Keijo Nurmentauksen tallissa on ainutlaatuisia autokaunottaria – "Tällä minä vaimonikin riiasin aikanaan"

Entisöinti: Keijo Nurmentaus kunnostaa omin käsin vanhan Chevroletin.

Edessä siintää viimeisen päälle siisti pihamaa. Olenko oikeassa paikassa?

– Pihalta näkee, mitä on sisällä. Siksi en pidä ylimääräistä ulkona, mobilisti ja autoharrastaja Keijo Nurmentaus sanoo, ja virnistää.

Nurmentaus on rakentanut viimeisen vuoden aikana omin käsin mobiiliharvinaisuutta, Chevroletin vuoden 1957 avoversiota.

Suomessa ei ole yhtäkään vastaavaa rekisterissä.

– Threefifties, näistä sanotaan. Kolme 50-luvun mallia ovat suosituimpia, todennäköisesti ulkomuotonsa vuoksi, Nurmentaus sanoo Nurmijärven Uutisten haastattelussa.

Nurmentaukselle kauneus onkin tärkein hankintakriteeri. Tilavammassa autotallissa pidetään valmiit mobiilit. Pikkutallissa rälläköidään. Sinne mahtuu kaikki tarvittava, kuten matalaan tilaan rakennettu autogrilli. Nurmentaus tiputtaa alas vielä muoviset suojaverhot ennen tositoimiin ryhtymistä.

Vaikka työkaluja ja varaosia piisaa, ne ovat järjestyksessä. Nurmentaus merkitsee kuvia ja mittoja piirtäen vihkoon, mitä on purkanut. Se toimii apuna kokoamisessa.

Chevrolet on tuotu Yhdysvalloista. Nurmentaus antoi suomalaismyyjälle toimeksiannon. Hän otti yhdysvaltalaisiin autokerhoihin yhteyttä.

– Yksi tarjous tuli, ja se riitti.

Nurmentaus on Chevroletin toinen omistaja. Se on harvinaista. Harvinaista on sekin, että vain noin yksi sadasta autosta valmistuu samassa tallissa, jossa se puretaan.

Nurmentaus sekä purkaa että kasaa auton. Vain maalaus ja osa koneistuksista tehdään muualla.

– Jenkeissä ei ole sellaista mobilistikulttuuria, mitä meillä. Amerikassa kaikki on helposti muokattu ja muutettu, jos auto on kiertänyt useammassa tallissa.

Chevrolet on Nurmentauksen neljäs mobiiliprojekti.

— Kun auto tuli maaliskuussa 2021 minulle, yksikään pyörä ei pyörinyt. Se oli seissyt vuodesta 1984 katoksessa, jossa oli maalattia. Maankosteus oli syönyt auton kauttaaltaan. Hiiret olivat järsineet penkkejä. Hiirten kuljettamat täytteet mädännyttivät koko runkoa.

Alkuperäistä autossa on silti säilynyt: kojelauta ja tulipeltirakenne, takana rakenteet, johon tulee katon kiinnitykset ja sisälokasuojat. Vanhaa tekoa ovat myös moottori, vaihteisto sekä etu- ja takapyöräakselit. Ne avataan ja koneistetaan uudelleen.

– Tässä on 8-sylinterinen, V8-mallinen 4,6-litrainen moottori. Se on yksi Chevroletin eniten käytetty, luotettava ja kestävä moottori.

Nurmentaus ei tingi piiruakaan entisöinnistä. Hän laittaa kaiken, kuten aiemminkin on ollut.

– Ensi vuoden keväällä auto on valmis.

Nurmentaus tekee muun muassa sorvauksia, koneistuksia ja jyrsintöjä. Hitsaamista on takana paljon. Ennen hitsaamista muokataan peltiä mm. Amerikasta hankituista irtopaloista. Oma pylväsporakone tulee tarpeeseen. Hiomakoneitakin on useita.

Nurmentaus käyttää apuna hitsaamisessa kuparilastuja.

– Kun kupari imuroi lämmön, ei pelti lähde vetelemään.

Tänä päivänä 30 vuotta vanha auto voidaan rekisteröidä museoajoneuvoksi, edellyttäen, että sen kunto vastaa kriteerejä. Museoautoilla on etujakin: sen vakuutusarvo on vuosittain monesti vain 1/12-osa käyttöauton kulusta. Katsastus on joka neljäs vuosi.

Chevroletin runko on nyt kasassa. Hydraulinen, avautuva katto on tehty uusiksi.

– Kun saan korin maalaamosta, alkaa korin varustaminen, kiinnittäminen alustaan ja kokoonpano.

Tämä juttu on julkaistu aiemmin Nurmijärven Uutisissa.

Chevrolet

Nurmentauksen entisöintiprojekti

Chevrolet, avomalli 1957.

Auton purkaminen dokumentoidaan vihkoon. Se helpottaa kokoonpanoa.

Kori nostetaan rungosta ja analysoidaan hitsattavat peltityöt.

Chevroletin kori oli niin mätä, ettei sitä voinut nostaa. Se piti pitää rungolla ja hitsata rungon mitoille paikoilleen.

Alusta ja runko rakennetaan hitsaamalla ja kitataan. Runko maalataan.

Laitetaan pyörät kiinni ja runko paikoilleen.

Kori viedään grillissä tallin kattoon roikkumaan.

Runko nostetaan korin alle. Kori pultataan runkoon. Sitten auto kootaan osittain.

Moottori puretaan osiin, joita verrataan standardiin.

Kun moottorin huoltaa hyvin, se toimii 20 vuotta.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut