”Tesla-huollossa on niin pitkät jonot, ettei edes korjausaikoja annettu” – toimitukseen tuli vinkki, jonka taustat nyt selvitimme

Liikenne: Sähköautojen huolto kärsii kovasta kysynnästä sekä koronasta, ja etenkin Teslan omistajat ovat valittaneet tilannetta. Suomen parhaat sähköautojen huoltopalvelut ovat Vantaalla.

Sähköautojen huolto- ja korjausmahdollisuudet ovat pääkaupunkiseudulla ja etenkin Vantaalla valtakunnan parhaimmistoa. Tarjolla on erilaisia palveluja sekä Tesloille että muunmerkkisille ajoneuvoille.

Näin arvioi sähköautoalan asiantuntija Tuomas Sauliala alan etujärjestöstä Sähköautoilijat ry:stä.

– Hieman erilainen tilanne on vaikkapa Kajaanissa tai Ivalossa, Sauliala vertaa.

Maan suurin sähköautohuolto, Tesla-huolto, toimii Kaivokselassa Vetokujalla.

Samalla seudulla on Saulialan mukaan muitakin sähköautoja huoltavia yrityksiä.

– Kaivokselasta on tullut selvästi suomalaisen sähköisen liikenteen keskus.

Sauliala sanoo, että koko maassa on parannettavaa lähinnä Tesla-huoltojen tarjonnassa.

– Tesla-kuskit ovat ajoittain olleet näreissään siitä, että huoltoaikoja on heikosti saatavilla. Ruuhkia on ollut jo jonkin aikaa.

Toimitus sai vuodenvaihteessa vinkin, jonka mukaan ”Tesla-huollossa on niin pitkät jonot Vantaalla, ettei edes korjausaikoja enää annettu”.

– Olemme syvästi tyytymättömiä, jos emme ole onnistuneet täyttämään joitakin omistajan odotuksia odotusajan suhteen, kommentoi ruuhkia Teslan Suomen viestinnästä vastaava Maria Lantz sähköpostitse.

Lantzin mukaan Tesla pyrkii pienentämään odotusaikoja lisäämällä huoltohenkilöstöään, laajentamalla palvelujaan ja avaamalla uusia palvelukeskuksia Suomeen lähitulevaisuudessa.

Yrityksen palveluhenkilöstön määrä pääkaupunkiseudulla kasvoi yli 20 prosenttia viime vuonna, ja rekrytointien ”kasvu jatkuu tänä vuonna ainakin samalla tasolla”.

Yhtiö myös käyttää yhä enemmän palvelua, jossa palveluteknikot tulevat asiakkaan kotiin tai työpaikalle.

Lantzin mukaan suurin osa Tesla-ongelmista pystytään korjaamaan myös ilman, että työntekijä koskee autoon fyysisesti: Tesloja pystytään huoltamaan, päivittämään ja diagnosoimaan etänä sovelluksen avulla.

Sähköautoja tuodaan eri autohuoltoihin ja -korjaamoihin yhä enemmän. Vauriokorjauksia tekevän Autoklinikan tietojärjestelmävastaava Valtteri Savolainen kertoo, että sähköautoilijan on nyt odoteltava normaalia kauemmin korjauksen valmistumista.

Syynä ovat palvelun kova kysyntä ja koronahaasteet.

Sähköauton vauriokorjaukseen liittyy erityispiirteitä, jotka korjaajan on hallittava.

– Sähköauto tulee ennen korjauksen aloittamista tehdä jännitteettömäksi, jotta ei synny lisävahinkoa. Tämä vaatii asiaan kouluttautuneen osaamista, Savolainen kertoo.

Atoy Autohuolto Vantaan Kaivokselan toimipisteessä on huollettu viime aikoina aiempaa enemmän etenkin lataushybridejä.

– Meillä hoituvat sähköautojen perustoimenpiteet, kuten alustan korjaukset ja vuosihuollot, kertoo Kaivokselan liikkeen vastaava työnjohtaja Teemu Väyrynen.

Väyrysen mukaan Atoyn väelle annetaan tänä vuonna sähköautoja koskevaa koulutusta, koska konserni varautuu niiden huoltojen ja korjauksien yleistymiseen.

Tämä juttu on julkaistu aiemmin Länsiväylän sisarlehti Vantaan Sanomissa.

Korjaamot

Peruskorjaustoimenpiteet onnistuvat tavallisissa huoltamoissa

Tuomas Saulialan mukaan perustoimenpiteitä sähköautoihin pystytään tekemään monissa peruskorjaamoissa.

– Esimerkiksi puslan vaihtoon ei tarvita erityisosaamista eikä ajovalo- tai tietokoneongelmiinkaan. Toimenpide on samankaltainen – ei ole väliä, onko bensa- vai sähkökone.

Sauliala sanoo, että myös monen huolto- ja korjaustyön hinnat eri käyttövoimaisten autojen välillä ovat melko samanlaisia.

– Yleisesti sähkövoimalinja vaatii kuitenkin vähemmän huoltoa kuin polttonestekäyttöinen, mikä laskee huoltokuluja. Esimerkiksi jakohihnan tai öljyjen vaihtoa ei tarvitse sähköautossa tehdä, Sauliala huomauttaa.

Vaativammat korjaukset ja huollot edellyttävät yhä usein merkkiliikkeen erikoisosaamista. Vantaalla on useita isoja merkkiliikkeitä, joissa nämä toimenpiteet hoituvat. Esimerkiksi sähköauton akun vaihtoon tarvitaan erityisosaajaa.

– Sellaista osaamista ei ole joka huollossa tarjolla. Akun vaihto on kuitenkin harvinainen huoltotoimi.

Sähköauton akun vaihto on varsin kallis toimenpide, jos se ei mene takuun piiriin: tällöin puhutaan helposti tuhansista euroista ja joissakin tapauksissa jopa viisinumeroisista luvuista.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut