Pysäköinninvalvojat kohtaavat entistä enemmän raivoa: "Kasvoilleni on syljetty kuusi kertaa" – "Käytiin kepin kanssa päälle"

Liikenne: Aggressiivinen käytös on korona-aikana selvästi lisääntynyt, kertovat pysäköinninvalvojat.

Pysäköinninvalvoja Jukka Lamminen tietää omakohtaisesti, miltä sakkoraivo tuntuu.

Hän on valvonut pysäköintiä Helsingissä 14 vuotta ja saa osakseen solvauksia ja jopa tönimisiä.

– Kasvoilleni on syljetty omien laskujeni mukaan kuusi kertaa. Edellisen kerran näin tapahtui Konalassa, jossa auto oli pysäköity jalkakäytävälle, Lamminen kertoo.

– Siellä käytiin myös kepin kanssa päälleni. Soitin hätäkeskukseen.

Laajasalossa pizzakuski raivostui ja töni Lammista useamman kerran.

Savelassa Lamminen joutui rengaslukitun auton kuljettajan suuttumuksen kohteeksi. Tuossa tapauksessa häntä jahdattiin lopulta puukkosahan kanssa.

– Ikävä ilmiö on se, että nyt sakon saaneet ovat entistä aggressiivisempia, hän kertoo.

Kun tunteet kuumenevat, Lamminen pysyttelee rauhallisena.

– Antamaani sakkoa en peru, vaikka asiakas huutaisi kuinka paljon tahansa. Tämä on työtäni, eivätkä siihen vaikuta mitkään reaktiot.

– Joitakin ihmisiä näköjään ärsyttää se, että otan jokaisen tilanteen aivan viileästi.

Kun Lammiseen käydään käsiksi, hän yleensä videoi tilanteen. Videota voidaan käyttää todistuskappaleena oikeudenistunnossa.

– Seuraavan kerran on käräjäoikeuden istunto 14. helmikuuta, Lamminen kertoo.

Aggressiivinen käytös pysäköinninvalvojia kohtaan on selvästi lisääntynyt.

– Tuntuu siltä, että näin korona-aikaan ihmisillä on pinna tiukalla ja kun sitten tulee parkkisakko, käytös on tällaista, kertoo kunnallinen pysäköinninvalvoja Kaija Kossila.

Pysäköinti suojatien edessä

Vuoden 2020 lakimuutos tulee yllätyksenä monelle

Yhä useampi autoilija yllättyy ikävästi löytäessään suojatien eteen pysäköidyn ajoneuvonsa tuulilasista parkkisakkolapun.

Yksi heistä on Marja Heinänen, joka jätti autonsa lähelle Myllypuron ostoskeskusta.

– Yleiset parkkipaikat olivat aivan täynnä, enkä viitsinyt lähteä viemään autoani parkkiluolaan, Heinänen kertoo.

– Olin ostoksilla korkeintaan varttitunnin verran, mutta kun palasin, eikös tuulilasissa ollut keltainen lappu, hän harmittelee.

Heinäsen saama sakko johtui pysäköinnistä siten, että auton perä oli kiinni suojatiessä.

Kesällä 2020 muuttuneen tieliikennelain mukaan ajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä taajamassa vasemmalle puolelle tietä myös kaksisuuntaisella tiellä, jos se ei vaaranna eikä haittaa liikennettä.

Ajoneuvoa ei silti saa edelleenkään pysäköidä viittä metriä ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta.

– Tiesin, että järjestely on muuttunut, mutta luulin, että viiden metrin sääntö on voimassa vain, jos auton nokka osoittaa suojatielle päin, Heinänen sanoo.

Ilmiö on tuttu pysäköinninvalvonnassa ja se on osaltaan lisännyt suojatievirheistä annettujen virhemaksujen määrää.

– Tätä asiaa on tutkittu viimeksi viime elokuussa ja silloin tulos kyllä yllätti meidät, kertoo kunnallinen pysäköinninvalvoja Kaija Kossila.

Kossilan mukaan tuolloin Helsingissä kirjoitettiin suojatiepysäköinneistä pelkästään kahden viikon aikana 537 pysäköintivirhemaksua

Näistä peräti 474 tapauksessa maksu on seurausta pysäköinnistä tien vasemmalle puolelle liian lähelle suojatietä niin että ajoneuvon perä on kiinni suojatiessä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut