Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

"Espoo on koko maan ainoa todellinen metropoli" – paljasjalkaiset espoolaiset Henri ja Thomas tallensivat kotikaupunkinsa muutoksen valokuvanäyttelyyn, joka vie katsojan katveisiin ja nyrjähtäneisiin välitiloihin

Valokuvat: Uusi urbaani ja rouhea patina yhdistyvät Espoossa. Näyttely paljastaa näkökulmia, jotka usein jäävät katveeseen.

Espoossa syntyneet ja varttuneet valokuvaajat Henri Salonen ja Thomas Södergård ovat dokumentoineet kuviinsa vanhan kotikaupunkinsa muutosta.

– Suurin osa kuvista on Länsiväylän varrelta, koska sitä pitkin on tullut suhattua paljon. Thomas on Espoonlahdesta lähtöisin ja minä Tillinmäestä, Henri Salonen kertoo.

– Länsiväylä ei tienä ole muuttunut kovin paljon, mutta sen ympärillä oleva kaupunkitila on muuttunut ja tiivistynyt.

Dramaattisin muutos on Salosen mielestä ollut länsimetron rakentaminen.

– Metroaseman yhteydessä on melkein joka paikassa kauppakeskus ja joukkoliikenne on viety niiden sisään.

Heikintorilla esillä oleva valokuvanäyttely on saanut nimekseen Pilvilinnoja ja kuolleita kulmia.

Espoo on koko maan ainoa todellinen metropoli.

Valokuvat ja näyttelyyn tehdyn julkaisun artikkelit käsittelevät Espoota kaupunkina, ympäristönä ja mielenmaisemana.

Heikintori valikoitui näyttelypaikaksi kahdesta syystä: Espoossa on heikosti tarjolla galleriatiloja ja Tapiola, etenkin Heikintori, on hyvin tuttu paikka vuonna 1986 syntyneille valokuvaajille.

– Tädilläni oli vuosikausia kampaamo Heikintorilla. Kävin siellä parturissa ja vietin aikaa muutenkin. Thomas puolestaan skeittasi Tapiolassa.

Salonen määrittelee Heikintorin inhimillisen kokoiseksi ostariksi, jossa oli jotain sympaattista.

– Valokuvat käsittelevät patinoitunutta Espoota, joten senkin vuoksi näyttely sopii hyvin Heikintorille.

– Nykytilanne harmittaa, koska me tykättiin tosi paljon vanhasta Tapiolasta.

Salonen ja Södergård ovat kuvanneet dokumentaarisia valokuvia Espoosta vuodesta 2014 lähtien.

Valokuvaajien mukaan näyttely kutsuu tutustumaan kaupungin välitiloihin. He ovat tavoittaneet valokuviinsa kiinnostavia yksityiskohtia, kontrasteja, kaupungin omalaatuisuutta ja takapihan tunnelmaa.

– Tapiola garden city ja 1970-luvun ostarit olivat avoimia tiloja. Se Espoo, jota nyt rakennetaan, koostuu tosi isoista sisätiloista. Uusi tila on ennalta määritelty tiettyyn käyttöön, mutta kaupunki tarvitsee joutilasta tilaa, joka antaa mahdollisuuden ihmisten luovuudelle.

– Vuosikymmenten ajan Espooseen on rakennettu toisistaan erillään olevia asuintalojen keskittymiä – satelliittikaupungin mutaatioita – joissa toistuvat toiveet keskiluokkaisesta suojatusta esikaupunkilaiselämästä. Näiden väliin mahtuu kuitenkin paljon muutakin tilaa, metsäpolkuja ja urbaaneja alakulttuureja. Olemme yrittäneet kuvata kontrastia Espoon suunnitellun ideaalin ja kaupunkitilan epämääräisten nyrjähdysten välillä, Thomas Södergård sanoo.

Henri Salosen mielestä Espoo on koko maan ainoa todellinen metropoli siinä mielessä, että kuten metropoleissa yleensä, täällä et tiedä mistä kaupunki alkaa ja missä se loppuu.

– Alunperin tätä ideoidessa yritin miettiä mahdollisimman tylsää kuvausgenreä ja aihetta, jossa olisi mahdollisimman vähän kulttuurista omimista niin päädyin tähän, ottamaan maisemavalokuvia Espoosta, Salonen sanoo.

Pilvilinnoja ja kuolleita kulmia -näyttely on pop up -galleriassa Heikintorilla Tapiolassa, Kauppamiehentie 1.

Näyttely jatkuu 30. tammikuuta asti ja se on avoinna joka päivä kello 12–18.

Näyttelyssä on molemmilta valokuvaajilta noin 15 valokuvaa sekä isoja kangaskuvia ja installaatio.

Näyttelyn tilasuunnittelusta vastaa valokuvaajien lisäksi sisustussuunnittelija Essi Mikkola.

Osana näyttelyä työryhmä on tuottanut myös galleriassa saatavilla olevan julkaisun.

Julkaisu sisältää valokuvia ja kirjoituksia Espoosta, muun muassa arkkitehti Johanna Brummerin esseen Olarista sekä Thomas Södergårdin tekstin Laitmanintiestä. Se on Kauklahden suunnalla ja osa tiestä on nyt nimetty Harmaaniityntieksi.