Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

"Ei niitä paljon etukäteen mietitty" – näin syntyi Suomen ikonisin levynkansi

Hurriganes-Cadillac tuli tunnetuksi legendaarisen Roadrunner -LP-levyn kansikuvan ansiosta.

Pitkäsoitto nosti vuonna 1974 Hurriganes-trion Suomen ykkösbändiksi, ja tästä vaaleansinisestä jenkkiraudasta kasvoi vuosien varrella todellinen autoikoni.

Palkitut Roadrunner-kuvat ikuisti Risto Vuorimies.

Hurriganesin kyytiin taiteilija päätyi valmistuttuaan valokuvaajaksi Ruotsissa.

Vuorimies palasi Suomeen vuonna 1973 ja työskenteli kuvatoimistossa Meritullinkadulla Helsingin Kruunuhaassa. Rakennuksen vastapäätä sijaitsi farkkukauppa Beavers, jossa Hurriganesin jäsenet hengasivat säännöllisesti.

– Lähdin mukaan kiertämään Hurriganesin keikoille. Alussa trion tyyli oli hieman kotikutoinen, mutta soitto oli taivaallista. Samana keväänä he alkoivat tekemään Rock and roll all night long -esikoislevyä, ja koska minulla oli niin hyvää matskua bändistä, sain tehtäväksi suunnitella levynkannen Love Recordsille, Risto Vuorimies sanoo.

Vuosien 1973–1975 aikana Vuorimies kuvasi Hurriganesin kolmen ensimmäisen levyjen kannet sekä runsaasti bändin livekeikkoja.

Roadrunner-levy oli yhtyeen suurmenestys, ja sen kansi on valittu useita kertoja Suomen kaikkien aikojen parhaaksi levynkanneksi. Kansi on saanut lisäksi kansainvälistä tunnustusta. Vuorimiehen ottamat kuvat ovat vaikuttaneet vahvasti autolegendan syntyyn.

Kuvat otettiin iltamyöhään 23. lokakuuta 1974 Helsingin ratsastustallien läheisyydessä Helsingin Ruskeasuolla. Bändin johtohahmo Remu Aaltonen asui lähistöllä Mannerheimintiellä, ja siksi tuo rauhallinen mesta Ratsastiellä valikoitui kuvauspaikaksi.

– Remun ja Cissen kanssa ideoitiin kuvaukset. Ei niitä paljon etukäteen mietitty. Basistin upea kärry piti saada mukaan kuviin. Kitaristi Albert Järvinen ei osallistunut ennakkosuunnitteluun.

Kuvaus tehtiin nopeasti 6 x7 Pentax-kameralla ilman salamavaloa. Vuorimies ehti ottaa session aikana kolmen rullallisen verran diakuvia eli reilut 30 ruutua.

Kolme tiukkailmeistä rockmuusikkoa istui amerikanraudan takapenkillä ja tuijotti sivuikkunasta. Jarruvalot paloivat ja V8-moottorin utuiset pakokaasut leijuivat ilmaan pimeässä illassa. Katuvalot lisäsivät oikeaa tunnelmaa.

Muutamat kuvat otettiin auton ulkopuolella ja ohjaamossa. Paikalla kuvauksissa oli myös Mister X alias Richard Stanley. Brittiherra toimi Roadrunner-levyn tuottajana.

– Kuvasin aina vain luonnonvalossa. En käyttänyt salamaa tai keinovaloa. Irrotin Cadillacin kattovalon kuvun ja sieltä tulivat ne tarvittavat luxit. Pyysin muusikkoja istumaan aivan liikkumatta paikoillaan, koska valotusaika oli pitkä.

– Välillä Cisse ja Albert vaihtoivat paikkaa ja vaatetusta. Päällikkö Aaltonen pysyi keskellä. Kuvauksessa kaikki vaan loksahti kohdalleen ja loppu on historiaa. Niistä tuli ikonisia kuvia, Vuorimies jatkaa.