Koeajo: Matka ei tunnu miltään, paitsi ehkä liian lyhyeltä, kun alla on bensapihi Mercedes C 180

Autot: Mercedes-Benzin C-sarja kuuluu Suomen halutuimpiin autoihin, eikä malliuudistus muuta asiaa.

Muuan arvostettu automerkki kertoi vuosikymmeniä sitten mainoksissaan, ettei se kuulu eniten myytyihin, mutta varmasti halutuimpiin. Tämä pätee erityisen hyvin Mercedes-Benziin ja sen C-sarjaan.

Sen hintainen auto ei hätyyttele uusien autojen rekisteröintitilastojen ykköstiloja, vaikka Mercedes onkin jo Suomen kuudenneksi myyty automerkki. C-sarjan haluttavuudesta kertoo, että se on eniten maahan käytettynä tuotuja automalleja sekä liikkuu markkinoilla eniten myytyjen vaihtoautojen joukossa ja autokauppojen ja nettiportaalien hauissa aivan kärjessä.

Uuden C-sarjan haluttavuutta ei vähennä yhtään, että se muistuttaa melkoisesti tuoretta S-sarjan loistoautomallia pienemmässä mittakaavassa. Auton sivuprofiili on niin lähellä edeltäjäänsä, että äkkipäätä sitä voisi luulla facelift-malliksi, jossa keulaa ja perää on päivitetty. Kyseessä on kuitenkin myös tekniikaltaan täysin uusi auto, jonka akselivälikin on edeltäjäänsä pidempi.

Myös sisusta on laitettu täysin uusiksi. Kojelautanäkymä on sekin kuin S-sarjasta. Kuljettajan edessä on tablettimainen litteä 10,25-tuumainen tai lisävarusteena 12,3-tuumainen näyttö ja keskellä pystyyn asennettu 11,9-tuumainen näyttö, joka on auton komentokeskus. Perinteisiä painikekytkimiä ei enää ole.

Mersun käyttöjärjestelmän logiikan oppii nopeasti ilman käyttöohjekirjaakin. Sitä voi ohjata myös ohjauspyörästä hieman ikävillä hipaisunäppäimillä, joskaan käyttökokemus ei ole aivan yhtä huono kuin esimerkiksi VW:ssä.

Uusi C-sarjalainen on hieman edeltäjäänsä pidempi ja leveämpi, mutta karvan verran matalampi. Lisäsentit näkyvät matkustamossa ja tavaratilassa. Edessä tilaa on mukavasti, mutta pitkät takamatkustajat saattavat valittaa sen puutteesta.

Pääsääntöisesti Mercedes liikkuu kuin sukkasillaan.

Useimmat C-sarjan ostajat valitsevat käytettävyydeltään monipuolisemman farmarin, jonka lisähinta edullisimman bensamoottorin yhteydessä on melko tarkkaan 2 000 euroa.

C-sarjan hinnat alkaen -malli on koeajossa ollut C 180, jota vauhdittaa 1,5-litrainen 170 hv:n bensiinimoottori. Sen tukena on suorituskykyä hetkellisesti (20 hv, 200 Nm) ja taloudellisuutta parantamassa 48V:n kevythybridijärjestelmä, joka ei liikuta autoa sähköllä metriäkään.

Auto kulkee vähällä bensiinillä. Pääosin Eco-asetuksella ajetun koeajon keskikulutus jäi 5,5 litraan, ja sen jälkeen täyteen tankattuna ajotietokone näytti yli 1 000 kilometrin toimintamatkaa.

Automaattivaihteisto on hienosti toimiva 9-portainen, eikä keppivaihteistoa enää saa.

Tien päälle C-Mercedes on ykkösvalintoja, sillä matka ei tunnu miltään, paitsi ehkä liian lyhyeltä. Ohjaustuntuma on erittäin luonnollinen, ja auto etenee määrätietoisesti suoralla ja vähän mutkaisemmallakin baanalla. Mukava, mutta samalla tarpeeksi jämäkkä alusta toimii niin hyvin, ettei siihen kiinnitä mitään huomiota.

Äänieristys on tärkeä osa matkustusmukavuutta. Pääsääntöisesti Mercedes liikkuu kuin sukkasillaan, ja moottorin tai renkaiden ääni hädin tuskin kuuluvat sisään. Kick down -täyskaasukiihdytyksissä moottori sitä vastoin ulvoo karkeasti.

Koeajoautossa ei ollut poikkeuksellisesti juurikaan lisävarusteita, mutta vakiovarustelu on jo niin kattava, ettei oikeastaan mitään jäänyt kaipaamaankaan. Lisävarustelista on merkin perinteiden mukaisesti oma lukunsa.

Ainoat hinnoitellut versiot ovat Business ja Business AMG, jonka lisähinta on noin 3 500 euroa. Varsinkin AMG-paketilliset versiot viedään käytettyjen markkinoilla käsistä.

Edullisin dieselversio on 163 hv:n tehoinen C 200d. Sen veroton hinta on tuntuvasti C 180:aa kalliimpi, mutta Suomen päästöpohjainen verotus tasaa hintaeron noin 1 600 euroon bensamallin eduksi. Tuorein tulokas on peräti 108 km:n sähköisen toimintamatkan tarjoava ladattava bensiinihybridi C 300e, jonka hinta on 55 979 euroa.

Fakta

Mercedes-Benz C 180 A Business

Hyvää: ajettavuus, mukavuus, äänettömyys, laatuvaikutelma, taloudellisuus

Huonoa: kalliit lisävarusteet

Hinta: 44 062 euroa

Moottori: 1496 cm3, 4 sylinteriä, turboahdettu bensiinimoottori, 48V kevythybridijärjestelmä (20 hv, 200 Nm) 9-portainen automaattivaihteisto, takaveto.

Teho: 170 hv/125 kW/5500–6100 r/min

Vääntö: 250 Nm /1800–4000–3000 r/min

Kiihtyvyys 0-100 km/t: 8,6 s.

Huippunopeus: 231 km/t

Renkaat: 225/50 R17

Kulutus WLTP: yhd 6,4 l/100 km

CO2-päästöt: 146 g/km

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut