Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Espoon kouluhäiriöt: Näin riitoja ratkaistaan Espoon monikulttuurisimmassa koulussa

Koulut: Kävimme Ruusutorpan koulussa kysymässä, miten riidat ratkotaan.

– Periaatteessa jokaisessa koulussa on kiusaamista. Meidän luokassa on ihana ilmapiiri, mutta silti kiusaamista tapahtuu, kertoo Ruusutorpan koulun yhdeksättä luokkaa käyvä Ali.

– Meillä on hiljainen luokka eikä kiusaamista ole. On hyvä opiskella, kertoo puolestaan Alin rinnakkaisluokkaa käyvä Olivia.

Olemme tulleet kysymään ”Espoon monimuotoisimman” koulun oppilailta, onko koulussa rauhattomuutta, kiusaamista, rasismia tai väkivaltaa.

Haastateltavat oppilaat ovat koulun valitsemia, ja he opiskelevat yläkoulun eri luokka-asteilla ja eri luokilla. Kaksi heistä toimii koulussa alakoululaisten riitojen vertaissovittelijoina.

Kaksi espoolaisisää kertoi Länsiväylälle kokemuksiaan siitä (LV 12.2.2022), miten häiriköt terrorisoivat koko luokan koulunkäyntiä ja kuinka joissakin Espoon kouluissa oppilaat käyttävät kovaa väkivaltaa.

On harvinaista, että joku jäisi yksin välitunnilla.

Nuorten mukaan riitoja ja kiusaamisia eivät selitä kulttuurierot eikä ketään jätetä ulkopuolelle ihonvärinsä tai kulttuuritaustansa vuoksi.

– Parempi, että ollaan nuoresta asti erilaisia ja huomataan ettei meissä ole suuria eroja, Olivia sanoo.

– Kaikki ovat saman arvoisia, vakuuttaa kahdeksasluokkalainen Manan.

Ruusutorpan koulu kuuluu Espoon isoimpiin ja monikulttuurisimpiin kouluihin. Koulun oppilaat puhuvat äidinkielinään noin 40 eri kieltä. Luonnehdinta Espoon monimuotoisimmasta on rehtorin.

Monimuotoisuutta lisäävät kehitysvammaisten opetus, montessoriopetus sekä koulussa annettavat valmistava ja yksilöllistetty opetus sekä maahanmuuttajien pienryhmäopetus.

Olivian mukaan alakoulussa oli yläkoulua enemmän kiusaamista ja erilaisia häiriöitä. Hän tuli Ruusutorpan kouluun seitsemännelle luokalle toisesta koulusta.

– Täällä oppilaat ovat hajaantuneet omiin porukoihinsa eikä niiden välille tule pahemmin riitoja, Olivia kertoo.

Myös Manan kertoo kiusaamista tapahtuvan yläkoulun puolella alakoulua vähemmän.

– Kouluun on ihan kiva tulla, vaikka aika usein kyllä väsyttää, kertoo seitsemäsluokkalainen Emilia.

– Meillä on maanantaisin liikuntaa. Se valmistaa jaksamaan koulussa koko viikon, jatkaa Manan.

Olivia ja Emilia toimivat alakoululaisten riitojen vertaissovittelijoina.

Vertaissovittelijat ryhtyvät hommiin, jos joku on esimerkiksi sanonut jotain ”tyhmää”.

– Yritämme pienten kanssa sovitella, mikä olisi hyvä ratkaisu asiaan, Olivia ja Emilia kertovat.

Nuorten mielestä riidat ja konfliktit selvitetään koulussa nopeasti ja hyvin.

Koulun aikuiset toimivat sovittelijoina vakavammissa tapauksissa, kuten väkivaltatilanteissa.

Ali kertoo, että koulunkäynti on kivaa juuri koulukavereiden vuoksi. Kavereidenkin keskenään heittämät ”läpät” kasvavat kuitenkin joskus myös riidoiksi.

– Itsekin voin vähän kiusoitella kaveria eikä se mene hänen tunteeseen. Jos kaverilla on kuitenkin huono päivä, kuulee hän sen eri tavalla, ja siitä on tullut riita.

Alin mukaan nämä selvitetään kuitenkin saman tien ja ystävyys voi jatkua.

Hän kertoo, että välitunneilla on helppoa löytää porukoita, joihin liittyä.

– On harvinaista, että joku jäisi yksin.

Nuoret kertovat, että koululla selvitellään myös muun muassa lumipallon heittelystä alkaneita tapauksia ja riitoja.

Entä milloin koululla on sattunut oppilaiden muistin mukaan jotain isompaa?

Yhdeksäsluokkalaisille tulee mieleen kaksi vuotta sitten koulun ruokalassa tapahtunut välikohtaus, josta kohistiin muutaman päivän ajan myös välitunneilla.

– Sekin asia hoidettiin aika nopeasti parissa päivässä, Olivia muistelee.

Koulussa toimii kuraattorin ja koulupsykologin lisäksi myös musiikkiterapeutti, psykiatrinen sairaanhoitaja ja yhteisöohjaaja. Yhteisöohjaaja auttaa opettajakuntaa oppilaiden ryhmäyttämisessä.