Jesse Krohn, 31, on Suomen tuntemattomin autourheilutähti – huikea sattuma vei hänet legendaarisille kilparadoille

Autourheilu: Jesse Krohn, 31, kiertää maailmaa BMW:n tehdaskuljettajana.

Jesse Krohn on Suomen tuntemattomin autourheilutähti. 31-vuotias Krohn työskentelee saksalaisen BMW Motorsport -tehtaan ratakuljettajana ja kilpailee urheiluautoilla ympäri maailmaa.

Viime viikonloppuna Krohn ajoi legendaarisessa Daytonan 24-tunnin kilpailussa Yhdysvalloissa.

– Olen päässyt toteuttamaan suurta unelmaani. Saavutin paikkani tehdaspilottina kovalla työllä ja tavoitteena on tehdä pitkä ammattilaisura. Haluan voittaa legendaariset kestävyyskilpailut, Jesse Krohn toteaa.

Vuosien varrella Suomesta on tullut runsaasti maailmanluokan formulakuljettajia. Lajilegendat Keke Rosberg, Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen ylsivät kuninkuusluokassa aina maailmanmestariksi saakka.

Lisäksi meidän autourheiluhistoriasta löytyy useita todella kovan luokan GT-kuljettajia. Jyrki Järvilehto alias JJ Lehto voitti Le Mansin legendaarisen 24-tunnin kilpailu kahdesti (1995 & 2004). Leo Kinnunen ajoi puolestaan urheiluautojen maailmanmestariksi Porschella vuonna 1970.

– Formulamiehet tunnetaan, mutta GT-sarjassa maailmalla kilpailee edelleen useita suomalaisia ammattikuljettajia. Markus Palttala ja Toni Vilander ovat tehneet upean uran. Nämä herrat auttoivat aikanaan myös minua urani alkuvaiheessa.

Tyttö- ystävän mukaan olen ärsyttävän hidas.

Sympaattisen kilpa-autoilijan tavoitteet ovat korkealla.

– Haluaisin olla Suomen historian menestynein rata-autokuljettaja GT-luokissa. Tavoitteena on voittaa kaikki suuret ja legendaariset ajot, kuten Le Mansin, Nürburgringin ja Daytonan kaltaiset isot 24-tunnin kilpailut moneen kertaan, Krohn julistaa.

Jesse Krohnin perhetausta on vahvasti moottoriurheiluhenkinen. Hänen isoisänsä, isänsä, siskonsa ja veljensä ovat kaikki ajaneet kilpaa.

– Lapsesta saakka kaikki on pyörinyt autourheiluharrastuksen ympärillä. Isäpappa Pertti Kurki-Suonio kilpaili 1980-luvulla Formula Ford -luokassa Mika Häkkistä ja Mika Saloa vastaan. Sisarukseni Oskari ja Jenni ovat myös lahjakkaita rata-autoilijoita, Krohn jatkaa.

Tähdet olivat kohdallaan. Olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Juniorivuosina lahjakas Jesse ajoi kartingia ja pikkuformuloita. Haaveena oli autourheilun kuninkuusluokka, mutta toisin kävi. Formulapolku päättyi nopeasti.

Junioriluokissa Jesse Krohn kilpaili vielä oikealla sukunimellään Kurki-Suonio. Maailmalla nimi vaihtui. Kansainvälisillä pikkuformularadoilla nimi muuttui Krohniksi, joka on Suomen Kurki-Suonioiden sukunimen alkuperäinen muoto.

– Nopeasti selvisi Englannin kilparadoilla, että vaikeaa nimeä ei osata kirjoittaa tai lausua oikein.

Miten päädyit BMW-tehtaan palvelukseen?

– Paikka tehtaan junioriohjelmaan aukesi oikeastaan sattuman kautta vuonna 2014. Tein Suomessa raksalla duunia ja sijoitin viimeiset rahani yhteen kisaan Nürburgringillä.

– Tähdet olivat kohdallaan. Olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Onnistuin Saksassa ajetussa ratakilpailussa ja BMW kiinnostui. Siinä vaiheessa urani oli vaakalaudalla, Jesse muistelee.

– Junioriohjelman hakuvaihe oli jo mennyt kiinni, ja ovi oli jo periaatteessa suljettu. Onneksi näyttöni riittivät siihen, että BMW otti minut mukaan takaportin kautta.

Juniorikuljettajasta Jesse nousi viralliseksi BMW-tehdaspilotiksi neljä vuotta myöhemmin 2018.

– Suosikkikilpailuni on Saksassa ajettava Nürburgringin 24-tunnin ajo. Rata on pituudeltaan 25 kilometriä ja todella haastava. Useasti toisella puolella rataa paistaa aurinko ja toisessa kohdassa sataa vettä.

Nürburgringin lempinimi ”Vihreä helvetti” onkin varsin osuva tälle vaikealle radalle. Kuljettajalle jokaisen mutkan ja pompun muistaminen on haasteellinen työ.

Tällä hetkellä Jesse Krohn asuu Vantaalla ja tukikohta on vahvasti Suomessa.

– Matkustan työni puolesta todella paljon. Vuositasolla on varmasti yli 150 matkapäivää. Kilpailen eri ratasarjoissa Aasiassa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa, Krohn laskee.

Lisäksi Jesse toimii autotehtaan brändilähettiläänä erilaisissa pr-tilaisuuksissa eri puolilla maailmaa.

Millainen kuljettaja olet siviiliauton ratissa?

– Tyttöystävän mukaan olen ärsyttävän hidas. En viitsi kaahailla siviililiikenteessä ja haluan pitää ajokortin kuivana. Radalla saa ajaa ihan tarpeeksi kovaa.

Maailmalla liikennekulttuuri on Jessen mukaan hieman erilainen kuin kotikonnuilla.

– Jenkeissä vauhdit ovat kovempaa tasoa kuin Suomessa. Moottoriteillä saa olla tarkkana, sillä ohittaminen on sallittua molemmilta puolilta. Aasian kilpailujen yhteydessä meitä ei edes päästetä vuokra-auton rattiin, vaan siellä on aina omat kuljettajat. Paikallinen liikenne on kaaosta.

Jesse Krohn

BMW Motorsportin tehdaskuljettaja

Työkalu: BMW M4 GT3

Siviiliauto: BMW M3 Competion

Syntynyt: 3. syyskuuta 1990 Nurmijärvellä.

Pituus/paino: 180 senttiä, 72 kiloa.

Saavutuksia: Suomen, Viron ja NEZ-alueen Formula Renault 2.0 -mestari 2008, Suomen Camaro Cupin mestaruus 2011, Aasian Le Mans -sarjan mestaruus 2018–19.

Perhetaustaa: isä Pertti Kurki-Suonio, veli Oskari Kurki-Suonio ja sisko Jenni Krohn ovat ajaneet kilpaa.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut