Kummeli-tähti Heikki Silvennoinen on intohimoinen automies – paljastaa suosikkiautonsa nyt ja nuoruudessa

Kuljettaja: Kummeli-tähti Heikki Silvennoinen muistelee lämmöllä nuoruutensa Saab 96:ia.

Kansantaiteilija Heikki Silvennoinen on intohimoinen automies. Mobiili-innostus on näkynyt myös näyttelijän luotsaamissa Kummeli-tv-sarjoissa, joissa autot ovat olleet useasti merkittävissä rooleissa.

– Suomalaiselle miehelle auto on pyhä lehmä. Se on keskeinen laite elämässä ja monelle tärkeämpi asia kuin oma vaimo. Kulttuurin synnyttämä juttu.

– Autoaiheesta saa tehtyä varsin huvittavia tarinoita ja tv-sketsejä. Ne uppoavat meihin suomalaisiin, Heikki Silvennoinen toteaa.

Moni katsoja muistaa Kummelista Mese-miehen, joka kuului parhaaseen A-ryhmään, Lada-kerhon kokoontumisajot, Corollat, teiden ritarit ja rallipätkät.

– Saab 96 -rallihirmu on minulle varmasti se rakkain Kummeli-auto. Sarjassa nähty peli oli vanha jäärata-auto. Ostin sen Ylivieskasta. Se oli rakenneltu ja pata oli vaihdettu. Ford Taunuksen 2.3 -litraisesta V6-moottorista lähti valtavat äänet, mutta ei se kosla mihinkään mennyt, Silvennoinen jatkaa.

Kummeli-tähti harrasti pitkään rallin ajamista, joten möreä-ääninen ja viritetty ”Kajakkikaksikko” oli Silvennoisen Kummeli-suosikkipeli.

– Saab 96 oli huikea laite. Hassu ajettava, etuvetoinen ja ylimaallinen ralliauto. Muotoilu on taivaallinen. Ohjaamossa ratti ja polkimet ovat vinossa. Puoliautomaatti ja rattivaihteet. Täydellinen kilpalaite. Omistin nuorena miehenä kolme ysikutosta.

Heikki Silvennoinen on ollut pikkupojasta saakka autohullu.

– Tämä hulluus on varmasti geeneissä. Autot ovat aina kiinnostaneet. Isä oli kätinen ukko ja huolsi työkseen David Brownin traktoreita. Hän rakensi minulle pikkupoikana peltisen polkuauton, ja siitä kaikki alkoi. Neuvoi tekemään ja opetti korjaamaan romuja, Heikki Silvennoinen muistelee.

Morris Mini oli Silvennoisen ensimmäinen oma auto.

– Kärry oli aivan loppuun ajettu. Sain sen yllättäen halvalla. Mini ei ollut mitenkään huippukäytännöllinen, mutta autona aika hassu vehje. Talvella sillä oli kiva rässäillä. Käsijarrulla sen sai mukavasti poikittain.

– Lisäksi tuli ajeltua paljon äitimuorin kuussatasella Fiatilla. Siinä oli takana moottori ja kaappariovet. Vuodet kultaavat muistot.

Heikki Silvennoinen on nykyään suuri katumaasturin ystävä. Tällä hetkellä alla on rouhealla dieselpadalla varustettu Hyundai Santa Fe.

– Santa Fe on käyttökelpoinen ja ylellinen auto. Hyvä ajettava ja siihen mahtuu neljä ukkoa keikkamatkalle. Lisäksi sillä voi vetää peräkärryä. Voimaa ja vääntöä on.

Heikki Silvennoinen ei ole sähköautojen tai hybridien ystävä. Vanhan liiton muusikko luottaa perinteiseen tekniikkaan. Taiteilija arvostaa kookkaan, nelivetoisen auton turvallisuutta.

– Tämä ei ole ihan heti haitarina, jos peura päksähtää kylkeen. Asun Pälkäneellä aika korvessa. Teillä riittää elukoita.

Taiteilija myöntää olevansa kärsimätön kuljettaja auton ratissa. Käämit palavat helposti. Nopeuskamerat ovat tulleet tutuiksi.

– Salamavalot ovat räpsähdelleet muutenkin kuin lehdistötilaisuuksissa. Vuosien myötä ajotapani on melkoisesti rauhoittunut. Pyrin noudattamaan liikennesääntöjä. Koronan myötä ajomatkat ovat vähentyneet huippuvuosista melkoisesti, nykyään ajan vuodessa noin 25 000 kilometriä, taiteilija laskee.

– Moottoriteillä tulee seurattua monen autoilijan negatiivista ajotapaa ja käyttäytymistä. Ajellaan lumituiskussa rekkojen seassa melkoista ylinopeutta. Kaikilla kuljettajilla liikennekulttuuri ei ole hanskassa.

Millainen on Heikki Silvennoisen unelma-auto?

– Autoja olisi tallissa useita, jos olisin miljonääri. Olen aina ollut suuri Ferrari-fani ja urheiluautojen ystävä. Bentley on toinen automerkki, joka saa sydämen pomppimaan rinnassa. Nämä on niitä pikkupojan unelmia.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut