Varoitus syöjäsäästä autoilijoille: Isoja reikiä on nyt jopa Länsiväylän kaltaisilla teillä – "Ihan uusia vaurioita ja rampit ovat purkautuneet nopeasti"

Liikenne: Sahaava lämpötila on avannut Länsiväylälle aivan uusia kuoppia.

Rengas uppoaa kuoppaan, ja vesisuihku lentää kaaressa pientareelle asti.

Kirkkonummen Sundsbergintiellä oleva kuoppa ei ole ainoa laatuaan. Kulunut talvi ei ole kohdellut teitä hellästi.

Ely-keskuksen maanteiden hoidon projektipäällikkö Jami Vähäsoini kertoo, että viimeiset pari viikkoa ovat olleet päällysteille todella vaikeita.

Talven vaihtelevat kelit ovat saaneet erityisesti vilkkaimpien teiden päällysteet vaurioitumaan nopeasti ja päällysteen huonosta kunnosta varoitetaan monin paikoin.

Tienkäyttäjiltäkin edellytetään tarkkaavaisuutta, sillä suurikin vaurio voi vilkkaalla tiellä syntyä nopeasti.

Päällystevaurioiden syynä on veden jäätyminen ja sulaminen päällysteen huokosissa sekä veden ja liikenteen aiheuttama rasitus.

– Vaikka lämpötila näyttäisi olevan plussan puolella, tienpinnat menevät usein yöllä pakkaselle. Kun päällyste on harvaa tai siinä on pieni vaurio ja sinne jäätyy vettä, tie voi alkaa purkautua nopeastikin siitä kohdasta, Kaakkois-Suomen ely-keskuksessa työskentelevä Vähäsoini kertoo.

Isoilla teillä on yleensä kaksi kerrosta asfalttia. Jos vesi pääsee kerrosten väliin ja jäätyy sinne, tie alkaa vahingoittua.

– Vaurioita on tullut yllättäviin paikkoihin. Esimerkiksi Länsiväylällä on ihan uusia vaurioita ja rampit ovat purkautuneet nopeasti. Kantatie 51 Kirkkonummelta länteen on erityisen pahassa kunnossa.

Reikien paikkauksia tehdään Vähäsoinin mukaan tarkastuskierroksilla tehtyjen havaintojen ja tienkäyttäjiltä saatujen palautteiden perusteella.

Ongelmana on se, ettei öljysorapaikkaus välttämättä kestä kauan.

– Vaikeimpia ovat iso laattamaiset vaurioalueet, koska paikkamassa lähtee herkästi renkaiden mukana pois. Pienemmät reiät ovat helpompia.

– Päällysteen kunto voi muuttua nopeastikin. Vaikka reikä olisi paikattu samana päivänä, paikkamassa voi olla jo lähtenyt. Paikkausmenetelmiä on näissä olosuhteissa hyvin rajoitetusti käytettävänä ja vaurioita syntyy tällä hetkellä enemmän kuin ehditään paikata.

Keväämmällä teitä pystytään paikkaamaan konetiivistetyllä valuasfaltilla, joka on öljysorapaikkausta kestävämpi.

Teitä uusitaan perustienpidon rahoituksella, josta päättää eduskunta. Uusittavien kohteiden valinnassa huomioidaan Vähäsoinin mukaan liikennemäärät ja kuntomittaukset.

– Eihän sitä rahaa ole koskaan liikaa. Korjausvelkaa on, ja se varmasti näkyy, Vähäsoini muotoilee.

Pääkaupunkiseudun pääväylät ovat Vähäsoinin mukaan tienpitäjälle haasteellisia, koska kunnon talvea ei välttämättä tule, suolaa joudutaan käyttämään paljon ja liikennemäärät ovat suuret.

– Jos ajaa Ouluun ja takaisin, koko matkalla ei välttämättä ole kuin pari reikää, mutta täällä ei tarvitse ajaa kauan Kehä ykköstä tai Länsiväylää, niin reikiä löytyy.

Lue myös: 8 autoilijaa vaatii korvausta täräytettyään 20 senttiä syvään reikään vilkkaalla tiellä – taksiyrittäjälle 984,15 euron kipurahat pikapäätöksellä

Yhteystiedot

Näin annat palautetta tien kunnosta

Ely-keskukset huolehtivat maanteiden hoidosta ja kunnossapidosta. Uudenmaan ely-keskuksen vastuulla on noin 9 100 kilometriä maantieverkkoa.

Jos haluat antaa palautetta tien kunnosta tai hoidosta, ota yhteyttä Liikenteen asiakaspalveluun numeroon 029 502 0600 (arkisin klo 9–16). Palautetta voi jättää myös osoitteessa www.palautevayla.fi.

Jos havaitset valtion maantiellä liikennettä vaarantavan ongelman, soita Tienkäyttäjän linjalle numeroon 0200 2100 (24/7).

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut