Tavalliset espoolaiset kertovat: näin pääkoppa pysyy kunnossa korona-aikana – yksi vinkki selvästi ylitse muiden

Korona: Länsiväylän haastattelemat espoolaiset ovat sitä mieltä, että liikunta on paras lääke koronan tuomaan ankeuteen.

Silloin kun koronauutiset alkavat ahdistaa, kannattaa lähteä ulos liikkumaan, neuvovat Länsiväylän haastattelemat espoolaiset.

Mankkaalla asuvalla Marjukka Laitisella on vapaapäivä, ja hän on menossa hiihtämään Olarin kuntoradalle.

– Kotona teen kahvakuulatreenejä ja joogaan. Netistä löytyy hyviä videoita, joista saa vinkkejä. Näistä tulee kolme treenikertaa viikossa, Laitinen kertoo.

Lisäksi tulevat vielä kävelymatkat päiväkotiin.

– Kun perheessä on kolme lasta, en ehdi liikkua enempää. Urheilun kautta pysyy myös henkinen puoli vireänä.

Henkistä hyvinvointia tukevat myös puuhailu perheen kanssa ja lukeminen.

Olarissa asuvat ystävykset, Ulla, 65, ja Anna, 64, käyvät yhdessä lenkillä melkein joka päivä.

Annalla on tapana käydä myös uimassa, mutta nyt uimahalliin ei pääse.

Naiset tekevät yleensä suunnilleen puolitoista tuntia kestävän kävelylenkin. Tällä kertaa mukana ovat myös Ullan hoitokoirat Dino ja Kit. Joskus niiden kanssa mennään koirapuistoon.

Anna on lähtöisin Hangosta, joten hän on tilaisuuden tullen paennut koronaa sinne kesäpaikkaan ja siellä asuvia sukulaisia tapaamaan. Hanko on sen verran pieni paikka, että se tuntuu korona-aikana Espoota turvallisemmalta. Toisinaan hän suuntaa myös pohjoisen laduille hiihtämään.

– Ulkoilulla hoituu myös henkinen hyvinvointi, naiset vakuuttavat.

Suurpelto-seuran aktiivit Eira Mononen ja Jorma Mononen liikkuvat joka päivä, useimmiten kävellen. Pariskunnalla on tavoitteena kävellä aina vähintään 10 000 askelta. Aikaa on, sillä Eira Mononenkin on ollut eläkkeellä jo kymmenkunta vuotta.

– Minä aloitan aamun aina 5–10 minuuttia kestävällä kehon herätyksellä, Jorma Mononen kertoo.

Käytännössä se tarkoittaa erilaisia käsien pyöritysliikkeitä ja jalkojen venyttelyä.

– Olemme Suurpelto-seurassa yrittäneet kehittää sellaista tekemistä, johon voi osallistua koronasta huolimatta, Eira Mononen sanoo.

Yhteydenpito puhelimitse ystäviin pitää yllä henkistä hyvinvointia. Monoset iloitsevat myös siitä, että lapset pääsivät käymään jouluna.

– Lisäksi luemme paljon. Onneksi kirjastot ovat auki. Kulttuuririennot ovat kärsineet koronasta eniten ja sen harrastaminen on pakosta jäänyt vähemmälle.

Uusin Monosten harrastus on suomen kielen opettaminen samassa talossa asuvalle intialaisperheelle.

– Tapaamme nyt verkossa joka keskiviikko. Luemme yhdessä muun muassa Länsiväylää. Välillä pitää ottaa englanti avuksi asioiden selittämiseen, Jorma Mononen kertoo.

Ulkoilu ja kulttuuri ovat myös loppuvuodesta eläkkeelle jääneelle Hannelelle, 64, parhaat lääkkeet koronasta selviytymiseen.

– Käveleminen on ilmaista liikuntaa. Jos sää on huono, niin silloin uppoudun hyvällä omallatunnolla kirjoihin tai kirjaston e-lehtivalikoimaan.

Fyysiseen hyvinvointiin vaikuttaa myös terveellinen ruoka. Lautasella pitää olla paljon kasviksia. Myös hedelmiä ja marjoja kannattaa syödä päivittäin.

Influenssa- ja koronarokotukset ovat Hannelen mukaan pitäneet hyvin taudit loitolla.

– Salainen aseeni on D-vitamiini. Käytän sitä syyskuun alusta toukokuun loppuun, Hannele lisää.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut