Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Havainnekuvat näyttävät: Tällainen tulee 100 miljoonaa euroa maksavasta Euroopan moderneimmasta laivaterminaalista – "Perhematkustajat eri paikkaan kuin bilettäjät"

Risteily: Länsisataman tuleva terminaali on isompi kuin 2017 valmistunut. Rakennustyöt alkavat 2024.

Länsisatamaan on tarkoitus valmistua vuonna 2026 uusi terminaali vanhan terminaali T1:n tilalle. Kyseessä on noin sadan miljoonan euron hanke.

Hanke nytkähtää käyntiin jo tänä keväänä, kun Länsisataman pohjoisosaa koskeva asemakaava on suunnitelmien mukaan menossa kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyyn. Enintään 40 000 neliön suuruisen terminaalin rakentaminen on tarkoitus alkaa vuonna 2024.

– Tavoittelemme parasta laatutasoa, mitä matkustajaterminaaleissa on. Se on käyntikortti satamalle. Olemme mieluummin edelläkävijä kuin että hakisimme jostakin mallia, muotoilee Helsingin Sataman tekninen johtaja Pekka Hellström.

Vastapäätä Jätkäsaaren Bunkkeria sijaitsevasta terminaalista tulee energiatehokas ja sen ulkopinnoille todennäköisesti aurinkopaneeleita.

– Yhteydet liikennevälineisiin ja pysäköintiin ovat paremmat kuin nykyisessä. Myös kaupalliset palvelut ja odotustilat ovat paremmat, Hellström sanoo.

Uusi terminaali on suurempi kuin vuonna 2017 valmistunut terminaali 2.

Perhematkustajien palvelut suunnittelemme selkeästi eri paikkaan kuin laivabilettäjille tarkoitetut palvelut.

Matkustajien virtuaalinen jonottaminen ja opastaminen turvatoimien läpi ovat asioita, joita tutkitaan parhaillaan.

– Tämä voisi tarkoittaa matkustajan tunnistamista hänen saapuessaan terminaaliin ja asettamista virtuaaliseen jonoon sekä kutsumista turvatoimien läpi laivaan vuorollaan.

Informaatiota annetaan syötteen kautta. Muut toiminnot ovat muun muassa digitaalinen ruoan tilaaminen ennakkoon ja itsepalvelupisteet.

– Perhematkustajien palvelut suunnittelemme selkeästi eri paikkaan kuin laivabilettäjille tarkoitetut palvelut.

Havainnekuvissa rakennus on kolmikerroksinen. Todellisuudessa se saattaa ulkonäöltään olla toisennäköinen, sillä kyseessä on PES-arkkitehtien tekemä viitesuunnitelma. Rakennuksen suunnitteluun valitaan vielä erikseen arkkitehti.

Hybridirakennuksen päällä on havainnekuvissa kaksi eri kokoista palikkaa, joihin sijoitetaan toimistotiloja.

Terminaalihallin koko on lähes 10 000 neliötä. Kaupalliset toiminnot ovat kerroksissa 2–3 ja niitä on alustavissa suunnitelmissa 3 000 neliötä. Toimistotilaa alemmissa kerroksissa on 4 000 neliötä ja lisää toimistotorneissa.

Tunnelmasta halutaan tehdä viihtyisä ja lentokenttämäinen niin, että laivamatkustajan matka alkaa jo terminaalin ovella.

– Tässä tavoitellaan ajatusta, että jo terminaali muodostaa ensimmäisen vaiheen matkustajakokemuksen, Hellström sanoo.

Rakennus on Jätkäsaaren maamerkin eli Bunkkerin korkuinen, mutta 20 metriä matalampi kuin Clarion-hotelli. Terminaalirakennuksen sisällä on yhteensä 560 parkkipaikkaa. Länsisatamassa on muutoksen jälkeen yhteensä 5 laivapaikkaa.

Länsisataman ruuhkia hillitään terminaalin alle rakennettavalla kaksi kilometriä pitkällä tunnelilla.

– Ajatus on se, että autoilijat eivät käytä terminaalin tiloja lainkaan, vaan ajavat laivasta suoraan satamakentän läpi tunneliin, Hellström toteaa.

Sen toinen pää sijaitsee Salmisaaressa. Investointipäätös on tarkoitus tehdä ensi vuonna.

Rakentaminen ajoittuu vuosille 2025–2027.