Espoon kaupunki aikoo tehdä uusia toimia, joilla vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaisia kyytejä tarjoavan kulkukeskuksen sitkeät ongelmat saadaan viimein korjattua.
Kaupunki lupaa, että kulkukeskuksesta tehtyjen reklamaatioiden käsittely otetaan jatkossa omalle vastuulle. Lisäksi valvontaa tehostetaan, kulkukeskuksen rinnalle hankintaan täydentävä palvelu ja uutta kilpailutusta kulkukeskuksen palveluntuottajan valintaa varten kiirehditään.
Espoo tiedotti muutoksista maanantaina.
Kulkukeskuksen toiminta on saanut paljon arvostelua sen käynnistymisestä lähtien. Espoon hyvinvoinnin ja terveyden lautakunta vaatii nyt, että kuljetuspalveluiden saatavuus ja turvallisuus varmistetaan kaikissa tilanteissa.
– On täysin välttämätöntä, että kuljetuspalvelut saadaan toimimaan sujuvasti, luotettavasti ja turvallisesti, sanoo lautakunnan puheenjohtaja Saara Hyrkkö (vihr.) tiedotteessa.
Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtaja Henrik Vuornos (kok.) lupaa, että korjaustoimenpiteet otetaan käyttöön mahdollisimman nopeasti.
– Vuodenvaihteessa vastuu kuljetuspalveluista siirtyy Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle, Vuornos sanoo tiedotteessa.
Kulkukeskuksen palveluiden parantamisesta valtuustoaloitteen tehnyt kaupunginvaltuutettu Karin Cederlöf (r.) sanoo, että kaupungin lupaukset kuulostavat askeleelta oikeaan suuntaan.
– Etenkin se, että uuden palveluntuottajan kilpailutusta kiirehditään on hyvä. Lisäksi on tärkeää, että reklamaatioiden valvonta tulee kaupungille itselleen, Cederlöf kommentoi Länsiväylälle.
Cederlöfin näkemys on, että uuden kilpailutuksen järjestelyissä on vitkasteltu, vaikka markkinaoikeus kumosi kulkukeskusta koskevan hankintapäätöksen jo 2020 eikä Espoo saanut ratkaisusta valituslupaa KHO:lta.
Palvelun Espoolle tuottaa tällä hetkellä FCG Smart Transportation Oy.
Espoon logistiikkajohtaja Kari Sirviö sanoi Länsiväylälle viime lokakuussa, että kulkukeskuksen toimintaa saatiin parannettua viime syksynä.
Kesällä 2021 kulkukeskus sai moitteita muun muassa Etelä-Suomen aluehallintovirastolta (avi), jonka selvityksessä ilmeni, ettei keskuksen tilauspalvelu täytä lain vaatimuksia. Avi moitti etenkin sitä, että näkövammaiset eivät pysty käyttämään palvelua ruudunlukijalla.
Sirviön haastattelun julkaisun jälkeen Länsiväylälle haastattelun antanut taksinkuljettaja tyrmäsi näkemyksen, että kulkukeskuksen ongelmat olisi korjattu.
Kuljettajan mukaan kulkukeskuksen asiakkaat ovat joutuneet odottamaan kyytiä jopa yli tunnin. Lisäksi taksiyritysten ja kuljettajien ansioksi jäädä kaikkein lyhyimmistä kyydeistä molemmille vain pari euroa, vaikka työaikaa kuluisi tunti ja ajokilometrejä tulisi toistakymmentä.
Kulkukeskus aloitti toimintansa vuoden 2021 alussa. Se toimii ympärivuorokautisesti ja sen asiakkaana on noin 5 000 vanhus- ja vammaispalvelulain mukaisiin kyyteihin oikeutettua ihmistä.
Palvelun piti alun alkaen toimia ylikunnallisesti, mutta Espoo jäi lopulta sen kanssa yksin, kun Kirkkonummi, Inkoo, Siuntio, Lohja ja Raasepori jättäytyivät pois.