauksia, jotka eivät mahdu yhden lähetin autoon, vaan paikalle pitää tilata toinen kuski.
S-ryhmä on testannut pikatoimituksissa klubijäsenyyttä, jota tarjotaan valmiiksi määritellyn reitin varrella asuville. Reitillä tehdään päivittäin useita toimituskierroksia eli asiakas voi halutessaan tilata ruokaostoksia kotiin monta kertaa päivässä. Jäsenyys maksaa 30 euroa kuukaudessa, eikä tilauksille ole erillistä toimitusmaksua tai minimitilausrajaa.
– Asiakkaat toivovat ostoskorin teon tueksi valmiita kokonaisuuksia, jotta ostosten teko olisi vieläkin helpompaa. Myös kattavammat tuotetiedot ovat toivottuja, jotta vertailu ja oman ruokavalion mukainen ostaminen olisi nopeampaa ja helpompaa, kertoo verkkokauppojen kehittämisestä vastaava johtaja Jarkko Kyttänen SOK vähittäiskaupasta.
Esimerkiksi Kaaren Prismassa on tilattavana noin 20000 tuotetta.
Suomi on ruoan verkkokaupassa muista Pohjoismaista Ruotsia ja Tanskaa jäljessä, sanoo Keskon ruoan verkkokaupan johtaja Antti Rajala.
– Suomessa ruoan verkkokaupan osuus on noin kaksi prosenttia, kun Ruotsissa se on viisi. Pääkaupunkiseudulla luku voi olla viiden prosentin luokkaa. Myynti tulee kasvamaan koronan jälkeenkin, mutta ei niin kovana piikkinä, Rajala sanoo.
Lapsiperheet ova Keskon verkkokaupan merkittävin asiakasryhmä.
– Tilaaminen saattaa säästää perheen aikaa pari tuntia viikossa. Mietimme millaisia lisäpalveluita ruokaostosten yhteyteen voisi saada, esimerkiksi apteekkituotteita, pesulapalveluja ja postipakettien toimittamista. Valikoimassa on jopa 30 000 päivittäistavaratuotetta.
Keskon K-marketit ovat aloittaneet pikatoimitukset yhteistyössä Woltin kanssa.
– Kysyntä on ollut kohtuullisen suurta. Palvelua käytetään esimerkiksi silloin kun huomataan, että minultahan puuttuu ruoanlaitosta riisiä tai sukulaisten yllätysvierailua varten pitää tilata keksejä, Antti Rajala sanoo.
Woltilla on omia marketteja muun muassa Jätkäsaaressa, Itä-Pasilassa ja Kampissa.
– Wolt Marketin suosituimmat tuotteet ovat arkipäivän pelastajat, eli meiltä tilataan paljon tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, sekä munia, maitoa, kaurajuomia ja jauhelihaa, sanoo Wolt Market Suomen maajohtaja Joel Järvinen.