Raidejokeri tulee 2024, mutta testasimme jo millaista kyyti on – ”Aivan kuin yksityiskyyti”

Pikaratikka: Uuden vaunun värimaailma jakaa ihmisten mielipiteitä.

Koeajossa oleva pikaratikka on saanut innostuneen vastaanoton. Turkoosin vaunun kyytiin pääsee Helsingin kantakaupungissa, jossa se liikennöi Oopperan ja Kauppatorin välisellä 4S-linjalla.

Vastaava pikaratikka tulee käyttöön myös Espoossa, kun rakenteilla oleva raidejokeri valmistuu 2024.

Riitta Kymäläinen, 65, tunnustautuu Artic X54 -ratikan faniksi.

– Olin Kluuvissa kahvilla ja katsoin aikataulusta milloin juuri tämä uusi vaunu kulkee. Olen matkustanut monta kertaa ja pidän tästä hyvin paljon.

4S kulkee lyhyempää reittiä kuin tavallinen nelonen. Siksi myös matkustajia voi olla vähemmän.

– Nautin tästä ihanasta tyhjyydestä. Ratikalla matkustamisessa on nyt ylellisyyden tunnetta. Aivan kuin olisi yksityiskyyti. Matkustaminen tällä on niin hauskaa. Tämä on niitä elämän pieniä iloja, Kymäläinen hykertelee.

Tämä on niitä elämän pieniä iloja.

Kymäläinen kiittelee vaunun pehmeää vauhtia.

– Tämä ei töksähtele samalla tavalla kuin vanhat vaunut.

Seuraavaksi kehuja saavat tilavat istuinloosit.

 – Koirani Roosa viihtyy penkkien välissä erityisen hyvin. Vaunuihin on helppo nousta myös eläimen kanssa. Hyvä, että istuinten luona on useita puhelimen latauspistokkeita.

Vaunujen ulkonäkö ei herätä Kymäläisessä suurempia tunteita.

– Keula on kyllä hieno, kuin tuulenhalkaisija.

71-vuotias Ulla-Kaisa huomasi poikkeuksellisen vaunun vasta tovin jo kyydissä istuttuaan.

– No jopas! Ajattelin vain, että linjan S-kirjain tarkoittaa tämän ajavan satamaan. Nyt kun tarkemmin kiinnittää huomiota, niin tämähän on oikein tasaista ja jouhevaa kyytiä. Penkit ovat mukavan korkeat.

Linjalla 4S on pitkä, yli vuosikymmeniä kestävä historia. S-kirjain viittaa Kauppatorin ruotsinkieliseen nimeen.

–  S on tarkoittanut tässä yhteydessä paikkaa Salutorget, HSL:n viestinnästä kerrotaan.

Kaupunkiliikenne eli entinen HKL kertoo, että matkustajat ovat kehuneet Artic X54 -vaunun aiempaa avarampia ja valoisampia tiloja.

– Tilan tuntua on kiitetty. Moni on sanonut, etteivät kaupungin ja liikenteen melu kuulu vaunuun, vaan sisällä on hiljaista. Kun vaunu tulee pysäkille, kuljettaja näkee aina ilahtuneita ilmeitä, sanoo kalustopalvelupäällikkö Heidi Heikkilä.

Ristiriitaista palautetta on Heikkilän mukaan tullut ainoastaan penkkien väristä. Sitä voi kuvailla okraksi tai vaalean rusehtavaksi.

– Osa pitää penkkejä urheiluautomaisina ja raikkaina. Osa ihmettelee, että mikäs väri tämä on.

Testiajojen perusteella ratikan prototyypissä on ollut hyvin vähän korjattavaa.

– Emme ole kohdanneet mitään ongelmia. Tämä on ylittänyt kaikki odotukset. Sarjatuontanto on nyt alkanut. Tällä viikolla ratikalle annettiin alustava tekninen hyväksyntä.

– Kuljettajat ovat olleet pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä. Muun muassa ergonomiaa on parannettu. Jokerivaunun kuljettaminen on ollut nähdäkseni hyvin haluttu tehtävä, Heikkilä kertoo.

Pikaratikka liikennöi kantakaupungissa kesäkuuhun saakka. Tämän jälkeen matkustajat pääsevät uudenlaisten ratikoiden kyytiin vasta ensi vuoden loppupuolella kun raidejokerin koeliikenne alkaa. Raidejokeri korvaa bussilinjan 550 vuonna 2024.

Raidejokeri otataan näillä näkymin käyttöön kesäkuussa 2024.

Artic-vaunussa on ohjaamot molemmissa päissä, joten ratikan ei tarvitse ajaa erillistä kääntölenkkiä. Vaunussa on myös ovet molemmilla puolilla.

Voiko ratikka kääntyä toiselle reitille, jos tiellä on esimerkiksi väärin pysäköity auto?

– Periaatteessa se on mahdollista, jos takana on tilaa. Yleensä takana on tällaisessa tilanteessa kuitenkin jo muuta liikennettä. Kaksisuuntaisuuden ominaisuuksia päästään testaamaan kunnolla vasta raidejokerin omalla radalla ensi vuonna, Heikkilä sanoo.

Uusi ratikka on reilut kuusi metriä pidempi kuin Helsingissä nykyisin liikennöivät ratikat.

Raidejokerin menopeliin mahtuu 20 prosenttia enemmän matkustajia kuin tällä hetkellä kulkeviin ratikoihin.

Raidejokeria varten Kajaanin tehtaalta on tilattu 29 vaunua. Uuden tyyppisellä kalustolla voidaan liikennöidä myös suunnitteilla olevilla raitioteillä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut